معوض: المشاركة في حكومة جامعة من دون ضمانات سياسية مسبقة خطأ كبير

Read this story in English W460

اعتبر رئيس "حركة الاستقلال" ميشال معوض ان المشاركة في حكومة من دون الاتفاق مسبقًا على البيان الوزاري خطأ سياسي كبير، مؤكداً ان "ما لا يمكننا ان نأخذه من "حزب الله" قبل تشكيل الحكومة لن نستطيع أن نأخذه بعد تشكيلها".

وأشار معوض في مؤتمر صحفي الأحد إلى أن "المستقلين في 14 آذار لعبوا دورًا مهماً في تقريب المواقف داخل 14 آذار الى القبول بالمشاركة ولكن على قاعدة الاعتماد على أسس واضحة مبنية على إدراج "إعلان بعبدا" في البيان الوزاري وشطب ثلاثية الجيش والشعب والمقاومة ورفض أي نص يشرّع أي سلاح خارج إطار المؤسسات الشرعية".

وأضاف "لا يمكننا المشاركة مع "حزب الله" بناء على معادلات رقمية لان مشكلتنا معه ليست معادلات رقمية، انما المشكلة هي في أنه يجر لبنان الى اتون لا يستطيع احد تحمله".

وشرح أن "الاسسس السياسية واضحة وهي: رفض اي تغطية لقتال "حزب الله" في سوريا وبعملياته خارج الحدود اللبنانية وذلك من خلال ادراج "اعلان بعبدا" في البيان الوزاري لتحييد لبنان من النيران السورية ومن ان يكون متواجدا على خط الزلزال".

وأشار معوض إلى أن موقفه الشخصي "هو ان الدخول في حكومة مع "حزب الله" من دون التوافق مسبقًا على وظيفة الحكومة والاسس السياسية التي ستشكل على اساسها، فان هذه المشاركة تشكل خطأ سياسيا كبيرا".

ولفت معوض إلى "أننا لن ننسى ولن نقبل ان يتناسى البعض ان الموقع الدستوري الاول في الدولة هو موقع رئاسة الجمهورية ولا يمكن ان نقبل بأي خطوة ترفع حظوظ الفراغ في هذا الموقع".

وأعرب عن اقتناعه "ان هذه الحكومة التي هدفها الاساسي الصورة لتغطية اعمال "حزب الله" في الداخل والخارج لها هدف أساسي في نظر البعض، وهو ان تضرب قوة الدفع فيما يخص بالاستحقاق الرئاسي وتفتح الباب للتضحية بالانتخابات الرئاسية".

وتوجه معوض "لمن يقول ان البيان الوزاري من صلاحية مجلس الوزراء" بالقول "هذا صحيح، انما نحن نطرح التفاهم ليس على البيان الوزراي وإنما على أسس سياسية لمشاركتنا في الحكومة".

واستدرك قائلا "والا فانا اقترح ان نلاقي الرئيس (مجلس النواب نبيه) بري بطرحه انتخابات رئاسية مبكرة وهكذا نكون قد عدنا الى تكوين السلطة من رأسها، وسحبنا الاستحقاق الرئاسي من البازار الحكومي الذي هو عملية غش منظمة".

التعليقات 8
Thumb primesuspect 19:17 ,2014 كانون الثاني 26

Threats.... That's all they can do!

Thumb primesuspect 21:22 ,2014 كانون الثاني 26

I'm talking about M8, we can't rule with them. it would be a fatal mistake for Lebanon.

Thumb beiruti 20:10 ,2014 كانون الثاني 26

Actually, M14 has some political leverage in the current environment. Hezbollah has been legally designated as a terrorist organization by several international law enforcement agencies. But for the Lebanese Government and its policy statement which legitimizes Hezbollah under the formula "People-Government-Resistance", Hezbollah is exposed in its world wide illicit operations.
It is a good hand for M14, but they must play it well and not over play it. Mouawad seems to have sided with Geagea in his strategy of holding out on the policy statement.

Missing cedars 21:57 ,2014 كانون الثاني 26

They won't disarm period. If you have cancer then how do you fix the problem? Chemo-therapy to destroy all cells, so they need to be destroyed to give up the arms. Do not ask me how by air or ground force but the cancer will not be stopped until you destroy it. unfortunately that's the cancer language.

Thumb general_puppet 22:02 ,2014 كانون الثاني 26

"March 14's acceptance to join a cabinet without prior agreement on its policy statement would be a “major political mistake.”… this is 100% correct. The Iranian militia as usual will do all they can to shove their BS motto down everyone's throat. I hope M14 block leaders stick to their principles on this major point.

Thumb lebanese.hash 23:23 ,2014 كانون الثاني 26

hahahahah Mouawwad >??? hahahaha lol ! how low is the lebanese society's IQ is getting to let such kid get on with a speech and throwing his opinion.

Default-user-icon true lebanese that loves his country (ضيف) 13:08 ,2014 كانون الثاني 27

you mention this kid let me tel this kid is a son of a former president he is clean wel spoken he is highly inteligent and wel respected he has no blood over his head he sleeps without guilt he has no militia and he is lebanese and wher ever he travels he is respected

Thumb lebanese.hash 20:44 ,2014 كانون الثاني 27

if you still think that because being the son of someone makes you get higher position than you are nothing but a me3zzeye