جعجع يعلن أسباب عدم مشاركته في حوار 9 أيلول: سنكون رأس حربة ضد حكومات تقاسم المغانم

Read this story in English W460

أعلن رئيس حزب "القوات" اللبنانية سمير جعجع عدم مشاركته في الحوار الذي دعا اليه رئيس مجلس النواب نبيه بري في التاسع من أيلول، واصفا اياه بـ"المضيعة للوقت"، ومعتبرا انه يصرف الانظار عن خطوة رئيسية تتمثل بانتخاب رئيس للجمهورية.

ولم تخل كلمة جعجع التي ألقاها في مناسبة قداس "شهداء المقاومة اللبنانية" من معراب من التشديد على أن حزبه سيكون "رأس حربة" في معارضة حكومات تتقاسم الفساد بمعزل عن فرقي 8 و 4 آذار.

وقال جعجع في المناسبة السبت "من سنة 2006 الى هذه اللحظة هناك أكتر من 50 جلسة، غير جلسات الحوار الثنائية بين كافة الأطراف، أي مئات ومئات الساعات من جلسات الحوار"، سائلا "ماذا كانت نتيجتها"؟

واوضح "كل جلسات الحوار اللي صارت لم تجنبنا أزمة الزبالة، ولم تسمح لحكومة انتقالية أن تتصرف بالحد الأدنى الأدنى كحكومة إنتقالية، ولم تجعلنا نحترم بالحد الأدنى المواعيد الدستورية وننتخب رئيس جمهورية".

وأضاف "كل جلسات الحوار بم تجعلنا نقدر نقنع البعض باحترام حدود لبنان الدولية وعدم القتال بسوريا (...) ولم تسحب قطعة سلاح وحدة لا من داخل المخيمات ولا من خارجا، ولم توصلنا الى قانون انتخابات جديد ولا لانتخابات نيابية، ودفعتنا غصب عنّا للقبول بالتمديد للمجلس النيابي خوفاً من الفراغ الدستوري الكامل".

وسأل كم من حوار حصل بإطار الحكومة الحالية، للإتفاق على صيغة للعمل الحكومي، ومن أشهر وأشهر ولم نتوصل الى نتيجة".

عليه، راى جعجع ان "كل شي على الإطلاق يدل أن الحوار الحالي سيكون كما غيره وبالتالي مضيعة للوقت"، قائلا "ميشان هيك ما رح نروح عا هالحوار".

وأردف "مرتا مرتا تهتمّينَ بحِوارات كثيرة والمَطلوب واحد في الوقتِ الحاضِر النزول الى المجلس النيابي وإِنتِخابُ رئيسٍ للجمهورية".

وإذ ذكر ان "مواقف الأطراف كلها معروفة ومعلنة وواضحة من إنتخابات رئاسة الجمهورية"، لفت جعجع الى أن "الذهاب الى الحوار سيحرف الأنظار والإهتمام عن الخطوة الأساسية المفصلية الوحيدة اللي ممكن تشكل باب فرج وخلاص بالوقت الحاضر ويللي هيي إنتخاب رئيس".

وجدد القول "الحوار المدعو الو رح يكون حوار مضيعة للوقت وصرف للأنظار عن مشاكلنا الحقيقية، من مشكلة النفايات لمشكلة إنتخابات رئاسة الجمهورية وما بينهما".

واستطرد "بالمناسبة، كم شخص من الذين سيتواجدون على طاولة الحوار يتحملون مسؤولية أزمة النفايات وما وصلنا اليه؟".

وتوقف رئيس "القوات" في مستهل كلمته عند الحراك الشعبي الذي شهده لبنان في الايام القليلة الماضية، متوقفا عند بعض الشعارات التيرفعت والتي تنادي بـ"إسقاط النظام" ، سائلا في هذا الاطار "هل الفساد اين نظام معين؟".

وقال "البعض الآخر طرح نظرية أن كل هذه الطبقة السياسية فاسدة وبحاجة الى تغيير، في وقت ان قسم من هذه الطبقة السياسية فاسد عالأكيد، لكن هناك قسم آخر غير فاسد اطلاقا".

وهنا أكد لفت جعجع الانتباه الى أن "القوات" "لم تشارك عمليا في أي حكومة من نهاية الحرب، إلا استثناءً وبشكل بعيد جداً لضرورات سيادية جمهورية لا أكثر".

وأعطى جعجع دليلا على ذلك من خلال تذكيره لرفض حزبه "المشاركة عن سابق تصوّر وتصميم ، وبكل وعي وإدراك، في الحكومة الحالية"، معتبرا أن "الطريقة اللي تشكلت فيها الحكومات ما بتسوا لا سيادياً، ولا جمهورياً، ولا أخلاقيا".

في هذا الاطار شرح جعجع أن سبب الفساد المستشري هو في فساد بعض السياسيين، وفي طريقة تشكيل الحكومات".

وقال "الحكومة مفترض ان تكون سلطة تنفيذية تتحرك بدينامية وسرعة وفعالية كي تحل مشاكل الناس بينما حكومات الوفاق الوطني هي "نكاية" ولا يتفقون إلا على طريقة توزيع الحقايب ، يعني توزيع الحصص".

وأضاف حين يتفق ناس من 8 وناس من 14 على تقاسم المغانم والمنافع، بمعزل عن الطروحات السياسية المتناقضة لـ8 و 14 يتواجد الفساد".

