الهدنة الهشة تدخل يومها السابع في سوريا مع معارك متقطعة قرب دمشق

Read this story in English W460

تتواصل المعارك المتقطعة قرب دمشق الخميس بين قوات النظام السوري وفصائل المعارضة، في اليوم السابع لهدنة تزداد هشاشة بسبب الخروقات المتكررة على جبهات عدة، وفق ما افاد المرصد السوري لحقوق الانسان.

واشار مدير المرصد رامي عبد الرحمن لوكالة فرانس برس الى "معارك بوتيرة متقطعة ما تزال مستمرة بين قوات النظام ومقاتلين من حزب الله اللبناني من جهة والفصائل المعارضة ومقاتلي فتح الشام (جبهة النصرة سابقا) من جهة اخرى في منطقة وادي بردى"، خزان مياه دمشق.

وتاتي المعارك الخميس في وداي بردى بعد شن قوات النظام ليل الاربعاء "عشرات الضربات الجوية على انحاء عدة في المنطقة تزامنا مع قصف مدفعي وصاروخي، تسبب بمقتل عنصر من الدفاع المدني"، بحسب المرصد.

وتشهد المنطقة التي تعد مصدر المياه الرئيسي لمعظم دمشق معارك مستمرة بين الطرفين منذ بدء قوات النظام وحلفائها هجوما في 20 كانون الاول. وخلال المعارك تضررت احدى مضخات المياه الرئيسية في مؤسسة عين الفيجة ما ادى الى قطع المياه عن العاصمة. وتبادل الطرفان الاتهامات بالمسؤولية عن ذلك.

في ريف دمشق، استهدفت قوات النظام ليلا بلدات عدة في الغوطة الشرقية بالقصف تزامنا مع اشتباكات بين قوات النظام وحلفائه وفصائل اسلامية على محاور عدة في المنطقة موقعة على اتفاق الهدنة، تسببت بمقتل ثلاثة مقاتلين على الاقل، بحسب المرصد.

وتحدث المرصد عن قصف قوات النظام ليلا ضاحية الراشدين غرب مدينة حلب، ومصرع مقاتل من فصيل اسلامي وجرح ثمانية اخرين.

وتزيد هذه الخروقات من هشاشة اتفاق وقف اطلاق النار الذي ينص على مفاوضات سلام مرتقبة الشهر الحالي في كازاخستان.

وقال عبد الرحمن ان الهدنة "لا تزال صامدة لكنها في مرحلة حرجة مع تكرار الخروقات على جبهات عدة".

واوضح ان "معظم الجبهات التي تشهد معارك متقطعة او تتعرض للقصف والغارات، تضم عناصر من فتح الشام" وهو الاسم الذي اتخذته جبهة النصرة المرتبطة بتنظيم القاعدة.

ويستثني اتفاق وقف اطلاق النار بشكل رئيسي التنظيمات المصنفة "ارهابية"، وخصوصا تنظيم الدولة الاسلامية. وتقول موسكو ودمشق انه يستثني ايضا جبهة فتح الشام الامر الذي تنفيه الفصائل المعارضة.

الا ان عبد الرحمن اكد انه رغم هذه الخروقات، فإن "وتيرة العمليات العسكرية على الجبهات الرئيسية تراجعت كثيرا منذ بدء تطبيق الهدنة".

واضاف "انخفضت الخسائر البشرية بنسبة كبيرة، مع رصد مقتل 13 مدنيا فقط في المناطق المشمولة بالهدنة منذ بدء تطبيق وقف اطلاق النار، وهو ما كان يشكل حصيلة غارة واحدة قبل بدء تطبيقها".

ودعت أنقرة الأربعاء طهران إلى ممارسة ضغوط على دمشق والقوات الداعمة لها لثنيها عن "انتهاك" اتفاق وقف إطلاق النار، محذرة من أن ذلك يهدد بتقويض مفاوضات السلام المرتقبة في كازاخستان.

التعليقات 16
Thumb Southern...... 12:05 ,2017 كانون الثاني 05

"... battling to recapture parts of the Wadi Barada region from rebels":
this is the only way to guarantee the water supply to the population, water which was sabotaged and cut deliberately by the 'rebels'...

btw, the Turkish-led extremists aren't any better than the Saudi-led ones, all of them are savage terrorists.

