المجلس الاسلامي الشيعي الاعلى يحذر من تداعيات دعوة ليبيا الى قمة بيروت

Read this story in English W460

طلب المجلس الاسلامي الشيعي الأعلى عدم دعوة الوفد الليبي الى القمة الاقتصادية التي ستنعقد في بيروت الشهر الجاري، مشددا على ضرورة منع حضوره، وذلك على خلفية تحميل النظام الليبي مسؤولية إختفاء الامام موسى الصدر.

وحمل المجلس في اجتماع طارىء عقده الجمعة "السلطات اللبنانية مسؤولية التقاعس عن القيام بواجباتها في هذه القضية"، محذرا من "تجاهل ردات الفعل الشعبية التي قد تنتج عن الاصرار على دعوة الوفد الليبي"".

وقد أثارت دعوة ليبيا الى المشاركة في القمة حفيظة حركة "امل" والمجلس الاسلامي الشيعي الاعلى.

وتحمل عائلة الصدر معمر القذافي مسؤولية اختفاء الامام الصدر الذي شوهد للمرة الاخيرة في ليبيا في 31 اب 1978 بعدما وصلها بدعوة رسمية في 25 اب مع رفيقيه، لكن النظام الليبي السابق دأب على نفي هذه التهمة، مؤكدا ان الثلاثة غادروا طرابلس متوجهين الى ايطاليا. ونفت الاخيرة دخولهم الى أراضيها.

وتضاف الى القمة الاقتصادية مواد سجالية أخرى تتعقد بدعوة سوريا الت أثارت ردود فعل مستنكرة من قبل الجهات المعارضة للنظام، وسط تقارير عن مساع يقوم بها وزير الخارجية جبران باسيل على المستوى العربي لعودة دمشق الى الجامعة العربية كي يستطيع لبنان بدوره دعوتها الى القمة.

ومن المفترض أن تنعقد القمة في 19 الجاري، الا أن رئيس مجلس النواب نبيه بري طالب منذ أيام بتأجيلها، مشددا على ضرورة انعقادها بحضور دمشق.

مصدرنهارنت
التعليقات 8
Thumb galaxy 14:44 ,2019 كانون الثاني 11

Gaddafi is in his grave; there has been an ugly revolution in Libya; the regime has changed and the shia heretics are still making a big deal out of nothing.

Thumb chrisrushlau 18:14 ,2019 كانون الثاني 11

"Ugly revolution" NATO-Lite destroyed Libya, led by Hillary Clinton. I just realized why: as a warning to NATO's other "friends and allies". But I think the region took the opposite interpretation, and has learned to steer clear of NATO.

Thumb justin 14:21 ,2019 كانون الثاني 12

lool

Thumb EagleDawn 18:29 ,2019 كانون الثاني 11

"Laugh out loud!" Aka, LOL.
Say it again, Chris.

Thumb janoubi 14:47 ,2019 كانون الثاني 11

It's not only the Islamic Shiite Council but also Berri. Hannibal Qaddafi was 2 years old when Sadr allegedly disappeared in Libya and yet he is being held and tortured for no reason in Lebanese jails while his kidnappers were set free. The 'impartial' lebanese justice system sets an example once again.

Missing rabiosa 17:00 ,2019 كانون الثاني 11

My hometown in the south is loaded with Hizbos and Amal, the sad thing is many believe Imam Sadr is still alive somewhere.

TV station NBN and Berri pulled this shenanigans to counter the ones who oppose inviting Syria to the economic summit. My god we do live in a dysfunctional country with a dysfunctional system.

Thumb doodle-dude 17:59 ,2019 كانون الثاني 11

lol @ Supreme Islamic Shiite Council ‘Rejects’

Missing lebcan 20:34 ,2019 كانون الثاني 12

True true true... isn't the hypocrisy amazing...