عون: التحول الرقمي في الادارات إجراء عملي لمكافحة الفساد وتأمين الشفافية

Read this story in English W460

شدد رئيس الجمهورية ميشال عون على أهمية التطوير الاداري في الدولة، لافتا الى أن "التحول الرقمي هو اجراء عملي لقطع دابر الفساد وتأمين شفافية الإدارة".

وقال عون في كلمة ألقاها في مؤتمر التحول الرقمي، "تأليل إدارات الدولة هدفا، وجزءا أساسيا من خطة الإصلاح الاقتصادي، فذلك لإيماني بأن هذا هو المدخل لتحديث الدولة ولمكافحة الفساد في الإدارة، وأيضا للحد من هجرة الأدمغة".

ورأى أن "مع التطور المتسارع في عالم التكنولوجيا في مختلف القطاعات، صار تحديث الدولة والتطوير الإداري ضرورة وليس ترفا أو من الكماليات".

وأضاف "فيما نحن نتلمس خطانا نحو الحكومة الرقمية و ال E Government نجد العديد من الدول قد تخطاها وصار في مرحلة حكومة الموبايل M Government ، حيث يمكن للمواطن القيام بجميع معاملاته في الدولة عبر الموبايل".

والفت عون "ان الإدارة في لبنان، وعلى الرغم من بعض محاولات التحسين والتطوير في بعض الوزرات، فإنها لا تزال دون المطلوب بدرجة كبيرة"، معتبرا أنه "لا يمكن لأي قطاع أن ينطلق كما يجب ويحقق إنجازا، في ظل إدارة تكبلها البيروقراطية والتقنيات القديمة والتقليدية، وينخرها الفساد".

وتابع "الفساد في الإدارة هو وجه من أوجه الفساد العام، ومكافحته ضرورة على كل الصعد، فهو يسيء الى سمعة الدولة ككل، ويضرب ثقة المواطن بمؤسساته الرسمية، ويعرقل سير العمل".

عليه، أكد أن "التأليل أو التحول الرقمي هو اجراء عملي لقطع دابر هذا الفساد لأنه يؤمن شفافية الإدارة، ويقطع الطريق أمام كل أنواع الرشوة والسمسرات والعرقلة، ويمنع التزوير كما يؤمن أيضا سلامة المحفوظات وحمايتها وسهولة حفظها والعودة اليها عند الحاجة، ويوفر الوقت والجهد"، مشيرا الى أن "مشروع التحول الرقمي للحكومة سيحتاج الى الكثير من الكفاءات والخبرات وسيفسح المجال للإبداع اللبناني أن يبرع في وطنه وبين أهله".

وخلص الى القول "إن المعلوماتية والتكنولوجيا الذكية والرقمية صارت ثقافة عصرنا هذا، وولد نوع جديد من الأمية، يشعر به كل من لا يزال بعيدا عن هذا العالم، مهما بلغت ثقافته "التقليدية" ودرجة تعليمه".

ا

مصدرنهارنت
التعليقات 9
Thumb Puppet 12:19 ,2018 آذار 12

I have the utmost respect and deepest admiration for general aoun who is now president and imam for Saying a Successful Enlaws-Government Program Prevents Corruption.

Thumb ashtah 14:38 ,2018 آذار 12

lol @ Enlaws-Government Program :)

Thumb s.o.s 16:41 ,2018 آذار 12

Best e-president ever this e-imam :)))

Thumb whyaskwhy 14:23 ,2018 آذار 12

I am quite sure the quisling has no clue what this is all about. But his advisers must have said "hey you would appeal to the youth" and it is election time for his party of clowns.

Thumb whyaskwhy 14:23 ,2018 آذار 12

I am quite sure the quisling has no clue what this is all about. But his advisers must have said "hey you would appeal to the youth" and it is election time for his party of clowns.

Thumb s.o.s 15:24 ,2018 آذار 12

Ladies and gentlemen, the first E-President of the E-Republic.

In his son in law’s embezzlement, I can’t but wonder if he took an e-check on his offshore e-account.

Thumb gebran_sons 16:00 ,2018 آذار 12

Enough talk and no actions by all established parties that strive on corruption, inefficiency and nepotism. An antiquated government system, artificial red tapes, embedded corruption at all levels, and appalling communication and transportation infrastructure are what shocking Lebanon's economy and hindering the creative energy of the new generation. An E-government, transparent processes, streamlined processes, and elimination of corrupt middle-men can be easily implemented and provide meaningful jobs to college graduates. Instead of empty slogans, let us hear the ten practical steps and implementation timeline Aoun or any political party are proposing instead of empty slogans. It is amazing that even in these election times, no political party has provided any concrete plan to modernize economy, e-government and improve transparency and accountability.

Thumb thepatriot 17:42 ,2018 آذار 12

At the eve of the elections he remembers corruption... you want to end corruption? Dismiss your son in Outlaw for a start!

Thumb warrior 04:41 ,2018 آذار 13

He turned the country into a family farm of cronyism and nepotism and he talks about corruption.