Thumb justin 15:30 ,2017 كانون الثاني 05

what about you shias who besiege syrian villages, starve them, deprive them of food and water, and medical aid.

Thumb Southern...... 16:06 ,2017 كانون الثاني 05

shias are helping the Syrian people as refugees in Lebanon while the resistance, the freedom fighters are helping the Syrian govt to eradicate the terrorists who were taking innocent civillians as hostages in Alleppo (retaken) and now cutting the water supplies in Damascus.

btw, why this secatarian indication! shia this shia that! is it because you feel bittered due to your frustration!?....keep striking your keyboard, it's free.

Thumb justin 16:46 ,2017 كانون الثاني 05

i agree southern the shias are helping the syrians become refugees in lebanon. When you stop saying salafi wahabi in every single one of your comments, then please ask me about my occasional use of the term shias.

Thumb Mystic 16:50 ,2017 كانون الثاني 05

How about the Salafi rebels depriving the civilians food in the Salafi occupied areas of Syria?

When Aid convoys gets into besieged areas, then the salafi rebels always takes all of the aid for themselves and let the people starve.

Thumb Southern...... 20:09 ,2017 كانون الثاني 05

salafstin

Salafism and Wahabism are ideologies but not sects, they are extremist terrorist ideologies that bear all responsibilties for what's happening Middle East, thus favouring the zionist entity, try to think a little bit.... i'm realy astonished of how you can support and defend such scum....

Thumb Southern...... 20:09 ,2017 كانون الثاني 05

**in Middle East

Thumb marcus 20:45 ,2017 كانون الثاني 05

ya illiterate irani

shiism is also an ideology and wilayat al faqih that you and your filthy sectarian militia belong to and commit massacres under its banner is also an ideology.

Missing ArabDemocrat.com 23:54 ,2017 كانون الثاني 05

Southern ... All that time and the water flowed from rebel controlled areas till the Assad clan barrel bombed the facility and then you have the gall talking about extremists. The biggest and by far the worst criminal in Syria is the Assad regime and the sectarian militias that support that monstrous regime.

Missing ArabDemocrat.com 23:55 ,2017 كانون الثاني 05

Southern - when the shock troops of the Assad regimes are Shia sectarian militias, what do you like people to call them?

Thumb liberty 05:06 ,2017 كانون الثاني 06

"btw, why this secatarian indication! shia this shia that!"

who is fighting in Syria and besieging entire cities other than the shia of the evil ayatollah. stfu!

Thumb Mystic 16:52 ,2017 كانون الثاني 05

Every rebel group in Syria have direct links and support to Al Nusra.
They are all salafis, and they must all die.

So what is this ceasefire deal?

Thumb janoubi 17:04 ,2017 كانون الثاني 05

it is sectarian fanatics like you who give the shias a bad name.

Thumb Mystic 19:38 ,2017 كانون الثاني 05

It is yahoudis like you, that a betrayers of Lebanon.
Maybe you are already washing dishes in some Israeli falafel resturant?

Thumb gigahabib 12:55 ,2017 كانون الثاني 05

"Rebels deny the group is in the area." Maybe they just changed their name again?

Thumb liberty 05:18 ,2017 كانون الثاني 06

“حزب الله” يموّل الإرهاب بالمخدرات.. 8 مصانع في لبنان وتركيا والسودان

ويعتبر هاشم الموسوي، شقيق النائب عن “حزب الله” في البقاع حسين الموسوي (أبو هشام)، أحد أبرز وأخطر مصنعي حبوب الكبتاغون وأكبر المهربين. إذ عمد إلى إنشاء مصنعين لإنتاج هذه الحبوب واحد في منطقة بعلبك داخل مبنى أسسه ليكون حوزة علمية دينية وآخر في منطقة “التيرو” في الشويفات جنوب العاصمة بيروت تحت عنوان “مصنع نايلون” وكل مصنع وصلت قدرته الإنتاجية إلى 100 ألف حبة يومياً، لاستهداف شباب المنطقة بشكل عام والمملكة بشكل خاص.

http://www.lebanese-forces.com/2017/01/06/hezbollah-drugs-assmahan-al-ghamidi/