وفد امني سعودي "سيزور لبنان للتأكد من هوية انتحاريي الروشة"

Read this story in English W460

يزور وفد أمني سعودي لبنان في وقت قريب من أجل التأكد من هوية انتحاريي فندق "دوروي" في الروشة، وفق المعلومات الصحافية، بعد ان كان قد أفيد عن انهما يحملان الجنسية السعودية.

ونقلت صحيفة "الشرق الاوسط"، الجمعة عن مصدر أمني سعودي ان وفداً أمنياً سعودياً سيصل إلى لبنان، "لتقديم الحمض النووي والتأكد بشكل قاطع من هوية الانتحاري"، الذي قيل انه يُدعى عبد الرحمن ناصر الشنيفي.

ووفق المصدر فإن الانتحاري الذي القت القوى الامنية اللبنانية القبض عليه وهو السعودي علي إبراهيم الثويني، "لم يكن مطلوبا للجهات الأمنية".

الى ذلك، اعتبر المصدر ان "هناك من يستغل سلامة وضعه الأمني، في التحرك أو السفر إلى مناطق القتال، ونحن لا نعلم ما في القلوب".

وأشار الى ان "هناك من يعمل على اصطياد الشبان، ودفعهم نحو مناطق القتال، وضمنها مواقع التواصل الاجتماعي".

يُذكر ان وكالة الصحافية الفرنسية "فرانس برس" كانت قد أفادت الخميس، ان الانتحاري الشنيفي الذي فجّر نفسه هو "مطلوب امنياً من وزارة الداخلية". واشارت الى انه من منطقة نجد وغادر المملكة "قبل فترة قريبة دون الابلاغ عن وجهته".

ووقع انفجار مساء الاربعاء في فندق "دوروي" في منطقة الروشة حيث فجّر أحد الانتحاريين نفسه خلال مداهمة عناصر من الامن العام غرفة ينزل بها مع انتحاري آخر اصيب في الانفجار وتم توقيفه، فضلاً عن اصابة ثلاثة عناصر من الامن العام.

وكان وزير الداخلية نهاد المشنوق قد اعلن الاربعاء ان الموقوف الانتحاري الجريح يحمل الجنسية السعودية.

من جهتها، أصدرت السفارة السعودية في بيروت بيانا الخميس دانت فيه "العمل الإرهابي الذي وقع في منطقة الروشة بشدة، لأنه عمل لا يمت الى القيم الانسانية او الاسلامية بأي صلة ويمثل اعتداء على الابرياء والحرمات".

واعلن السفير السعودي علي عواض عسيري ان بلاده "مستعدة للتعاون مع السلطات اللبنانية عبر فريق عمل يساعد في تقديم الادلة"، مشيرا الى ان مندوبا من بلاده "يتابع التأكد من هوية الانتحاريين".

وتبنت مجموعة تطلق على نفسها اسم "لواء احرار السنة" على "تويتر" تفجير الاربعاء.

و"لواء احرار السنة" مجموعة غير معروفة الا من خلال هذا الحساب على "تويتر". ظهر للمرة الاولى في نهاية العام 2013، وتبنى عمليات اطلاق صواريخ من داخل الاراضي السورية على مناطق محسوبة شعبيا على حزب الله، وعمليات تفجير ضد مواقع للحزب ومناطق شيعية.

وتأتي هذه التفجيرات في لبنان بعد معلومات تلقتها الاجهزة الامنية اللبنانية من استخبارات اميركية، بحسب ما ذكر مسؤول امني لفرانس برس، حول احتمال وقوع اعتداءات وتفجيرات. واجرت الاجهزة الامنية اللبنانية، بناء على هذه المعلومات، عمليات دهم خلال الاسبوع الفائت في عدد من الفنادق في بيروت، بحثا عن مشتبه بهم.

ج.ش.

ر.أ.ز.

التعليقات 9
Missing karim.. 08:50 ,2014 حزيران 27

Make the kingdom of terrorism pay for all the damages to the hotel, and make the kingdom of terrorism pay for all the Syrian refugees that are in Lebanon because of the kingdom of terrorism's policies of supporting and funding the FSA-Al Qaeda cannibal jihadist terrorists.

Default-user-icon eddy (ضيف) 08:53 ,2014 حزيران 27

You, sir, are an ignorant bigot. No one deserves to die for having different political, religious, or economic beliefs. Or any other kind of beliefs. It's people like you from both political camps that will lead to Lebanon's destruction.

Missing 7alesh 09:53 ,2014 حزيران 27

it's enough to see the volume to Trade we have with the kingdom, its direct contribution to the Lebanese economy, to the Lebanese diaspora making its living there and supporting their families in Lebanon, to the endless support they give to the Lebanese institutions (last of which the 3 billion$ to the army that fueled the thugs). it's enough to be objective for few minutes to realize that the kingdom of Saudi Arabia is a true ally to the Lebanon we want.
Now compare all of this with Iran, and let us discuss numbers.

Missing karim.. 10:10 ,2014 حزيران 27

The kingdom of terrorism was the main sponsor of the terrorist PLO which terrorized Lebanon and its populations for 15 years and which was responsible for the deaths of tens of thousands of Lebanese civilians. The kingdom of terrorism is the gravest threat to Lebanese national security and all diplomatic ties with it must be severed until these desert bedouin terrorists renounce their use of terrorism and stop harassing Lebanon and its people.

God bless Lebanese freedom, sovereignty, independence, and democracy! No to the kingdom of terrorism and its evil schemes!

Thumb eagledawn 13:48 ,2014 حزيران 27

of course, the army should parade every bullet, vehicle, and weapon it gets in front of the iranian mowaten to get his approval. Go spread your sectarian propaganda else where!

Missing 7alesh 11:51 ,2014 حزيران 27

who said they are beggars ? why do we have to dramatize everything we say ? KSA and the gulf region are giving people like you and me opportunities. a ray of hope for graduates to find their lives and finance their families back home.
you name financing the army a mockery, because you don't believe in any army or any other Lebanese institution. your comfort zone is where your hizb thugs flourish, where you can drive the way you want, fight with who you want, get your papers done in the ministries, all with your fellow hypocrite thugs.
KSA is the holiest Islamic land. if I were Muslim, I wouldn't have been happier to know that Islam is protected by true friends and believers of Lebanon as a concept.

Thumb lebpatriot2223 13:03 ,2014 حزيران 27

Lies, delusions, and terrorism are a Saudi national pastime.

Thumb eagledawn 13:45 ,2014 حزيران 27

As usual, the fake mowaten aka crusher and many other aliases has nothing to contribute except insults, small talk, and attacking posters. Paid propagandist!

Thumb kanaandian 17:17 ,2014 حزيران 27

saudi must keep their pedo terrorists in their own country.
what a sick disgusting barbaric inhumane hateful society (im sure im missing about 100 terms to describe the wahabi-dome too)