نصرالله يدعو الحريري للذهاب "سوياً" إلى سوريا: مستمرون بالحوار "ضمن سقف التوقعات"

Read this story in English
  • W460
  • W460
  • W460
  • W460
  • W460

دعا الأمين العام لـ"حزب الله" السيّد حسن نصرالله الإثنين رئيس تيار "المستقبل" النائب سعد الحريري إلى الذهاب "سوياً" للقتال في سوريا بسبب خطر الإرهاب "الجدي والحقيقي" على المنطقة التي يُقرَّر مصيرها "كلها"، متمسكا من جهة أخرى بالحوار مع التيار بعيدا عن ما يحكى "على المنابر".

وضمن خطاب مطول عن تنظيم "الدولة الإسلامية" وخطره على الدول الإقليمية التي "تعجن وتصنع من جديد"، ردّ نصرالله بجملة على الحريري قائلاً: "أقول لمن يدعونا للإنسحاب من سوريا لنذهب سويا إلى سوريا والعراق وإلى أي مكان يتهدد فيها مستقبل أمتنا لأننا هكذا ندافع عن لبنان".

وفي اول اعلان رسمي عن تواجد الحزب في العراق أضاف "من الممكن الا نكون قد تحدثنا عن العراق سابقا، لدينا حضور متواضع بسبب المرحلة الحساسة" فيه.

وكان الحريري قد دعا مرارا في خلال كلمة بالذكرى العاشرة لاغتيال والده رئيس الحكومة الأسبق رفيق الحريري السبت، دعا الحزب إلى إنهاء "جنونه" والإنسحاب من سوريا، رافضا الإعتراف له بامتلاك "حقوق الدولة اللبنانية في قرارات الحرب والسلم".

وأتت دعوة الحريري في خضم معركة علنية يخوضها حزب الله في الجنوب السوري على الحدود مع إسرائيل ضد مجموعات من المعارضة السورية، جاءت بعد إعلان نصرالله تفكيك "الساحات والميادين" ردا على اغتيال عناصر له بالقنيطرة السورية في 18 كانون الثاني الفائت.

وشرح أمين عام حزب الله في خطابه الإثنين أن لبنان متأثر بالمنطقة "أكثر من أي وقت مضى ومصيره لا يصنع في لبنان فقط بل مصيره ومصير ليبيا ومصر وسوريا والسعودية والبحرين والكل يصنع في الكل".

وعليه أعلن أن "من يريد أن يقرر مصير لبنان يجب أن يكون حاضرا في مصير المنطقة ومن يريد أن يغيب فهو يقول للآخرين إصنعوا مصيرنا".

واستفاض في الحديث عن تنظيم "الدولة الإسلامية" التي يسميها "داعش" أمام حضور كبير من أنصاره إضافة إلى حضور سياسي وديني وأمني.

وقال "لا عمل لها في بيت المقدس بل هدفها الحقيقي هو مكة والمدينة (المنورة في السعودية)".

وأضاف أن من ذبحوا الأقباط في ليبيا "قالوا أن هدفهم روما"، سائلا "ما هي الحروب والجبهات؟ ومن يخدم هؤلاء؟". وردّ قائلا "لأول مرة أقول فتشوا عن الموساد والسي آي إيه والمخابرات البريطانية. لأن كل ما يخدم سيطرة أميركا في المنطقة تفعله داعش".

وفي هذا السياق، راى نصرالله الذي ادان في خطابه "الجريمة النكراء والبشعة" بحق هؤلاء الاقباط، ان جبهة النصرة وتنظيم الدولة الاسلامية "جوهر واحد وفكر واحد وثقافة واحدة وسلوك واحد (...) وتيار واحد وما كان بينهما هو خلاف تنظيمي على الزعامة لكن المحصلة هي محصلة واحدة".

وتابع "يجب مواجهة التيارات التكفيرية بدون تمييز"، معتبرا ان "المنطقة تذهب باتجاه المزيد من الازمات، المزيد من المواجهات، وهناك جبهات جديدة تفتح".

وإذ دعا نصرالله "شعوب وحكومات المنطقة إلى العمل سويا في مواجهة الإرهاب"، طالب بـ"اعتبار المواجهة السياسية والميدانية والإعلامية دفاعا عن الإسلام".

كذلك أكد وجوب أن "تعمل حكومات المنطقة على تجميد الصراعات القائمة"، في إشارة إلى المواجهات الطائفية في العراق واليمن وسوريا "فهناك أولوية مواجهة المشروع الصهيوني الذي يكمل بهدم البيوت والمشروع التكفيري الذي يهدد الكل".

أما بالنسبة إلى سوريا فإن "اللعبة انتهت والقتال أصبح عنادا"، بحسب نصرالله الذي رأى أنه "يجب ان يسمح للمعارضة غير التكفيرية بالدخول في تسورية والنظام (الرئيس بشار الأسد) يقبل ذلك".

لبنانيا لفت تأييد نصرالله لاستمرار "الحوار مع تيار المستقبل". وقال "نرى أنه أوصل إلى نتائج جيدة ضمن سقف التوقعات منذ البداية و"شو بدكم من يلي بينحكى عالمنابر".

وعقد التيار والحزب خمس جلسات للحوار الذي بدأ في 23 كانون الثاني الفائت في عين التينة، وشددا على ضرورة تخفيف الإحتقان، متحدثين عن "تقدم واضح يفتح آفاقا امام نتائج تساعد على تثبيت الاستقرار الوطني".

وعليه أمل نصرالله أن "نصل إلى خاتمة جيدة ومعقولة لمصلحة اللبنانيين"، وذلك ضمن "الجدية" المطلوبة.

رئاسيا، دعا إلى "معاودة" الجهد الداخلي الغائب لانتخاب رئيس، متوجها "لكل الحريصين على منع الفراغ" بالقول "لا تنتظروا المتغيرات في الخارج لا ملف نووي إيراني ولا حوار إيراني سعودي فالمنطقة ذاهبة إلى المزيد من الأزمات والمواجهات".

وفي السياق عينه قال لدول الخليج "إرفعوا الفيتو في الموضوع الرئاسي واسمحوا للبنانيين بالتفاهم على رئيس".

في هذه الأثناء يجب "دعم الحكومة ومواصلة عملها لأن لا بديل إلا الفراغ والضياع ولا أعتقد أن أحدا يناسبه هذا البديل"، تابع أمين عام الحزب الممثل بوزيرين في حكومة الرئيس تمام سلام التي لا تنعقد حاليا بسبب خلافات حول آلية عملها بظل غياب الرئيس.

وأضاف نصرالله "يجب التعاون لحل الإشكالات ونحن سنتعامل بإيجابية مع بعض الحلول وندعو لتجاوز المشكلة لتنعقد الحكومة من جديد وتتحمل مسؤولياتها".

من جهة أخرى أعرب نصرالله عن تأييد حزب الله "المطلق للخطة الأمنية في البقاع". وأردف "نعتبر أنها جاءت متأخرة ويجب أن تتواصل لأن منطقة البقاع عانت من اللصوص والمفسدين في الأرض ومن الذين يرهبون الناس".

لكنه شدد في الوقت عينه على أهمية وضع خطة إنمائية للبقاع وعكار توازيا مع الخطط الأمنية، إضافة إلى "حل مشكلة عشرات آلاف المطلوبين لأسباب تافهة أو بسيطة أو قديمة عفا عليها الزمن".

أمنيا وإذ أيد قائد التنظيم العسكري الكبير "الدعوة إلى وضع استراتيجية وطنية لمكافحة الإرهاب فقد نتفق على عدو هو الإرهاب ونختلف للأسف على عدو هو إسرائيل"، لفت إلى "استحقاق قادم عندما يذوب الثلج".

هذا الإستحقاق هو أنه "على السلسلة الشرقية وفي الطرف المقابل لها هناك داعش والنصرة". وشرح أن "الظروف حدّت أو منعت المواجهات والدولة يجب أن تحسم أمرها كيف ستتعاطى مع هذا الخطر الموجود على التلال والجبال".

وإذ أكد أن "هؤلاء يمكن إلحاق الهزيمة بسهولة بهم لكن الأمر يحتاج إلى قرار وإرادة وطنية"، طالب الحكومة بـ"التنسيق بين الجيشين اللبناني والسوري والتنسيق مع دمشق في ملف اللاجئين والملف الأمني".

وخلص أمين "المقاومة الإسلامية في لبنان" إلى القول "كُتب علينا أن ندافع عن لبنان والأمة منذ أن كنا شبابا صغارا وتحملنا هذه المسؤولية وقضى منا شهداء وأكملنا الطريق".

أما اليوم فـ"قوافل شهدائنا تمضي وستبقى المقاومة هي الرد وسنبقى نحمل المسؤولية ونصنع الإنتصارات بقوتنا"، ختم نصرالله.

