سبعة قتلى من عائلة واحدة جراء قصف استهدف الفلوجة واشتباكات في قضاء تلعفر الاستراتيجي شمال العراق

Read this story in English W460

تدور اشتباكات بين مجموعات من المسلحين من جهة والقوات العراقية من جهة ثانية في قضاء تلعفر الاستراتيجي الشمالي وسط نزوح الاف العائلات، كما افاد الاثنين مسؤولان، بينما تؤكد السلطات ان القضاء لم يخرج عن سيطرتها.

وقال عبد العال عباس قائممقام تلعفر (380 كلم شمال بغداد) اكبر اقضية العراق والقريب من الحدود مع سوريا وتركيا في تصريح لوكالة فرانس برس "هناك 200 الف نازح والاشتباكات مستمرة داخل تلعفر".

واضاف "لدينا شهداء وجرحى وفوضى ونزوح"، داعيا "الامم المتحدة والمنظمات الدولية والمجتمع الدولي الى ان ينقذونا من هذا الوضع".

وذكر من جهته مصدر مسؤول رفيع المستوى في محافظة نينوى حيث يقع القضاء والتي خرجت معظم مناطقها عن سيطرة الدولة منذ اسبوع ان المسلحين تمكنوا بعد هجوم شنوه في ساعة متاخرة من الليل من السيطرة اليوم على بعض احياء القضاء.

واضاف ان "قضاء تلعفر يشهد حاليا سيطرة المسلحين على ابنية حكومية (...) ما عدا الاحياء الشمالية التي لا تزال تشهد اشتباكات".

كما قال شاهد عيان في تلعفر في اتصال عبر الهاتف مع وكالة فرانس برس "هناك اشتباكات مستمرة (...) والمسلحون يسيطرون على احياء بينما تشهد احياء اخرى اشتباكات متواصلة".

من جهته قال المتحدث باسم وزارة الداخلية العميد سعد معن لفرانس برس ان "الجيش صد هجوما على المدينة، وارسلنا تعزيزات الى المدينة وقد كبدنا العدو خسائر جسيمة، ولم يستطيعوا السيطرة على شبر واحد منها".

وكانت القوات الحكومية نجحت صباح السبت في صد هجوم اولي للمسلحين الذين ينتمون الى تنظيم "الدولة الاسلامية في العراق والشام" الجهادي المتطرف وتنظيمات مسلحة اخرى، قبل ان يتمكن هؤلاء من دخوله مع شنهم الهجوم الثاني الذي بدا قبيل منتصف الليل.

ورغم ان المسلحين يسيطرون منذ اسبوع على مدينة الموصل (350 كلم شمال بغداد) مركز محافظة نينوى، وعلى معظم مناطق هذه المحافظة التي تملك حدودا تمتد لنحو 300 كلم مع سوريا، الا انهم لم يبداوا مهاجمة تلعفر سوى امس.

ويقع تلعفر وهو اكبر اقضية العراق من حيث المساحة الجغرافية في منطقة استراتيجية قريبة من الحدود مع سوريا وتركيا، ويبلغ عدد سكانه نحو 425 الف نسمة معظمهم من التركمان الشيعة.

وتعرض القضاء منذ اجتياح البلاد في العام 2003 الى هجمات وتفجيرات متواصلة.

وفي محافظة الانبار غرب العراق، قال ضابط في الجيش ان مسلحين هاجموا اليوم نواحي "الرمانة والكرابلة والعبيدي الواقعة على الحدود العراقية السورية صباح اليوم".

واوضح ان "المسلحين وصلوا على متن رتل يضم سيارات عسكرية عبر الصحراء من مدينة الموصل، لكنهم واجهوا مقاومة شديدة (...) وقد قتلنا اربعة من المسلحين في الرمانة و13 مسلحا في الكرابلة واربعة مسلحين في العبيدي".

ويسيطر مسلحون من تنظيم "الدولة الاسلامية" وتنظيمات اخرى منذ بداية العام على مدينة الفلوجة الواقعة على بعد 60 كلم فقط غرب بغداد.

وفي حادثة مؤلمة قتل سبعة اشخاص من عائلة واحدة بينهم طفلان جراء قصف اصاب اليوم الاثنين منزلا في شمال مدينة الفلوجة (60 كلم غرب بغداد) التي تخضع لسيطرة مسلحين منذ بداية العام الحالي، بحسب ما افاد مصدر طبي.

