43 قتيلا في هجمات على شيعة في العراق في ذكرى عاشوراء

Read this story in English W460

قتل 43 شخصا في هجمات استهدفت الشيعة في العراق الخميس ومن بينها هجوم انتحاري وسط موكب ديني، رغم الاجراءات الامنية المشددة في مدينة كربلاء التي يتدفق عليها الشيعة لاحياء الذكرى السنوية لمقتل الحسين ثالث ائمتهم.

وتاتي هذه الهجمات فيما يتجمع عشرات الاف الزوار الاجانب في مدينة كربلاء لاحياء ذكرى عاشوراء التي تجري في هذا الوقت من السنة، وذلك رغم الهجمات المتكررة التي يشنها المسلحين السنة خلال مثل هذه الاحتفالات في السنوات الماضية.

وفجر انتحاري كان يرتدي زي الشرطة، منطقة تسكنها غالبية من الشيعة في محافظة ديالى شمال بغداد ما ادى الى مقتل 32 شخصا واصابة 80 اخرين، بحسب مصادر امنية وطبية.

وهذا ثالث هجوم يستهدف الشيعة اليوم الخميس.

ففي وقت سابق هزت تفجيرات متزامنة منطقة الحفرية جنوب العاصمة ما اسفر عن مقتل تسعة اشخاص، بينما ادى تفجيران في مدينة كركوك الشمالية الى اصابة خمسة اشخاص.

كما استهدف انفجار اخر دورية للجيش في بلدة تسكنها غالبية من السنة شمال بغداد ما ادى الى مقتل جنديين.

وكانت ثلاثة هجمات منسقة استهدفت زوارا من الشيعة في شمال بغداد الاربعاء واسفرت عن سقوط ثمانية قتلى على الاقل وعشرة جرحى. ووقعت التفجيرات قرب مدينة بعقوبة (60 كلم شمال بغداد) فيما كان الزوار متوجهين الى مدينة كربلاء (110 كلم جنوب العاصمة العراقية).

كما ادى انفجار سيارة مفخخة الاربعاء في مدينة كركوك (شمال) الى مقتل شيعي كان يوزع المؤن على زوار واصابة ثمانية اشخاص آخرين بجروح.

ويحيي الشيعة في هذه المناسبة واقعة الطف حيث قتل جيش الخليفة الاموي يزيد بن معاوية الامام الحسين مع عدد من افراد عائلته العام 680 ميلادية، باعتباره اكثر الاحداث مأسوية في تاريخهم.

وغالبا ما تشهد هذه المناسبة لاحياء ذكرى عاشوراء التي تبلغ ذروتها الخميس، أعمال عنف تقوم بها مجموعات مرتبطة يتنظيم القاعدة.

وينظم مئات الآلاف من المسلمين الشيعة في هذه المناسبة مواكب وينصبون خياما يوزع فيها الطعام على المارة بينما يتجمع عدد هائل في كربلاء حيث يقع ضريح الامام الحسين.

وتم تعزيز الاجراءات الامنية باكثر من 35 الف جندي وشرطي نشروا في كربلاء وحولها واقيمت حواجز لمنع دخول السيارات الى المدينة التي تحلق فوقها مروحيات.

وكانت سلطات المحافظة قالت ان حوالى مليون شخص بينهم مئتا الف سيأتون من الخارج، سيزورون كربلاء خلال الايام العشرة وحتى يوم عاشوراء الخميس. وقد امتلأت جميع فنادق المدينة.

وبعد 14 تشرين الثاني سيواصل الزوار التدفق على كربلاء للاربعين يوما التي تلي عاشوراء.

وفي الاشهر الاخيرة، تزايدت الهجمات في العراق، رغم تشديد التدابير الامنية والحملات التي تستهدف المتمردين.

ولقي اكثر من 5600 شخص مصرعهم منذ بداية السنة منهم 964 في تشرين الاول، وهو الشهر الاكثر دموية منذ نيسان 2008، كما تفيد الارقام الرسمية.