ويحيي حزب الله كل عام الذكرى السنوية "للشهداء القادة"، وهم الامين العام السابق لحزب الله عباس الموسوي والقيادي الشيخ راغب حرب والقائد العسكري عماد مغنية.

وقتل عباس الموسوي مع زوجته وطفله واشخاص آخرين في غارة جوية اسرائيلية في جنوب لبنان في شباط 1992.

واغتيل راغب حرب في الجنوب ايضا في شباط 1984 في عملية منسوبة الى اسرائيل، بينما اغتيل مغنية في 12 شباط 2008 في دمشق في تفجير سيارة مفخخة يتهم الحزب أيضا الدولة العبرية بالوقوف وراءه.

م.س.

Timeline
  • 20:12 ,2015 شباط 16

    نصرالله: كتب علينا أن ندافع عن لبنان والأمة منذ أن كنا شبابا صغارا وتحملنا هذه المسؤولية وقضى منا شهداء وأكملنا الطريق. واليوم على طريق القادة الشهداء عنوان ثباتنا قوافل شهدائنا تمضي وستبقى المقاومة هي الرد وسنبقى نحمل المسؤولية ونصنع الإنتصارات بقوتنا وباستلهام قادتنا حتى يحكم الله وهو خير الحاكمين

  • 20:10 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لا داعي للمخاوف أمام أخطار حقيقة تتهدد الجميع وأدعو قبل أن يذوب الثلج على الحدود الشرقية إلى التنسيق بين الجيشين اللبناني والسوري وأدعو الحكومة إلى التنسيق مع دمشق في ملف اللاجئين والملف الأمني

  • 20:09 ,2015 شباط 16

    نصرالله: أقول لمن يدعونا للإنسحاب من سوريا لنذهب سويا إلى سوريا والعراق وإلى أي مكان يتهدد فيها مستقبل أمتنا لأننا هكذا ندافع عن لبنان

  • 20:07 ,2015 شباط 16

    نصرالله: في العراق لم ينتظروا بل حملوا السلاح وقاتلوا وحتى الآن لا يعطيهم الأميركيون السلاح بل هزموا داعش في ديالى وصلاح الدين وجرف الصخ ويهزمونها الآن في الأنباء وسيهزمونها في الموصل

  • 20:07 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من يراهن على الأميركيين يراهن على سراب فهل تراهن على من ينهبك ومن صنّع الإرهابيين وأرسلهم إليك؟ كما فعلت المقاومة الوطنية في لبنان والمقاومة الإسلامية والمقاومة في غزة هي لم تنتظر لا استراتيجية عربية موحدة ولا دولية موحدة وانتصرت

  • 20:05 ,2015 شباط 16

    نصرالله: في أحسن الأحوال ولو أراد الأميركيون إنهاء الأمر فهم سينتظرون للإنتخابات الرئاسية ولا يأبهون بنا ويجب أن يبقى السكين على رقابنا

  • 20:05 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من قال أن أميركا تريد أن تنتهي من داعش؟ اليوم هي تستفيد من النفط وخفضت أسعاره وتنهب مئات مليارات الدولارات تحت عنوان العبء الحربي لقوات التحالف الدولي. أميركا تستنزفنا وتستنزف جيوشنا وتؤسس لأحقاد وعداوات لا تنتهي بعقود وكل ذلك لحماية إسرائيل

  • 20:04 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لا يجب ان تنتظر شعوب المنطقة استراتيجية دولية ولا استراتيجية حلف أطلسي بل يجب أن نبادر كما بادرنا في أماكن أخرى لمواجهة هذا التيار وعدم السماح له بالتمديد

  • 20:02 ,2015 شباط 16

    نصرالله: اللعبة انتهت في سوريا والقتال أصبح عنادا. يجب ان يسمح للمعارضة غير التكفيرية بالدخول في تسورية والنظام يقبل ذلك

  • 20:02 ,2015 شباط 16

    نصرالله لدول الخليج: إرفعوا الفيتو في الموضوع الرئاسي واسمحوا للبنانيين بالتفاهم على رئيس

  • 20:02 ,2015 شباط 16

    نصرالله: تكلموا مع آل خليفة لإخراج المعتقلين والحوار

  • 20:01 ,2015 شباط 16

    نصرالله: مقاربة اليمن ليس في دفع اليمن إلى الإنفجار الداخلي ولا في تحريض اليمنيين على بعضهم ولا في استنجاد مجلس الأمن الدولي على جزء كبير من الشعب اليمني فأنصار الله لديهم الحكمة لاستيعاب ما يحصل وغير ذلك سيدفع الثمن دول الخليج وستعطى مساحة للقاعدة وداعش

  • 20:00 ,2015 شباط 16

    نصرالله: فشلتم في اليمن ففتشوا عن أسباب فشلكم لان النفوذ لا يبنى على الفساد وشراء الذمم. في اليمن هناك ثورة حقيقية تقف في وجه داعش التي تهددكم جميعا

  • 19:59 ,2015 شباط 16

    نصرالله: عندما قام الشعب العراقي والعشائر السنية والشيعية فهم منعوا داعش من أن تصل إلى الكويت والسعودية لذلك قاربوا موضوع العراق بطريقة مختلفة ففي العراق عملية سياسية ويحصل بعض الجرائم لكن بدل النفخ في الفتنة من خلال فضائياتكم كي يقضي العراقيون على داعش لأنهم بذلك يدافعون عنكم وعن نفطكم وعروشكم

  • 19:58 ,2015 شباط 16

    نصرالله: المطلوب من بعض الدول وبالخصوص الخليجية أن تقارب ملفات المنطقة بطريقة مختلفة لانكم في دائرة التهديد فلا يأخذكم الإنفعال والغضب

  • 19:58 ,2015 شباط 16

    نصرالله: رابعا يجب ان تعمل حكومات المنطقة على تجميد الصراعات القائمة فهناك أولوية مواجهة المشروع الصهيوني الذي يكمل بهدم البيوت والمشروع التكفيري الذي يهدد الكل

  • 19:56 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هناك دعوات اليوم أنه يجب مواجهة التيارات التكفيرية بدون تمييز وهذا موقف صحيح ونقول لبعض الدول أنها لا تستطيع أن تقاتل داعش في العراق وتقدم الدعم لجبهة النصرة في سوريا

  • 19:56 ,2015 شباط 16

    نصرالله: يجب أن لا نخدع أنفسنا بالتفريق بين داعش وجبهة النصرة فهما حقيقة واحدة وفكر واحد وسلوك واحد وأهداف واحدة وأطلب من أي أحد أن يشرح لنا كيف يمكن أن تكون داعش إرهابية وجبهة النصرة ثوار

  • 19:55 ,2015 شباط 16

    نصرالله: يجب أن يقول العالم أو دول المنطقة والذين يشعرون بالتهديد يجب أن يقولوا لبعض الدول الإقليمية التي ما زالت تدعم داعش أن اللعبة انتهت والشعوب لم تعد قادرة على التحمل

  • 19:54 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هذه المعركة هي دفاعا عن الإسلام وأقول لكم اليوم بكل اعتزاز ونحن الذين تعتبر أنفسنا جزءا من هذه المعركة نحن ندافع عن الإسلام وعن محمدابن عبدالله والكل يعرف أنه عندما تصبح المعركة دفاعا عن رسول الله فعطاؤنا بلا حدود

  • 19:54 ,2015 شباط 16

    نصرالله: كل المسلمين مدعوون إلى ان يدافعوا عن دينهم

  • 19:52 ,2015 شباط 16

    نصرالله: يجب اعتبار أن المواجهة السياسية والميدانية والإعلامية هي دفاع عن الإسلام فأي سلوك يبادر إليه إنسان مسلم إذا كان يتناقض مع الفقرة الإنسانية لا يمكن أن يكون من الإسلام

  • 19:51 ,2015 شباط 16

    نصرالله: الأمة وشعوبها والدول والحكومات والعلماء وقوى المقاومة والجيوش معنية بهذا التهديد الذي هو أخطر وأكبر من أي تهديد

  • 19:50 ,2015 شباط 16

    نصرالله: ندعو شعوب وحكومات المنطقة إلى العمل سويا في مواجهة الإرهاب ونحن جميعا قادرون على هزيمته ومن يقف وراؤه سواء كان الموساد أم الأميركيين أم الإنكليز

  • 19:50 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هم أتوا من ثقافة هوليوود وواضح المنشأ

  • 19:49 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هناك حقيقة أن هناك خطرا جديا وحقيقيا فكنا في سوريا بتنا في سوريا والعراق وليبيا وسيناء وأماكن أخرى وفي تونس وفي اليمن القاعدة وجزء منها من بايع داعش يتقدم ويحتل معسكرات