وقال الطبيب احمد شامي رئيس الاطباء في مستشفى الفلوجة لوكالة فرانس برس "قتل سبعة اشخاص من عائلة واحدة جراء سقوط قذيفة هاون اصابت فجر اليوم (الاثنين) منزلا في حي الجولان في شمال الفلوجة".

واشار الى ان الضحايا هم الاب والام وطفلان (اقل من عشر سنوات) وثلاث فتيات.

وتشهد الفلوجة اشتباكات وقصفا متبادلا بين القوات العراقية وجماعات مسلحة تسيطر على المدينة منذ بداية العام الحالي.

التعليقات 13
Missing greatpierro 12:18 ,2014 حزيران 16

This uprising is a direct convenience of Iran carefully planned imperialist policies in the region extending from Lebanon to Afghanistan. Shia versus Sunni. KSA and other gulf countries are in the hart if the battle supporting be it daesh or other Sunni groups against the hostile policies against the Sunni be it in Syria, Lebanon (tripoli) and now in Irak.
No one will win of course but every body will lose. It is a big shame that people do not know but the language of hegemony.

Thumb cedre 13:28 ,2014 حزيران 16

are u denying that shias are ruling lebanon and iraq, while alawites rule syria ?

Missing bigjohn 15:57 ,2014 حزيران 16

Cedre, what humiliates the Sunni masses are the so called Sunni rulers who take orders from Israel and Zionist run America. Do any of the "Sunni" Arab head of states DARE to arm ANY Palestinian resistance group while they spend tens of billions on arms to kill their Arab and Muslm brothers?

Thumb freedomarch 17:03 ,2014 حزيران 16

To paralysis; idiots of your kind are rare to find.Few Da3esh, iran raised, terrorists 3-7000 can make all this mess to shi3a army? And you are talking about sunni? In any case sunnis are not in need to do as much as you. They are not affraid like you are.

Thumb ex-fpm 17:46 ,2014 حزيران 16

The USA warmonger is considering military action against ISIL, strange. Falmethrower and his aliases always say the USA supports and funds ISIL and AL Qaeda:)

Thumb Machia 13:08 ,2014 حزيران 16

The SISSA World Cup 2003-2014(Syria Iraq Sunni Shia Assassinations)

Score:
Hezbi/Assad/Iran Ashraffalnasshole camp: 120,000 kills
ISIL/Nusra/Al Qaeda headchopping camp: 50,000 kills

Time to final whistle: 90 years.

Thumb Machia 17:11 ,2014 حزيران 16

No one will presumably be around.

Thumb lebanesenationalist 18:33 ,2014 حزيران 16

Sunni this, Shiite that. 3ayb 3aleykoun. We are Lebanese, we're supposed to be better than the rest of the arabs, and more tolerant and modern.

Missing bigjohn 21:44 ,2014 حزيران 16

"Sunni this, Shiite that. 3ayb 3aleykoun. We are Lebanese, we're supposed to be better than the rest of the arabs, and more tolerant and modern."...................... Really??? If that is the case how come we have a sectarian system? And, why do most Lebanese support sectarian leaders since the beginning of "independence"?

Missing peace 22:14 ,2014 حزيران 16

i totally agree with you bigjohn!

Thumb lebanesenationalist 00:51 ,2014 حزيران 17

That's a different story. Noone is arguing that the sectarian system is right, but what I'm saying is that the Lebanese have been living together for centuries, and this sectarian talk is shameful.

Thumb Machia 06:22 ,2014 حزيران 17

Indeed sectarianism is racism. Apartheid. And what is happening in the region today is the most revolting thing ever.
Sectarianism and death go hand in hand. Israel wants the world to recognize it as a Jewish state. Lebanon has 3 "presidencies", Christian, Shiite and Sunni. Hezbollah is an exclusively Shiite party that promotes Shiite "religious national socialism". The other parties are mono-sectarian but include members of other sects.
Syria and Iraq have imploded into a very violent and ugly sectarian conflict. Iran, Saudi Arabia and Qatar are promoting their sectarian champions.

Thumb Machia 06:34 ,2014 حزيران 17

Ugly sectarianism is a plague sweeping our region. It is a shame but many have died in the name of their sect and many more will die until we develop political, judicial and cultural systems that will make us immune to this deadly virus.
Meanwhile, we should come down hard on those extremists promoting it with violence.