نائب وزير الخارجية الاميركي يلتقي عدداً من القادة اللبنانيين: ليخضع كل من يعرقل النصاب للمساءلة

Read this story in English W460

طالب نائب وزير الخارجية انتوني بلينكن ان يخضع كل من يعرقل النصاب البرلماني لانتخاب رئيس للجمهورية "للمساءلة العامة"، لافتا اىل أن "اعمال حزب الله في سوريا سيئة للشعبين اللبناني والسوري".

وقال بلينكن خلال زيارته لرئيس الحكومة تمام سلام الاثنين أن "دعم حزب الله للأسد ، بل في الواقع شريان الحياة الذي يقدمه ،لا يؤدي إلا إلى إطالة أمد الصراع والمعاناة، ويقدم لداعش أداة لتجنيد (المقاتلين)، ويدفع بالمزيد من اللاجئين للفرار إلى لبنان".

عليه، شدد على ان " أعمال حزب الله في سوريا هي سيئة لشعبيّ سوريا ولبنان".

وعن موضوع انتخاب رئيس للجمهورية، رأى بلينكن أنه "انتخاب رئيس لن يحل جميع المشاكل، إنما سيكون بمثابة خطوة حاسمة في الاتجاه الصحيح".

وأضاف "الى أن يُملأ هذا الكرسي، لن يتمكن لبنان من اتخاذ قرارات مهمة تتعلق بالسياسات من شأنها العمل على تحسين حياة شعبه".

عليه حث بلينكن "زعماء لبنان على أن لا ينظروا خارج وطنهم من أجل حل للجمود الرئاسي، بل العمل على إيجاد حل من الداخل"، مردفا "الأصوات المسؤولة في المجتمع الدولي سوف تدعمكم".

وتابع "لكن ما لم يتم وحتى اختيار رئيس، فإن هذا الوضع لن يؤدي الا الى تعميق تآكل المؤسسات السياسية في لبنان".

ودعا نائب وزير الخارجية "البرلمان اللبناني لانتخاب رئيس في أقرب وقت ممكن، وفقا للدستور والميثاق الوطني"، مؤكدا ان "انتخاب الرئيس هو قرار يعود اتخاذه كليا الى اللبنانيين، ولكن عليهم أن يتخذوه".

وتابع "والذين يعرقلون تأمين النصاب البرلماني ينبغي أن يخضعوا للمساءلة العامة".

وكان بلينكن بحث في مستهل زيارته الى لبنان مساء الاحد الاوضاع الدولية والمحلية مع رئيس "الحزب التقدمي الاشتراكي" النائب وليد جنبلاط.

وأولم جنبلاط مساء الاحد في كليمنصو على شرف بلينكن الذي يزور لبنان في اطار جولة تشمل عدداً من دول المنطقة، وذلك في حضور عدد من وزراء "اللقاء الديموقراطي" ونوابه ومن بينهم مروان حمادة والنائب السابق غطاس خوري مستشار الرئيس سعد الحريري.

وكشف حمادة في حديث الى اذاعة "صوت لبنان" (100.5)، صباح الاثنين، ان جنبلاط بحث مع بلينكن في آخر التطورات الى جانب الاتفاق الايراني الغربي.

وفي تصريح الى الـMTV، صباح الاثنين، أكد بلينكن الاستمرار "بدعم لبنان واللبنانيّين لتمكينه من استقبال وإيواء اللاجئين السوريين".

وأمل في ان يؤدي الاتّفاق في لوزان حول النووي الايراني بين طهران والدول الست الكبرى "الى توقف إيران عن دعم المنظّمات الارهابية".

وظهر الاثنين التقى بلينكن رئيس مجلس النواب نبيه بري في عين التينة. وكانت المعلومات الصحافية قد أفادت الاسبوع الفائت، ان بلينكن سيلتقي كلاً من البطريرك الماروني الكاردينال مار بشارة بطرس الراعي ومفتي الجمهورية الشيخ عبد اللطيف دريان وقائد الجيش العماد جان قهوجي وحاكم مصرف لبنان رياض سلامة.

ومن المفترض ان ينتقل بلينكن بعد بيروت الى المملكة العربية السعودية للقاء المسؤولين.

ج.ش.

التعليقات 12
Missing humble 09:29 ,2015 نيسان 06

Jumbo will tell him what he thinks of Ebola, Iran and the Butcher...

Default-user-icon speakteezly (ضيف) 11:30 ,2015 نيسان 06

excellent point you make @speakfreely

Default-user-icon flamethrower (ضيف) 11:31 ,2015 نيسان 06

maroun
do you know why I was repeatedly banned and humiliated?

Default-user-icon the_roar (ضيف) 11:33 ,2015 نيسان 06

does anybody know why flamethrower and I disappeared at the same time?

Thumb freedomarch 19:09 ,2015 نيسان 06

Vacation with ...mmmm...himself ?

Thumb freedomarch 19:11 ,2015 نيسان 06

Propaganda reached the end of its goals, Iran islamic Republic retrieving their media operative. ?

Missing humble 23:31 ,2015 نيسان 06

Fact : In 2006 most of the Lebanese supported HA, and nearly all the Arab world.
Fact : In 2015, less than ten years after, more than half the Lebanese are against Ebola and nearly the whole Arab world.

Be HUMBLE and admit that Your strategy was totally wrong.
That Your obedience to Iran is entirely wrong.

Become a true unarmed Lebanese party and we will welcome you with LOVE

Missing humble 23:36 ,2015 نيسان 06

“Responsible voices in the international community will support you. But unless and until a president is chosen, the erosion of Lebanon’s political institutions will only deepen,” he added.

This is exactly what Ebola and the Caporal are doing: destroying the institutions...

Thumb Mystic 02:04 ,2015 نيسان 07

Blinken will visit Saudi Arabia, after his trip in Beirut. Enough said

Thumb EagleDawn 09:06 ,2015 نيسان 07

where?

Default-user-icon LeboMan (ضيف) 11:14 ,2015 نيسان 07

Seriously, why Iran puppets are so obsessed with liberating Palestine when they have not made any step further in the last 30 yrs? Why are they determined of being a Persian slave and not Lebanese? What does Iran have that made them pledge their allegiance to her only? lets be honest what have we seen is more casualties from our side, people fleeing their hometown for better life, hunger for money, hatred and crimes.

Thumb -phoenix1 12:52 ,2015 نيسان 07

Two extremely critical areas must be addressed now, First, to provide the army with all the support it needs and without any delay or procrastination, Two: Get a new president elected yesterday before today. Finally, the last nail has been placed on the aspiration of Aoun the claoun's presidential coffin. We've come a very long way these past couple of years, Lebanon has proven well beyond any doubt that it given the means, it can not only defend itself by itself but also govern itself by itself, so, under NO circumstances whatsoever would we or anyone else for that matter let a jester claoun like Aoun come to ruin it all in one day. Hezbollah seemingly does not swim until the tide has gone down, but now Tehran may hold some bad news for it and its reticent claoun.