  • 19:49 ,2015 شباط 16

    نصرالله: منذ أيام تقول إيطاليا أنها جاهزة لتحالف دولي لمحاربة الإرهاب في ليبيا وتقول وزيرة الدفاع عن السبب "لأن الإرهاب بات على بعد 350 كلم من الحدود الإيطالية" ونحن الإرهاب في الجرود والقصير والقلمون وتكلمني بالصح والغلط والواجب

  • 19:47 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من ذبحوا الأقباط في ليبيا قالوا أن هدفهم روما فما هي الحروب والجبهات؟ ومن يخدم هؤلاء؟ ولأول مرة أقول فتشوا عن الموساد والسي آي إيه والمخابرات البريطانية. لأن كل ما يخدم سيطرة أميركا في المنطقة تفعله داعش

  • 19:46 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لا عمل لداعش في بيت المقدس بل هدفها الحقيقي هو مكة والمدينة واليوم سمعت أن أبي بكر البغدادي عيّن أميرا لمكة وأميرا للمدينة

  • 19:46 ,2015 شباط 16

    نصرالله: الهدف مكة والمدينة وليس بيت المقدس لأن الخلافة لا تعمل بدون الحرمين الشريفين

  • 19:45 ,2015 شباط 16

    نصرالله: أشكال جديدة من الوحشية والإجرام والطريقة التي أحرق فيها الطيار الكساسبة هو أمر مفجع والطريق التي ذبح بها العمال المصريون المظلومون أمر مخزٍ ومرعب ثم فتح جبهات جديدة

  • 19:44 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من حق إسرائيل أن تعتبر أن داعش لا تشكل خطرا لأن كل ما فعلته يخدم مصالح إسرائيل علمت داعش أم لم تعلم

  • 19:44 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هناك فقط إسرائيل لا تعتبره خطرا ولا تهديدا ورأيتم ما قاله يعالون أن النصرة وداعش لا يشكلان خطرا

  • 19:44 ,2015 شباط 16

    نصرالله: كل الوقائع التي حصلت تؤكد هذا الفهم واليوم العالم كله سلّم أن هذا التيار التكفيري وعنوانه "داعش" بات يشكل تهديدا لأمن المنطقة وأمن العالم

  • 19:42 ,2015 شباط 16

    نصرالله: وضع المنطقة الآن يمثله تهديد التيار التكفيري والذي أصبح عنوانه الأبرز "داعش" وفي السابق قلنا أن التهديد هو لكل الحكومات والأنظمة وليس تهديدا للأقليات فقط بل قلنا هذا تهديد للإسلام كدين ورسالة

  • 19:41 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نتوجه إلى ثوار البحرين تحية إكبار وإجلال على حكمتهم

  • 19:41 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من يوجه المواعظ عليه أولا أن يلتزم بها إذا

  • 19:40 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لأنه في البحرين هناك حكومة مرعوبة وتخاف من أية كلمة حف فهي تتوتر وتهددنا بطرد اللبنانيين وهذه وسيلة السلطات الضعيفة الهزيلة وهذا أمر معيب

  • 19:40 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نحن لم ندع إلى إسقاط النظام في البحرين بل ساندنا من يدعون إلى الحوار وندعو إلى عدم الإنفعال مع دعوات عنف السلطات وهذا موقف يجب أن تشكره حكومة البحرين العمياء الصماء

  • 19:39 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من ينتقد موقفنا من البحرين ويعتبر أنه يسيء إلى علاقات لبنان مع دولة شقيقة وعزيزة وطبعا هي عزيزة وشقيقة. أنا أقبل أن ينتقد موقفنا من يلتزم بهذه السياسة أما من يتدخل في بلد عربي آخر وهو سوريا التي علاقتها مع لبنان أخطر من علاقة البحرين مع لبنان وهناك من تدخل من بداية الأحداث وكان جزءا من المعركة إعلاميا وسياسيا. من يفعل هذا في سوريا لا يحق أن ينتقد تدخلنا في البحرين

  • 19:37 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نحن نقارب الموضوع بهذه الذهنية وما يجري في المنطقة هو مصير لبنان واقتصاد لبنان ولقمة خبز لبنان ولا يمكن عزله

  • 19:37 ,2015 شباط 16

    نصرالله: سابقا كان لدينا مشكلة أننا نريد إقناع بعض اللبنانيين أن لبنان جزء من المنطقة العربية ومن بلاد الشام وموقفهم اليوم تطور سلبيا لأننا نريد إقناعهم أن لبنان جزء من الكرة الأرضية وليس من المريخ

  • 19:36 ,2015 شباط 16

    نصرالله: على ضوء هذا المخاض يتحدد كيانات أو تزول كيانات وتبقى شعوب أم تذهب والعالم كله يتأثر بذلك. لا يمكن لأحد أن يقول "أنا لبناني" فهناك مصير شعبنا وبلدنا وكراماتنا ومستقبل أجيالنا

  • 19:35 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هناك منطقة خضت وعجنت وتصنع من جديد ومن يريد أن يقرر مصير لبنان يجب أن يكون حاضرا في مصير المنطقة ومن يريد أن يغيب فهو يقول للآخرين إصنعوا مصيرنا

  • 19:35 ,2015 شباط 16

    نصرالله: أكثر من ذلك فإن مصير العالم اليوم يصنع في المنطقة

  • 19:34 ,2015 شباط 16

    نصرالله: اليوم لبنان متأثر بالمنطقة أكثر من أي وقت مضى ومصيره لا يصنع في لبنان فقط بل مصيره ومصير ليبيا ومصر وسوريا والسعودية والبحرين والكل يصنع في الكل

  • 19:34 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لبنان كان دائما شاء اللبنانيون أم أبوا يتأثر بما يجري في المنطقة وكل ما يحصل فيها ينعكس على لبنان ولا يمكن لأحد أن يقول "إبتعد لا نتأثر بك"

  • 19:33 ,2015 شباط 16

    نصرالله عن سياسة النأي بالنفس: الأرض والميدان وحقائق التاريخ والجغرافيا والسلام والعيش والطبيعة تقول عكس ذلك. لا يمكن أن نقول لعاصفة مثلا نحن بمنأى عن الثلوج والأمطار لأننا قطعة من الجنة

  • 19:31 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نجدد تشجيع الحوار بين جميع الأطراف لأن ذلك أفضل السبل المتاحة أمامنا

  • 19:29 ,2015 شباط 16

    نصرالله: سنواصل الحوار مع تيار المستقبل ونرى أنه أوصل إلى نتائج جيدة ضمن سقف التوقعات منذ البداية و"شو بدكم من يلي بينحكى عالمنابر" ونأمل بالجدية أن نصل إلى خاتمة جيدة ومعقولة لمصلحة اللبنانيين

  • 19:28 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نحن مع دعم الحكومة ومواصلة عملها لأن لا بديل إلا الفراغ والضياع ولا أعتقد أن أحدا يناسبه هذا البديل. يجب التعاون لحل الإشكالات ونحن سنتعامل بإيجابية مع بعض الحلول ندعو لتجاوز المشكلة لتنعقد الحكومة من جديد وتتحمل مسؤولياتها

  • 19:28 ,2015 شباط 16

    نصرالله: كل من يدعي انه استقلالي وسيادي تفضلوا لنعاود الجهد الداخلي الوطني لننهي هذه المسألة وهذا الإستحقاق

  • 19:27 ,2015 شباط 16

    نصرالله: ندعو ليس إلى مواصلة الجهد الداخلي لأنه ما من جهد داخلي فندعو إلى معاودة الجهد الداخلي الوطني ومفهوم من هم أصحاب العلاقة ومجددا لكل الحريصين على منع الفراغ أقول لهم لا تنتظروا المتغيرات في الخارج لا ملف نووي إيراني ولا حوار إيراني سعودي فالمنطقة ذاهبة إلى المزيد من الأزمات والمواجهات

  • 19:26 ,2015 شباط 16

    نصرالله: في الذكرى السنوية لتفاهم حزب الله والتيار الوطني الحر يتضح أهمية التفاهم والإنجاز الكبير وآثاره تتضح على الأوضاع السياسية في لبنان والمنطقة وندعو إلى تعميق العلاقة وترسيخ التفاهم وندعو إلى عقد تفاهمات مشابهة على المستوى الوطني. كنا نحلم أن يتوسع التفاهم وننضم إليه جميعا فكل ما يمكن أن يجمع ويكثف نقاط التلاقي فيه مصلحة وطنية كبيرة

  • 19:24 ,2015 شباط 16

    نصرالله: يجب أن نجدد التحية إلى الشباب في أعالي الجبال والقمم من ضباط وجنود الجيش والقوى الأمنية ورجال المقاومة وأيضا ضباط وجنود الجيش السوري فهؤلاء يحولون دون إرسال سيارات مفخخة. لهم كل التحايا والتقدير في ظل الثلوج والصقيع