ومع تفاقم العنف في البلاد، طلب رئيس الوزراء العراق نوري المالكي من واشنطن تعاونا اكبر لمكافحة التمرد.

وتعد موجة العنف الدموي الاسوأ التي يشهدها العراق منذ 2008.

وتواجه السلطات انتقادات شديدة بسبب غياب الامن واخفاقها في توفير الخدمات الاساسية مثل الكهرباء والماء النظيف، وكذلك بسبب انتشار الفساد.

وادت الخلافات السياسية الى شل الحكومة، فيما لم يتمكن البرلمان من اصدار اي قوانين مهمة منذ سنوات.

ويشكل المسلمون الشيعة اغلبية في العراق وايران والبحرين كما يمثلون اقلية كبيرة في افغانستان وباكستان ولبنان والسعودية.

التعليقات 11
Thumb Roaring-FlameThrower 10:45 ,2013 تشرين الثاني 14

I am shocked and filled with emotions this morning. After watching Sayyed Al Moqawameh live from ground zero, Alona and I returned home to a goodnight blissful sleep. This morning a terrible accident occurred in our household. Holding a kitchen knife in one hand while practicing waving of her finger at the mirror as part of her daily rituals, Alona managed to cut off her finger and had to be rushed to hospital. At her bedside in Rasool Al Azam Hospital, she confided in me something that brought tears into my eyes. She finally decided to become a Zeinabiyeh and wants to perform her Jihadist duty in Syria. She also called off our planned wedding this coming Spring unless some conditions were met. A handful of terrifying thoughts crossed my mind as to what these conditions might be. I started to doubt myself: Did I fail to make the love of my life happy? Where did I go wrong? After all, I dedicated my whole life to her and it was unimaginable to think of life without her.

Thumb Roaring-FlameThrower 10:46 ,2013 تشرين الثاني 14

Terrified of losing her, I asked her what these conditions might be while reassuring her that I would do anything in my power to keep her. Holding my hand in her hand (the hand missing one finger), Alona uttered her conditions as follows:

① She wants to be known as AZ, short for Alona Zeineb Roaring-Flamethrower;
② I must accept the 9-9-6 government formula and never complain about it;
③ I must grow an unshaven beard and never eve wear a tie;
④ I must only shower on 3 occasions: the anniversary of the Islamic Revolution in Iran, the birthday of Sayyed Hassan, and the last day of Ashura;
⑤ No more dentist visits for routine hygiene and clean up;
⑥ Only 100% Nylon pyjamas and clothing are allowed in our household;
⑦ We must move from Ghazeer and live in Dahiyeh;

I am at a loss, confused, and tormented. I think I could comply with all her demands, but I am allergic to Nylon.

Thumb EagleDawn 11:01 ,2013 تشرين الثاني 14

RF-T..... you are killing me:)))))))))))))))))))))))

Thumb benzona 11:01 ,2013 تشرين الثاني 14

I am truly ROTFL! hahaha

Missing peace 10:57 ,2013 تشرين الثاني 14

back to middle ages! LOL!

Thumb sevilla 11:28 ,2013 تشرين الثاني 14

What a sick and violent ritual, indeed.

Thumb dasphinx 15:44 ,2013 تشرين الثاني 14

Lovely picture. Can I help?

Thumb dasphinx 16:09 ,2013 تشرين الثاني 14

The resistance and nightclubs don't mix. Now the resistance is a resistance of lifestyle.

Thumb benzona 20:40 ,2013 تشرين الثاني 14

I am think it was RFT (forgive me if I'm mistaken) who wrote few days ago something approximately like this «nasrallah ma tihtam, 3andak zelem b'tichrab dam»! That was a killer.

Damn, you're visionnaire RFT :-)

Missing VINCENT 01:53 ,2013 تشرين الثاني 15

Lets all jump off the roof since some idiots do it for reason God knows why. Yes, I can and will criticize and won't stop short of the Islams.

Missing VINCENT 01:57 ,2013 تشرين الثاني 15

A culture less evolved but more violent then your garden variety jungle animals. Can Mother Earth sustain such cancer?