وأكد بلغة شديدة اللهجة "لن نقبل بهذا الواقع ،ورح إعلنا من هلّق ثورة جمهورية كاملة عا كل شيء إسمه فساد بمعزل عن 8 و 14".

واكد لن نقبل أن تنقضي الأمور معنا بعدم المشاركة بأي حكومة تتشكل متل العادة، على أسس غير واضحة وبتقاسم مغانم. سنكون راس حربة في معارضة هكذا حكومات".

في هذا السياق، جزم جعجع ان "الخطوة الأولى والوحيدة التي يمكنها ان تنقذنا من الوضع الحالي هي انتخاب رئيس جديد للجمهورية".

وشرح "نشكل حكومة جديدة على قدر طموحاتنا فور انتخاب رئيس، ثم تجري الحكومة الجديدة إنتخابات نيابية على أساس قانون جديد للإنتخابات".

م.ن.

التعليقات 22
Thumb ice-man 19:55 ,2015 أيلول 05

Hakeem W'bassss wil Ba2ih Khasssss
Hakeem Ya Habeeb Al Malayeen

Missing humble 22:24 ,2015 أيلول 05

Accusing Geagea of being salafist is a totally stupid comment.

Default-user-icon mustapha o. ghalayini (ضيف) 22:51 ,2015 أيلول 05

killena ouwwat
hakeem of bilad el arz

Thumb im.bassil 01:46 ,2015 أيلول 06

Yeah for sure, how else is one going to collect the commissions for "solving problems" ;)

PS: Are you my father?

Default-user-icon 3003 (ضيف) 20:02 ,2015 أيلول 05

funny, not once did he say anything like gime gime it's mine I want it gime it's mine and no one else.

Missing incorruptible 20:10 ,2015 أيلول 05

The only way forward for change are new parliamentary elections. Obviously Geagea doesn't want that because it may nix his chances of being elected president.

Default-user-icon incorrutible.mowaten (ضيف) 20:12 ,2015 أيلول 05

well said

Thumb ex-fpm 20:14 ,2015 أيلول 05

“The dialogue will be similar to its predecessors. Consequently, it is a waste of time,”

Missing imagine_1979 20:44 ,2015 أيلول 05

Hopeless....

Missing coolmec 21:35 ,2015 أيلول 05

TRic trash
you are beyond delusional. By the way do you ever read your comments before you post them? if so do you understand them??

Missing humble 22:19 ,2015 أيلول 05

Tric Trac
You mean the Mecca where you were born?

Missing humble 22:21 ,2015 أيلول 05

Tric Trac
I think you are a better president than the Caporal.
Both of you are mad, but you are slightly better.

Missing humble 22:22 ,2015 أيلول 05

Which Hiwar with a backward country???

Missing humble 22:28 ,2015 أيلول 05

OK. People of Ebola, you hate Geagea, and we hate the Caporal.
But the Caporal is a liar, corrupt, khadim to Ebola to Syria and Iran, traitor and mentally ill.

Missing humble 22:38 ,2015 أيلول 05

Very well said

Default-user-icon George (ضيف) 23:13 ,2015 أيلول 05

Okay let me follow Geagea's logic - we first head to parliament then vote...this parliament is legal but not legitimate. It can facilitate the election of a President but it cant be used to elect a President. If the MPs all gather to the parliament, what will happen ? Ghattas Khoury will be elected or Jean Obeid - all Mustakbal, Jumblat and Berri will unite and will vote for one of these candidates.

And do you expect the Christian to seat and applause ? Open your eyes, it will be the end of Lebanon

Thumb freedomarch 00:20 ,2015 أيلول 06

Mecca loco, ests un Caso perdido. Duermete ninio.

Default-user-icon PEACE (ضيف) 00:48 ,2015 أيلول 06

With the stubborness of FPM under the directions of HA I may agree with Geagea that this 9th of September meeting could be waste of time and a diversion from the main issue of electing a president.
However as mother of the child LF could have shown the good will to attend because the others may have learnt a lesson from "youStink" group. After the start of the meeting if conditions are still the same then LF can withdraw explaining why?
I know the goodwill of LF but الحق الكذاب لباب الدار
This is not the time to pull strings.

Thumb im.bassil 01:30 ,2015 أيلول 06

Heyyy you!! I think I know you! I used to tag along with General Fayez Karam and attend the meetings in Paris. General Michel Aoun insisted I submitted a reports to personally him about the minutes of the meetings and all the cash "donations" that you guys used to give us. In hindsight we sold our services real cheap, our current benefactors know how to tip!

Thumb im.bassil 01:45 ,2015 أيلول 06

He's a popper!! I should take you show you around my estates in Nakkash and Batroun, we'll use my helicopter or it'll take us a week LOL. I also have a little garçonnière in Qom, a "gift" from the Supreme Leader himself a thank you for the contracts to the Iranian companies in Batroun when I was energy and water minister. I might even fly you, in my private jet, to tour my penthouses in Geneva, Paris and villas in the US, Australia and Innsbruck Austria.. LOL I used to confuse the two all the time. Once I told the pilot fly us to Australia, It was January and I was in full sky gear, it was summer there! Obviously I should have said Austria.

Missing humble 10:01 ,2015 أيلول 06

Perfectly explained.

Thumb -phoenix1 13:55 ,2015 أيلول 07

Tric, truly speaking, I've been praying hard for you, but it's obvious, you are beyond help.