  • 19:23 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هؤلاء يمكن إلحاق الهزيمة بسهولة بهم لكن الأمر يحتاج إلى قرار وإرادة وطنية

  • 19:23 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هناك أمر ثالث هو استحقاق قادم عندما يذوب الثلج. اليوم على السلسلة الشرقية في الطرف المقابل هناك داعش والنصرة. الظروف حدّت أو منعت المواجهات والدولة يجب أن تحسم أمرها كيف ستتعاطى مع هذا الخطر الموجود على التلال والجبال

  • 19:22 ,2015 شباط 16

    نصرالله: إلى جانب الخطة الأمنية هناك أمرين: أولا الخطة الإنمائية في البقاع خصوصا بعلبك الهرمل كما عكار بحاجة إلى العين الإنمانية. ثانيا حل مشكلة عشرات آلاف المطلوبين لأسباب تافهة أو بسيطة أو قديمة عفا عليها الزمن

  • 19:21 ,2015 شباط 16

    نصرالله: الصح أن الدولة هي الأقدر والأنسب للخطة ويجب أن ندعم الجيش والقوى الأمنية والحكومة لضبط الوضع الأمني ولذلك يجب مواصلة الخطة وقيل أن المطلوبين هربوا فليبقى الجيش كي لا يرجعوا ولا أن يحصل تساهل في الأمر

  • 19:20 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نجدد تأييدنا المطلق للخطة الأمنية في البقاع ونعتبر أنها جاءت متأخرة ويجب أن تتواصل لأن منطقة البقاع عانت من اللصوص والمفسدين في الأرض ومن الذين يرهبون الناس

  • 19:19 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هذه الإستراتيجية تعمل لها الحكومة أو مجلس النواب أو جلسة حوار ويجب أن يتابع

  • 19:18 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هذا الأمر كيف يمكن أن يتم نحن نأخذ النتيجة هل حصل إطلاق رصاص؟ أتوجه بالشكر إلى أهلنا في الضاحية وفي كل المناطق الذين التزموا بالمناشدة والرجاء وهذا هو حسن الظن بكم دائما ويجب أن نتعاون لأن ننتهي من هذه الظاهرة

  • 19:17 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نحن في حزب الله نؤيد الدعوة إلى وضع استراتيجية وطنية لمكافحة الإرهاب فقد نتفق على عدو هو الإرهاب ونختلف للأسف على عدو هو إسرائيل

  • 19:16 ,2015 شباط 16

    نصرالله: أولا أتوجه إلى عائلة الرئيس الشهيد رفيق الحريري بسبب الحادثة الأليمة التي هزت المنطقة وكذلك إلى عائلات ومحبي الشهداء الذين قضوا في تلك الحادثة المؤلمة والخطيرة جدا

  • 19:14 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لقد أحيت دماء الشهيد جهاد ذكرى القائد الحاج عماد مغنية وأعادت هذا القائد الفذ والألمعي والتاريخي إلى صدارة الأحداث من جديد وأكدت أن ذكره ما زال الأعلى وحضوره ما زال الأقوى في وجدان الصديق وفي وجدان العدو الذي سيبقى يطارده دم عماد مغنية

  • 19:14 ,2015 شباط 16

    نصرالله: من على هذا المنبر وقف جهاد ليبايع ويعاهد ويعلن انتماءه وخياره بملء إرادته وحمل روحية الحاج عماد وابتعد عن الجامعة وذهب إلى الجولان إلى القنيطرة إلى هناك ثم ختم له بالشهادة. هكذا هم الشهداء من أبناء الشهداء

  • 19:13 ,2015 شباط 16

    نصرالله: منهم من قضى شهداء مؤخرا في عدوان القنيطرة وكانوا أبناء مقاومين كبار صنعوا الإنتصارات

  • 19:12 ,2015 شباط 16

    نصرالله: عنوان الجيل الأول هو من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا

  • 19:11 ,2015 شباط 16

    نصرالله: منذ 30 عاما وحتى اليوم تقدم جيل من الشباب من علماء ومجاهدين ورجال ونساء وحملوا المسؤولية منهم من استشهد في مراحل الطريق ومنهم من كان له باع طويل في ميادين الجهاد وتوفاه الله بعد معاناة المرض وكان آخرهم قائد عزيز من قادة المقاومة الأوائل الحاج مصطفى شحادة. منهم من أسر ومنهم من ما زال يواصل الطريق ويحمل دمه على كفه

  • 19:10 ,2015 شباط 16

    نصرالله: عندما نعرض يوميا صورهم وأسماءهم ونستعرض سيرهم فلأنهم باتوا يمثلون بحق مدرسة جهادية كاملة يجب التعرف عليها

  • 19:10 ,2015 شباط 16

    نصرالله: الأهم أن نتعلم منهم الإخلاص والصدق ونتعلم منهم مسؤولية صنع المستقبل الكريم والعزيز واللائق لشعبنا وكرامتنا وأمتنا ولذلك نتحدث عن جهادهم لنتعلم ويتعلم الأبناء والأحفاد والأجيال

  • 19:09 ,2015 شباط 16

    نصرالله: عندما كانت إسرائيل تحتل أرضنا كان السيد عباس والشيخ راغب والحاج عماد كانوا يقولون أن إسرائيل ستخرج من أرضنا

  • 19:09 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نأخذ منهم الهمة العالية ونستلهم منهم التضحية بلا حدود عندما يتطلب الموقف ذلك ونتعلم منهم أن نثق بالله عندما يستيئس الناس عندما تحيط بهم الصعوبات ونأخذ منهم الأمل والثقة والبصيرة

  • 19:09 ,2015 شباط 16

    نصرالله: لأننا نحن على مدى السنة أن نرجع إليهم كقدوة وإسوة لنا ونحتاج أن نتعلم منهم الزهد عندما تقبل الدنيا علينا بجاهها ومالها وترفها ونتعلم منهم التواضع بل التذلل وخفض الجناح عندما نصبح أقوياء ونتعلم منهم الحكمة عندما نقابل الفتن التي تضيع فيها العقول

  • 19:07 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هذه الحقبة الزمنية وما فيها تمثل مدرسة إنسانية وثقافية وجهادية وإيمانية عظيمة لشعبنا وأمتنا وكان القادة الشهداء من ابرز عناوينها وقادتهم وهم شهودها الشهداء

  • 19:06 ,2015 شباط 16

    نصرالله: هذه الحقبة الزمنية منذ 1948 وما حصل بعدها من حروب 1967 و1973 إلى كامب ديفيد إلى انتصار الثورة الإسلامية في إيران إلى إنشاء المقاومة بقيادة السيد موسى الصدر إلى الإجتياح عام 1982 إلى اليوم من حروب. هذه مرحلة غنية جدا ولا يمكن لا نحن ولا الأبناء مقاربة الحاضر بمعزل عن كل تلك المرحلة بما تحمل من إخفاقات وإنجازات وما فيها من حقائق وأوهام ومن عقل وجنون ومن رهانات خاسرة

  • 19:04 ,2015 شباط 16

    نصرالله: نحيي هذه الذكرى من أجلنا ومن أجل أبنائنا وأحفادنا وليس من أجل الشهداء. نحيي هذه الذكرى ليبقى الماضي المتصل بالحاضر والمستقبل

  • 19:02 ,2015 شباط 16

    الأمين العام لـ"حزب الله" السيد حسن نصرالله في ذكرى "القادة الشهداء": قبل أن أبدأ نعبر عن إدانتنا بقوة لجريمة "داعش" بحق العمال المصريين والتي لا يمكن أن يتحملها أي دين ونتقد بالمواساة والعزاء من الشعب المصري والكنيسة القبطية فهذه جريمة أصابت الإسلام والمسيحية

مصدرنهارنت
التعليقات 120
Thumb the_roar 19:15 ,2015 شباط 16

"We extend our condolences to the Egyptian people and the Coptic Church and this crime has affected both Islam and Christianity"

Thank God, someone bothers about the Christians in the region.

Thumb the_roar 19:25 ,2015 شباط 16

I thought you liberated Libya & made it democratic..why would anyone bomb your new found democracy? you know the one you wanted to impose on Syria & Lebanon also.

Thumb Shidiak 20:09 ,2015 شباط 16

the roar, do you read/watch arab news? Muslims (the ones you hate i.e "sunnis") are VERY vocal about the christians and their plight. Nasrallah is only trying to score some political points exploating the christians.

Default-user-icon hassan al nass nass (ضيف) 20:14 ,2015 شباط 16

i can assure you on the tomb of my son hadi and on the integrity of zeynib and the conscience of imamu ali that we are here to protect lebanon and not the shias.

free Bahrain
free Yemen
free Syria
free Iraq
free Egypt
free Lebanon
free Thailand
free Argentine
free Bulgaria
free Peru
free Nigeria
free West Beirut
free Dar3a
free Qunaitra

Missing ArabDemocrat.com 19:16 ,2015 شباط 16

Anyone with a drop of decency would condemn the slaughter of the Egyptian workers. Where are his condemnation of the Assad regime that committed horrible crimes against the Syrian people??? Ah I forgot, he is too busy proping up that monster.

Missing humble 23:59 ,2015 شباط 16

Demagogic speech for backage people...full stop.

Thumb liberty 08:44 ,2015 شباط 17

Nasrallah: Italy's defense minister has said that her country is willing to join an international anti-terror coalition because "terrorism is now only 350 kilometers away from the Italian border." Terrorism is on our border in the mountains, Qusayr and Qalamun and some parties are speaking of right and wrong.

laughable! Italy is not a sectarian party and no Italian party wants to go fight in another country. Second, Why did you veto Lebanon as a COUNTRY joining the coalition against ISIS?

Thumb geha 09:23 ,2015 شباط 17

because jizbushaitan is an extremist terrorist Iranian militia, they did not allow joining the war on terrorists :)
they are afraid this war on terror to start fighting them too in the near future.

Thumb the_roar 19:23 ,2015 شباط 16

No one cares about Iran or its traitors.. this leader of Lebanon is born & bred in Lebanon...his blood & honor stopped IS, nusra from being in Beirut as we speak & making you either convert to Islam or be crucified.

Long live the brave who sacrifice for their nation.

Thumb lebanon_first 20:13 ,2015 شباط 16

roar.

2 points:

1-You live outside lebanon. all you know about lebanon is what you read in the media.

Lebanon is not Raqqa and the lebanese army is not the Iraki army. so dont even dream about ISIS in Beirut. Our army does not need HA to protect us against those criminals. We can handle them on on our own.

what pisses me off is that you have ZERO trust in Lebanon as a nation. True we have issues, but you take your mistrust to an extreme. And your spitting on all the efforts of our nation and our army is despicable.

2- IS and Nosra have been created directly or indirectly by Assad and HA. If Assad did not shoot his protestors, we wouldnt be here. If HA didnt help him, we wouldnt have ISIS.
Besides, HA is fighting ISIS in Syria. Most fighting in lebanon is carried out by our glorious army.

Thumb Mystic 20:32 ,2015 شباط 16

Which is why it is called Army/Resistance, the army takes care of the security while the Resistance fights off the takfiri masses. The Resistance are doing the job that the LAF aren't allowed to do, tell me how come Arsal haven't been cleaned yet?

Because Hariri & Rifi will probaly call it an attack against them. Or better yet they will whine about the LAF taking the side of the Resistance, which many M14'ers did here on Naharnet I recall.

Default-user-icon Jaafar Ibn Iblees (ضيف) 20:55 ,2015 شباط 16

Is that a jihadi khomeini deceased family in your avatar?

Thumb Mystic 21:25 ,2015 شباط 16

The LAF command, didn't want the Resistance to interfeer out of fear that it might spark secterian tensions at the time. Which is why we have the army to take care of such elements.

I wish though that they get the same greenlight, as they did in 2007. Emile Lahoud remember him?

Thumb nickjames 21:53 ,2015 شباط 16

The LAF command, didn't want the Resistance to interfeer out of fear that it might spark secterian tensions at the time. Which is why we have the army to take care of such elements.

- Looooooool I'm gonna use your catchphrase here: "wishful thinking." Mystic, did you forget that in 2000, Lebanon was still under Syrian occupation? Yet the LAF fought the takfiri by themselves. The LAF mobilised 13,000 troops and columns of tanks. The LAF (under Syrian influence) was not in the position to talk about Hezbollah interfering to raise sectarian tensions. The Syrian army could have forced the LAF to coordinate with Hezbollah, or the Syrian army itself could have spearheaded the assault.

Sectarian tensions lmaooooooooo right Mystic. That's why Rafiq Hariri and Sayyed Hassan were buddies (remember the picture of them sitting together having friendly conversation? Remember when Hariri had secret meetings with Sayyed Hassan to get himself back in the good graces of Assad??

Thumb nickjames 22:04 ,2015 شباط 16

More about the 2000 Dinniyeh clashes: the reason 13,000 LAF soldiers were deployed is because Syria wanted it that way. Why lose their own men when they can have the Lebanese soldiers die instead? Which brings me to today: why aren't there 13,000 LAF soldiers deployed in Beqaa? Because Syria and Hezbollah don't want that. They want takfiri in Lebanon because their presence justifies Hezbollah's regional activities (fighting takfiri in Syria and Iraq to "protect" Lebanon). The LAF is subservient to the axis of evil.

Thumb Mystic 22:08 ,2015 شباط 16

Same case as in 2015. The Resistance can not intervene in Arsal, due to secterian tensions it might elaborate. Did you forget your beloved Justice Minister Rifi, denying ISIS/Nusra presence right after LAF soldiers got beheaded?

Now I am laughing nickjames, you are such a hypocrit for real. Did you know Gen. Francois al Hajj was pro Resistance? He fought the Israelis himself, and he also had the full backing of the Syrian forces at the time.

He led the LAF during the Dinniyeh battles, and the Resistance backed him fully, just like he backed them in 2006. Don't twist my words, you are beginning to write insanely like your friend from texas.

Palestinian camps, have since the civil war ended, always been the job of the LAF, not the Syrians or the Resistance for that matter.

Thumb nickjames 22:22 ,2015 شباط 16

Looooool such off-topic garbage as usual. One, I don't care about Rifi and his Internal Salfi Forces, I am not a Mustaqbal constituent.

How exactly did the resistance support the LAF in the Dinniyeh clashes, and how did Francois al-Hajj support the resistance in 2006 (besides sporadic shooting at Israeli jets)? Please inform me...

And who cares what Hajj's political leanings were, that's irrelevant. Your whole post was irrelevant, like usual you dodge, deflect and divert into other subjects irrelevant to the original debate.

Thumb Mystic 23:37 ,2015 شباط 16

Yeah right, and you wrote that I am off topic, you just used the Dinniyeh clashes as leverage, and I just corrected you by saying the LAF general leading the offensive were actually Pro Resistance, you not caring about that, proofs that you are a real hypocrit indeed. Read about him and you will know. He was a true hero Francois Al Hajj, and I hope the LAF will inspire from him in the future.

Thumb nickjames 00:37 ,2015 شباط 17

Mystic, "Which is why it is called Army/Resistance, the army takes care of the security while the Resistance fights off the takfiri masses." - this is what the debate was about. I did not use the Dinniyeh clashes as "leverage" for anything. I used them as an example to prove that the LAF fought the takfiri without Hezbollah assistance. I don't give a crap about who Francois al-Hajj liked and who liked him in return, it's completely irrelevant to the debate.

Thumb Mystic 01:12 ,2015 شباط 17

Now it is suddenly not important in the debate, because it is going in my favor. The General Francois hajj leading the LAF to victory, praised the Resistance many times. I never claimed in any of my comments, that the LAF couldn't fight alone, they did in Nahr Al Bared & Arsal now. They do not get the proper backup or orders from the cabinet though, too many M14 saudi shackles tied around their heels. Without the Resistance holding back takfiris in Syria, then the army casualties would rise drastically. Ask soldiers off duty, they will say without the mouqawama, operations would be chaotic for them.

Thumb nickjames 01:28 ,2015 شباط 17

Just look at what the thumb robots are saying, and tell me the debate is in your favour. "Now it is suddenly not important in the debate" lol I said twice that it was irrelevant, and still is (this is three times now). Stop talking about Francois al-Hajj. I don't care who he likes and who likes him. It has nothing to do with Nahr el-Bared or Dinniyeh.

Now you bring up Arsal which is an entirely different scenario than Nahr el-Bared and Dinniyeh. This debate is over, I'm done for tonight. Go waste your time arguing with other people.

Thumb Mystic 07:50 ,2015 شباط 17

You failed james, now you write the thumbs decides who is right, who cares about those? I for sure do not. People should look up the facts and statements I write, search it on google, not look at silly Naharnet thumbs.

Thumb nickjames 08:08 ,2015 شباط 17

"People should look up the facts and statements I write"

Looooooooool Mystic the "facts" you write is the same hearsay in the STL that you make fun of and call garbage lmao. You used no facts, no numbers, nothing. You just argued with me to argue with me, and when you argued, you just said a bunch of cockamamie nonsense about Francois al-Hajj being a Hezbo bootlicker, which is irrelevant.

Just a thought about that: if al-Hajj loved the resistance (as you claim) why didn't he invite Hezbollah fighters to join his soldiers in Dinniyeh???

Lol I swear to God if you even respond to me you have no shame.

Thumb Elemental 19:33 ,2015 شباط 16

Pretending to care about Christians...shame on you, you're no better than ISIS. The only difference? You use Christians first then dispose of then after, but of course the sheep will follow blindly, queue the thumbs down fake account brigade in 5,4,3,2,1....

Thumb the_roar 19:38 ,2015 شباط 16

Go ask the Christian army who used to torture Shia in the South, what happened to them when Israel withdrew from Lebanon.

That's right headbanger, SHN made sure not a hair on their head will be touched ..when the Christians themselves thought HA would slaughter them for what they had done.

Go bang your head some more..you have a screw loose.

Thumb Elemental 19:50 ,2015 شباط 16

Come to Lebanon for once instead of sitting on your throne in Australia :)

Thumb the_roar 19:53 ,2015 شباط 16

When there's peace in the region I might consider it.

until then, bang on headnager.

Thumb Elemental 19:53 ,2015 شباط 16

Cute, but since you have never been here, I suggest doing so. In the meantime keep up the ego boosts you so desperately require.

Thumb Elemental 19:56 ,2015 شباط 16

Southern, quit being a 5 year old. Christians are used by HA and ISIS, and this coming from you? Actually I find it funny, have a cookie.

Thumb Elemental 19:58 ,2015 شباط 16

PS I've seen you on many occasions like your other cohorts getting mighty offensive when they don't get their way...which is a common Houthi reaction.

Thumb Elemental 20:04 ,2015 شباط 16

On and one more thing southern, I'm pointing out that what is being said is by someone who has NEVER been to Lebanon, it's like you getting involved in South Korean Politics. Christians are used by HA in a more indirect way, that's a fact.

Thumb Mystic 20:27 ,2015 شباط 16

Right on roar thumbs up, SLA the cowards ran away along with the IDF. I thought their job was to liberate the South from Resistance?

Default-user-icon Highroller (ضيف) 19:41 ,2015 شباط 16

The heads are terrorists, the kids who get killed in Syria are robots.

Thumb eagledawn 19:43 ,2015 شباط 16

The day this criminal is brutally martyred is the day we celebrate our independence.

Thumb _mowaten_ 11:50 ,2015 شباط 17

You already have the 4th of july, what are you whining about?

Thumb zahle1 19:45 ,2015 شباط 16

I am against HA in Syria. Would rather have them help with border patrol. To be honest it was a good speech.

Thumb Mystic 20:29 ,2015 شباط 16

They are already patrolling on the Syrian side of the border Qalamoun mountains, doing the jobs the LAF aren't allowed to do, yes good speech indeed.

Thumb the_roar 19:48 ,2015 شباط 16

lol wolf....next time do tell us how you feel.

nice to cya brother ..long time.

Default-user-icon Jaafar Ibn Iblees (ضيف) 20:23 ,2015 شباط 16

Is that beloved Zainib in your avatar?

Thumb the_roar 19:53 ,2015 شباط 16

They think we are the same person...so I guess you must be doing ok yourself lol.

Default-user-icon wolf.the_roar (ضيف) 20:02 ,2015 شباط 16

thank you the_roar for bringing @wolf out of retirement. Now it all makes sense. Good Job

Thumb the_roar 20:01 ,2015 شباط 16

they support M14 which in turn supported IS, Nusra Qaida with milk & blankets....what more does one need to say about them?

anyways brother I'm out...take care.

Thumb shab 20:13 ,2015 شباط 16

Filthy murdering militia

Thumb shab 20:14 ,2015 شباط 16

Filthy murdering militia

Thumb Mystic 20:23 ,2015 شباط 16

Tatatatatatatata!!!

Thumb Mystic 20:38 ,2015 شباط 16

The good Christians of Lebanon supports the Resistance, not the Judas called Geagea. When did Geagea do anything for the Christians of Syria? He didn't care one bit he even exploded a church, any of you guys saying "oh those are just Syrians" you don't know what Jesus A.S words was all about.

https://www.youtube.com/watch?v=PjUsrsSkM-s&index=1&list=FLQnKOJJiAdcwEVoDBjjpA3A

Thumb nickjames 21:01 ,2015 شباط 16

Mystic, don't say who people support and don't support. Back in 2009 (the last time there were elections), Aoun was clearly more popular. In the six years since, Aoun's popularity has steeply declined because of his hypocritical and self-contradictory nonsense. The Christians are divided like always, which is why Lebanon will continue to fail as a country.

And so what if Geagea didn't do anything for the Syrian Christians, what did Aoun do for them? What did Aoun do for his captured soldiers and fellow LEBANESE Christians, who till this day are in Syrian jails?

Thumb Mystic 21:10 ,2015 شباط 16

nickjames, you are the last to talk about Christianity, last time we discussed about religion, you wrote me that you were an Atheist, which resulted in me dropping the conversation entirely.

Gen. Aoun supports the Christians of Syria, by supporting the Resistance whom dies protecting them. While the backstabbing Zionists M14 in Lebanon says, "Oh it's just Syrians, 5ale moot."

Thumb Bandoul 21:13 ,2015 شباط 16

@nickjames, an even better question is what did Mr. Aoun do to bring home the Christian prisoners rotting in Syrian jail where they are still being beaten and tortured?

Thumb Mystic 21:22 ,2015 شباط 16

You people are a joke, Geagea bombed a Church! The Statue of Mary and Jesus peace be upon them, were laying around in pieces. Did Gen. Aoun ever do something like that? Did the Syrian Occupation do that?

Geagea did the same as ISIS did, bombing a Church and desecrating & crushing statues of Maryam al 3adra ou the crosses of Issa alayhi salam. Yet he says that Hezb are terorrists, he is the childkiller of all time, everybody knows it is not a big secret.

Thumb nickjames 21:26 ,2015 شباط 16

Lmaoooooooooooooooooo so off-topic Mystic, what does me being a non-practising Christian have anything to do with who Christians support politically??

Whether I'm Christian, Atheist or Hindu: Aoun has lost so much popularity, and has done nothing for Syrian Christians. He hasn't done anything to secure the release of his loyalist soldiers in Syrian prisons.

Thumb Mystic 21:38 ,2015 شباط 16

How is it off topic? If you are not a Christian, then how can you vouch for them, that is pretty simple nickjames. But then again, I guess all Geagea supporters are Atheists, no faith in God at all just dollars $$$.

"Aoun lost popularity" Now is that supposed to be a joke or what. He has more support than ever, more than Geagea I bet. More Christians actually support the Resistance after their actions in Syria, go to Lebanon outside the Achrafieh LF zones, and ask people yourself.

Thumb nickjames 21:48 ,2015 شباط 16

Mystic, don't make a fool out of me. You know damn well that me not going to church on Sunday has no relevance to politics. I grew up in a Christian family, many in my family are practising Christians, and we celebrate Christian holidays. Just because I don't go to church does not mean I am not Christian.

Geagea bombed a church?? I thought he was acquitted for that in a court of law (the same court that gave him four life sentences). And stop living in denial about Aoun. The last elections were six years ago (the peak of his popularity). Now he is a senile lunatic he contradicts himself in the same sentence. The reason people support him is because of what he did 25 years ago, not what he's doing today. They are Aouniyeh loyalists until the end, no matter how ridiculous he sounds.

Thumb ex-fpm 21:53 ,2015 شباط 16

gotta laugh at this one:
"If you are not a Christian, then how can you vouch for them, that is pretty simple nickjames."

Well then how come mowaten and southern who claim to be atheists (shia) vouch for shias? LOL

Missing ArabDemocrat.com 21:58 ,2015 شباط 16

nickjames - Shame on you. Have you not figure out that Mystic has been assigned the right to determine who is a Christian and who is not. Who is a good Christian and who is not!

Thumb Mystic 23:33 ,2015 شباط 16

Ye ye nickjames, you don't have to write your life story here on Naharnet now, we already have baniharouf spammer for that business.
Now where were we? Oh yeah right, I knew you guys would be whining in masses, just like the takfiris across the border.

Now aint that a sight? M14'ers whine, and takfiris screams with you. Hezb sure are patient people.
By the way, Geagea is still a criminal. He got 4 life sentences for a reason, and he didn't fulfill his punishment, which is life imprisonment.

Good thing Geagea is still alive, it is amusing to see his zionist plan for Lebanon go to ashes, and him being an whiney old man with no heir to the LF throne but his wife. I hope he gets old, so he can continue to see this Resistance grow.

Thumb Mystic 23:47 ,2015 شباط 16

bani7arouf salafi here.

Geagea ordered this to happen. Inside a house of prayers, metlo3 da3ish.

http://cskc.daleel-madani.org/sir/bomb-exploded-sayidat-al-najat-church-killing-10-people-and-wounding-54-jounieh

Thumb Mystic 20:26 ,2015 شباط 16

Who cares about Western music? Do you believe we all want to listen to Justin Bieber and Britney Spears as you do? We listen to Sayed Hassan instead. All this propaganda about Christians not allowing to serve Alcohol is pure nonsense, go to any so called "Shia" area with Christians, and you will see Alcohol in every store they own, yet you have the nerve to call us narrow minded. Go and see for yourself ya Geagea lover.

Thumb nickjames 20:48 ,2015 شباط 16

Nasrallah: We reiterate our ultimate support for the security plan in the Bekaa and we believe that it came late. It must continue because the Bekaa region was suffering from thieves and outlaws who were intimidating people.

- You wanted it to come late so you'd have time to help your dealers escape to Syria. Beqaa will continue to suffer from outlaws because you guys are gonna bribe the security forces into releasing them.

Thumb nickjames 20:52 ,2015 شباط 16

Nasrallah: In the past, we faced the problem of convincing some Lebanese that we are part of the Arab region and the Levant, but their stance today has taken a more negative course because we now have to convince them that Lebanon is part of Planet Earth, not of Mars.

- Of course Sayyed, some Lebanese don't consider themselves Arabs, and they have the right to feel that way.

Default-user-icon mwah! (ضيف) 20:53 ,2015 شباط 16

Nasrallah: Only Israel does not consider al-Nusra and Daesh a threat...

what a low opinion must he have of his followers!

June 26, 2014 - Israeli FM says ISIL (Daesh) is a 'threat to all countries of the region'Israel's

February 15, 2015 - Likud claims vote for left will benefit IS (Daesh)

Thumb nickjames 20:54 ,2015 شباط 16

Nasrallah: Israel has the right not to consider Daesh a threat because everything the group has done serves Israel's interests, whether Daesh knew that or not.

- But wait... I thought Daesh was working for Israel's interests. Now they're just doing things in Israel's interests without knowing??? Loooooooooool

Thumb Elemental 20:56 ,2015 شباط 16

One cannot forget those crazy Martians who got involved too :P

Thumb nickjames 20:54 ,2015 شباط 16

Nasrallah: Daesh's eyes are on Mecca and Medina, not on Jerusalem, because the "caliphate" cannot function without the Two Holy Mosques.

- More sectarian rhetoric. Can't believe people listen to this Israeli sewer rat.

Thumb Mystic 21:05 ,2015 شباط 16

The only rats are you westernized people, roaming around his pure & honest speeches with your dirty words.

Thumb Elemental 21:25 ,2015 شباط 16

The day where Nasrallah takes orders from Lebanon and not his native Iran is the day I'll take his words seriously.

Thumb Elemental 21:25 ,2015 شباط 16

The day where Nasrallah takes orders from Lebanon and not his native Iran is the day I'll take his words seriously.

Thumb Mystic 21:25 ,2015 شباط 16

The day you M14'ers stop kissing American and Zionists feet. Will be the day I take you seriously.

Thumb Elemental 21:27 ,2015 شباط 16

Who says I'm with M14? Nice assumption.

Thumb Elemental 20:55 ,2015 شباط 16

He won't :) but the other fake accounts might, let's watch

Default-user-icon mwah! (ضيف) 20:59 ,2015 شباط 16

Nasrallah: Jihad (Mughniyeh).. went to Quneitra where he fell a martyr.

what a low opinion must he have of his followers he keeps laying they keep believing!

January 16, 2015 - Hezbollah Secretary General said that the party does not deploy military units on Golan Heights

January 18, 2015 - The helicopter strike in he Syrian province of Quneitra (in the Golan Heights), killed six Hezbollah fighters, including Jihad Mughniyeh

Missing peace 21:15 ,2015 شباط 16

poor iranman... dumberer than ever... disguising the truth to make it HIS truth and make it look true!

but he only fools his brainless sheep and no one else...

Thumb Bandoul 21:27 ,2015 شباط 16

Nothing changes in the eyes of HA supporters; if you are not with HA then you are automatically with all of HA's enemies. Ya3neh anywhere from a traitor Zionist to an extreme Jihad lover. That's what happens when an Iranian militia controls every aspect of your life at gunpoint.

Thumb Mystic 21:46 ,2015 شباط 16

Says the guy who is living the "American dream of opportunities." Live your life the American Zionist way forever, eat your Mcdonalds watch American dad, eat your beef jerky, watch tv & be happy. People in Lebanon sure are happy to be rid of you, if you want the Western life, you can freely go to the U.S & Canada and live your lives, nobody is stopping you. That goes to all Western/Zionist lovers of Lebanon.

Thumb Bandoul 22:14 ,2015 شباط 16

Yes I thank God everyday I don't have to share a country with the likes of you. Freedom of choice is a wonderful thing. Thank you for proving my point by the way :)

Thumb freedomarch 21:43 ,2015 شباط 16

;)

Missing hajjradwan 21:49 ,2015 شباط 16

Nasrallah: I tell those who are asking us to withdraw from Syria, “Let us go together to Syria and Iraq and to any place.. any place like Bosnia you mean!

the poor fool thinks we are all brainwashed Iranian mercenaries and Iranian Légion étrangère.

Thumb ex-fpm 21:56 ,2015 شباط 16

lol

Thumb lubnani.masi7i 21:59 ,2015 شباط 16

He starts by saying " I am not a Hizbollah supporter...." and you understand the rest. By the way, who "knighted" you and made you 'Sir"... was it Sir Nassrallah?

Thumb ex-fpm 22:00 ,2015 شباط 16

hehehe! more like sirbrital;)

Thumb Mystic 21:56 ,2015 شباط 16

If that was just the dearly case. Then we should make real democracy in Lebanon and let the people vote, yes the majority Lebanese wins let's go that way.

Then you would see, indeed the majority of Lebanese (Inside) Lebanon, supports the Resistance & their right to have weapons.

Don't forget the majority of commentators on Naharnet have their residence outside Lebanon, mostly in America or Canada, they are majority Lebanese Forces, Mostaqbal, or Kataeb supporters.

Thumb Mystic 23:25 ,2015 شباط 16

Only got one answer to that, bring it on. I will call my SSNP buddies and tell them, LF has finally grown a pair. They have been eager to fight you guys for years, Hezb can just sit and watch them shred you up.

Wont happen, because we all know LF'ers are big talk with no action. Just like all M14, you learned it the hard way in the 2008 clashes.

Thumb nickjames 00:05 ,2015 شباط 17

"Just like all M14, you learned it the hard way in the 2008 clashes."

- Looooooooooooool tell us what exactly the LF learned in 2008??? Last I remember, the Ouwwet didn't fight in 2008. They just had snipers all over the rooftops of Ain Remmaneh, waiting for Hezbollah -- sorry your SSNP thugs -- to enter.

Thumb Mystic 00:19 ,2015 شباط 17

Yes indeed, LF were terrified to see their Mostaqbal allies getting themselves busted up like that. How come the "brave" LF didn't come to rescue their allies, instead of hiding?

Thumb nickjames 01:22 ,2015 شباط 17

Because ma khasso fi. LF had no reason to enter the conflict, Ouwwet areas were not being threatened. Just because Mustaqbal was fighting, it doesn't mean LF has to. They had snipers in Ain Remmaneh in case they were attacked, but none of your brave SSNP thugs attacked.

Thumb Mystic 08:11 ,2015 شباط 17

Aha? So you fail to help your allies hide in your own areas, and expect people to see your "bravery" everybody knows the LAF are the loosers of Lebanon, even Mostaqbals salafi mercenaries are more dangerous.

Thumb Mystic 17:08 ,2015 شباط 17

Too bad I keep messing up the words, LAF & LF. Sad that the Lebanese Forces had to steal their name from the legitimate army of Lebanon.

Thumb Mystic 23:27 ,2015 شباط 16

Don't you ever get tired of writing all this crap in spam, ya bani7arouf?

Thumb Mystic 23:27 ,2015 شباط 16

More spam garbage.

Missing humble 23:34 ,2015 شباط 16

Just look at Switzerland : prosperity, stability, security, and happiness. They have thunderstorms and plenty of snow, but their Neutrality stands high above all weathers....

Missing humble 23:35 ,2015 شباط 16

Demagogic speech for backage people...full stop.

Missing humble 23:51 ,2015 شباط 16

The Governorate of Nabatiyeh will be linked to Iran through Kuneitra region and Iraq. All future wars will not be against zionists but between Shiistan (Persian empire) and Arabistan, Which will be surrounded from all sides by Shiistan.

Missing humble 23:54 ,2015 شباط 16

Demagogic speech for backage people...full stop.

Thumb nickjames 23:56 ,2015 شباط 16

Yes, the evil Qawmiyeh in Metn. Can't believe they still have that building on the main road in Dhour Chweir...

Missing humble 00:05 ,2015 شباط 17

The comments above show hatred on behalf of all of us.
A clear evidence that Ebola has killed the coexistence and destroyed 100 years of hardships building Lebanon.
Ebola is the enemy from within.
Caporal is a traitor to the Christians.

Thumb nickjames 00:05 ,2015 شباط 17

Looooooooooooooooooool hilarious

Thumb nickjames 00:07 ,2015 شباط 17

Naharnet, please don't delete this excellent biography...

Thumb Mystic 00:07 ,2015 شباط 17

Are you for real ya zalame? I think you have lived in the U.S for too long, listening to "victory stories" from the Lebanese Forces Association overseas. LF were the ones getting whipped by Palestinian forces during the civil war, you Phalangists begged the Syrian army to come and save you in that War. You are actually wrong about Hezb being allied with the Syrians in the civil war, actually we had clashes with them. Not even nickjames, is moronic enough to type so garbage.

Learn your history phalangist junior. Who called upon Hafez Al Assad to save you from the "evil" PLO? Pierre Gemayael & Co. Don't be sad, you joined up with the zionists later. So who is the weaker one? You guys have always jumped on the wagon of the strongest.

As for SSNP, they actually won against the LAF in many battles, including assassinating the head of LF. So you shouldn't underestimate your nemnesis, I for one, do not underestimate Israel. Because I know what they are capable of.

Thumb Mystic 00:13 ,2015 شباط 17

Meant to write SSNP, they actually won against the LF, my bad.

Anyway, The resistance was born out of the civil war. They had nothing to do with the politics before that, they were simply poor farmers with nothing else on their mind, than harvesting crops for the rich folks aka Kataeb families etc.

The Iranian Revolution in 1979 inspired them to resist against oppression after the Israelis invaded, and they succeeded in resisting the Israelis by driving them out of Al Janoub (South) Lebanon in year 2000.

Missing helicopter 00:08 ,2015 شباط 17

Five images, not a single one has one Lebanese symbol. The men look like Mullahs, the women in black chadors looking like crows, the Posters they are worship are those of Khomeini, and their flag is totally foreign. Contrast that with the civilized photos of the commemoration of Harriri assassination and you know right away who is the true Lebanese. The anti-HA Shia must be embarrassed and angry to see their sect hijacked by power and money profiteering for some sick ideological propaganda.

Missing helicopter 00:24 ,2015 شباط 17

Terrorism is on our border in the mountains, (Syria's) Qusayr and Qalamun and some parties are speaking of right and wrong,” Nasrallah said.

100% right Mr. Nasrallah, Daesh is an enemy that our LAF must deal with. However another terrorist organization (HA) is interwind within our territories and they are nibbling at the State and its institutions. Both Daesh and HA have unholly designs on Lebanon and both must be dealt with by our LAF.

Thumb Mystic 01:15 ,2015 شباط 17

The LAF will not fulfill your personal needs helicopter, they rather support and cooperate with the resistance and fight the takfiris you are so fond of.

Thumb Elemental 06:22 ,2015 شباط 17

Grow up.

Thumb nickjames 00:37 ,2015 شباط 17

Exactly

Thumb megahabib 00:37 ,2015 شباط 17

So why is Shishani not banned for spamming?

Thumb nickjames 00:38 ,2015 شباط 17

Loooooooool

Thumb nickjames 00:39 ,2015 شباط 17

Lmaooooooooooo

Thumb nickjames 00:40 ,2015 شباط 17

Hahahahahahaha please stop harassing him, it's too much...

Thumb nickjames 00:40 ,2015 شباط 17

Nasrallah is the biggest Israeli agent in Lebanon.

Thumb nickjames 00:41 ,2015 شباط 17

Assad also sent busses filled with terrorists into Iraq to battle the US forces.

Thumb nickjames 00:42 ,2015 شباط 17

His bunker is probably in Haifa...

Thumb marcus 11:08 ,2015 شباط 17

لا حدود لوقاحة من أرسل مصطفى بدر الدين يقود حرباً في سوريا وهو الهارب من وجه العدالة الدولية في قضية اغتيال الرئيس الشهيد رفيق الحريري، وربما غيرها من القضايا والجرائم الإرهابية. وهو بالرغم من كل هذا يتباهى.
لا حدود لوقاحة من ارتبط اسمه بسيل من العمليات الإرهابية إن لم يكن بالسكين فبالتفجير والاغتيال وغيره، وهو يشمئز اليوم من جرائم “داعش”.
لا حدود لوقاحة إرهابي يدعو الى وضع استراتيجية وطنية لمكافحة الإرهاب.
لا حدود لوقاحة من رد الدعوة للانسحاب من سوريا بدعوة الى الذهاب اليها جميعاً وبالسلاح إلى أي بقعة من العالم.
لا حدود لوقاحة من ادعى لنفسه أنه المدافع الأول عن المسلمين وهو الذي قتل منهم الى جانب حليفه في سوريا وغير سوريا مئات الالاف.

Thumb marcus 11:10 ,2015 شباط 17

لا حدود لوقاحة من قرر أن اللعبة في سوريا انتهت وكأنه هو المنتصر وهو ليس سوى محتل يجرجر أذيال خيبته وقتلاه من منطقة الى أخرى.
لا حدود لوقاحة من لا يقيم أي اعتبار لدولته أو سلطته أو حكومته فيما يطرح نفسه وكأنه منقذ العالم.
لا حدود لعنجهية وكبرياء من صنف نفسه أذكى وأقوى من زعماء الشرق والغرب وكأنه مرشح للتربع على إمبرطورية العالم.
لا حدود لوقاحته، لكن لصبرنا عليه… حدود.

Thumb marcus 11:19 ,2015 شباط 17

و»من الآخر»؛ في ملفّ انتخابات رئاسة الجمهوريّة، وبرغم قولك «على دول الخليج رفع الڤيتو عن ملف رئاسة الجمهورية في لبنان»، علينا تذكيرك أن نوّابكم هم الذين يقاطعون جلسات انتخاب رئيس للجمهوريّة، وأنّ مقاطعتكم هي لفرضِ رئيس للبنان تختاره إيران، وأنّ وقوفكم خلف ميشال عون ليس رغبة منكم في وصوله لسدّة الرئاسة بل غطاءً مسيحيّ تستفيدون منه كلّما رغبتم في تعطيل الحياة السياسة في لبنان إصراراً منكم على تعطيل الرئاسات ومصادرتها وتعطيل الدولة وتدمير مؤسساتها، وهذا مشروعكم منذ العام 1982 ومشروع إيران للمنطقة، وهذا شاهدناه في لبنان وفي العراق وسوريا، ونشاهده اليوم في البحرين وفي اليمن، وللمناسبة، لا بدّ من تذكير أمين عام حزب الله بأن دول الخليج لا نوّاب لها في البرلمان اللبناني!!

Thumb _mowaten_ 11:49 ,2015 شباط 17

"Let's criticize him guys!"

hahahaha how pathetic.

Thumb beiruti 15:47 ,2015 شباط 17

Translation of Nasrallah's speech: "I got in over my head again. I am drowning in Syria and Iraq. I need the Lebanese Armed Forces to join in a war into which I got Lebanon involved so as to bail me out. I will hold the Lebanese Presidency hostage until a candidate appears willing to concede to my demands to ally the LAF to the Syrian Army."

Thumb beiruti 15:51 ,2015 شباط 17

Then his other statement in support of the Copts who were slaughtered in Libya and his statement that he is fighting these same people, that he was right all along and that the rest of the world should join him in fighting the ISIS.

Thumb beiruti 15:51 ,2015 شباط 17

This guy is a liar supreme. Let us remember the real recent history, not Nasrallah's fabrications. Let us remember that before Hezbollah joined the fight in Syria at the instruction of Iran to save the Assad Regime, that Assad was on the brink of defeat at the hands not of ISIS or Nusra, but at the hands of the FSA and the forces who started the Arab Spring Movement in Syria.
Iran and Hezbollah's involvement which was clearly sectarian, was a catalyst to the rump Al Qaida in Iraq force that had evacuated Iraq to Syria. They were able to rebuilt their Sunni Movement because of Hezbollah's intervention in the Syria War. So who created ISIS?? Hezbollah did. ISIS was a reaction to Hezbollah involvement in the Syria War. Nasrallah always has difficulty with cause and effect, confusing one for the other.

Thumb beiruti 15:52 ,2015 شباط 17

Then his other statement in support of the Copts who were slaughtered in Libya and his statement that he is fighting these same people, that he was right all along and that the rest of the world should join him in fighting the ISIS.

Thumb thepatriot 18:54 ,2015 شباط 17

+1 Beiruti