السفارة الايرانية لـ"هيل": لبنان بات رقما صعبا وإيران تكرس الاستقرار فيه

Read this story in English W460

شجبت السفارة الايرانية في بيروت التصريحات التي أطلقها وكيل وزير الخارجية الاميركية السفير ديفيد هيل في جولته على المسؤولين في لبنان في اليومين الماضيين، مؤكدة أن لبنان بات رقما صعبا في المعادلات، وأن ايران تكرس الاستقرار فيه، فيما أميركا تتفرج.

وأصدرت السفارة بيانا الثلاثاء أدرجت فيه تصريحات "في إطار التدخل السافر في شؤون الغير وإملاء القرارات".

وأوضحت السفارة في بيانها ما يلي: "ان الإستراتيجية الأميركية وخصوصا في ظل هذه الإدارة المتعجرفة والمتخبطة والناهبة لثروات شعوب المنطقة والخارجة عن القوانين والمواثيق والمعاهدات الدولية والمبنية على التهويل والترويع والتهديد والتدخل في شؤون الدول، تسعى الى تغيير مسار سياسات مصالح الدول بحسب مزاجها ومصالحها الإقليمية والعالمية، ولتكريس الإحتلال الإسرائيلي على حساب حقوق الشعب الفلسطيني والمسلمين والمسيحيين في القدس الشريف. وتقوم هذه الإستراتيجية على اختلاق الحروب وإيجاد الفتن بين الدول ومكونات الشعب الواحد".

وقالت "يبدو أن المبعوث الأميركي يتجاهل أن بلده كان الحاضن الأكبر والداعم الأساسي للحركات المتطرفة الإرهابية ومنها داعش التي أحرقت الأخضر واليابس بدعم مالي ولوجستي إقليمي وأميركي سعيا منها الى القضاء على محور المقاومة في المنطقة وتحقيق مآرب البيت الأبيض وربيبته الصهيونية".

واكدت السفارة في بيانها أنه "لولا حكمة وتدبير وصمود وتضحيات المتحالفين وعلى رأسهم الجمهورية الإسلامية الإيرانية في وجه أميركا ومن لف لفها لكانت العديد من دول المنطقة تعيش اليوم تحت رحمة الإرهابيين والتكفيريين والفوضى العارمة والدم والدمار المعمم، وعلى الرغم من هزيمة المشروع الأميركي والمتحالفين معه"، معتبرة أن "أميركا تبحث عما يعوض هزائمها تحت مسميات جديدة".

وفي ما خص وجود ايران الإستشاري العسكري في سوريا، فقال السفارة في بيانها أنه "لا يحتاج إلى إذن من أحد لأنه جاء أساسا بطلب من الحكومة السورية الشرعية، وبتنسيق وتعاون كامل بين البلدين".

وأضافت "ولكون المبعوث الأميركي عمل سابقا في لبنان، لا بد أنه يعلم جيدا كيف وقفت الجمهورية الإسلامية الإيرانية إلى جانب لبنان، حكومة وشعبا، في مسعاه الى تحرير أراضيه عندما كانت ترزح أجزاء كبيرة منها تحت نير الإحتلال الإسرائيلي، في الوقت الذي كانت تقف أميركا متفرجة، وداعمة للكيان الصهيوني".

وتوجهت الى هيل بالقول "الحرص على الحفاظ على سيادة لبنان واستقلاله وعزته وكرامته لا يكون من خلال التغاضي عن التهديدات الإسرائيلية المتكررة للبنان أرضا وسماء ومياها، والسكوت عن الإنتهاكات التي يرتكبها هذا الكيان يوميا تحت أنظار الإدارات الأميركية المتعاقبة التي كانت وما زالت تقدم الدعم المطلق والسخي والأعمى الى هذا الكيان".

وأضافت "إن لبنان، كما نراه، أصبح اليوم بفضل قيادته الحكيمة وحكومته وشعبه وجيشه ومقاومته المسؤولة، رقما صعبا في المعادلات الإقليمية بحيث أصبح حصينا وعصيا على إملاءات الآخرين وأعدائه، فلا يسمح لأي طرف كان بأن يملي عليه القرارات الخاطئة".

ولفتت الى أن "الجمهورية الإسلامية الإيرانية وفي إطار العلاقات الثنائية مع الحكومة اللبنانية والتواصل معها والتعاون المشروع مع كل الأحزاب والتيارات السياسية والإجتماعية، تواصل دورها البناء في المساعدة على تكريس الإستقرار والأمن في لبنان وإزدهار هذا البلد الشقيق ورقيه، وتستمر في العمل في إطار العلاقات الثنائية والإقليمية لترجمة هذا الواقع".

وأكدت السفارة أن ايران "لن تدخر جهدا لأي تعاون مع الحكومة اللبنانية والجيش اللبناني الباسل والمقاومة المفتخرة".

مصدرنهارنت
التعليقات 23
Thumb ashtah 14:38 ,2019 كانون الثاني 15

When Iran says hezbollah now controls 70% of the Lebanese parliament and that Iran controls 4 Arab capitals that is not considered 'Meddling'?!

Thumb canadianleb 15:27 ,2019 كانون الثاني 15

Iran is simply stating facts. Lebanon and the other 4 Arab capitals you mention allowed this to happen.

Thumb justin 15:34 ,2019 كانون الثاني 15

lol @ "Iran is simply stating facts"

Iran arming hezbollah is not meddling?
Iran arming the huts is not meddling?
Iran inciting the shia in every Arab country ( Lebanon, Bahrain, Saudi Arabia, etc) is not meddling?

Thumb justin 15:35 ,2019 كانون الثاني 15

* Iran arming the Huthis

Thumb s.o.s 15:51 ,2019 كانون الثاني 15

They sow discord and distillate their Iranian Shia poison, of course they’re the guilty ones, not their victims. When women get raped you accuse them of being too sexy and provocative or do you hold the rapist responsible? Sha3b mareed.

Norma would kick you in the nuts if she reads you stupid remarks.

Thumb s.o.s 16:17 ,2019 كانون الثاني 15

:D

Im glad you’re sound and safe, I was worried you’d have suffered too much in Koh Samui last week Bombon, I heard the hurricane was devastating.

Thumb norma-jean 16:43 ,2019 كانون الثاني 15

Cutie;

I was in the Indonesian rain forest heading a group of young beautiful and educated women to help earthquake victims.

Thumb marcus 17:43 ,2019 كانون الثاني 15

@POS from 'Canada'

The article is about Iran and its meddling and not about KSA.

Thumb s.o.s 17:52 ,2019 كانون الثاني 15

As always, Norma you made a big difference. The World would be so dark and hopeless if you didn’t exist. So thank you for being you!

Thumb norma-jean 11:34 ,2019 كانون الثاني 16

this is nuts! deleting the comments of the only real and genuine woman on this forum is an act of war between genders. Regardless, as I said I would kick the canadian in the nuts but alas he does not have any.

Thumb ex-fpm 13:55 ,2019 كانون الثاني 16

hehe

Thumb s.o.s 15:59 ,2019 كانون الثاني 16

I noticed, rest assured, it’s all backed up on the wayback M.

Thumb eagledawn 10:57 ,2019 كانون الثاني 17

LOL @blacacabla
The joke of the day
Like every day

Thumb justice 11:01 ,2019 كانون الثاني 17

lol @'bla shia bla' "the only real and genuine shia christian of european parents and stock market listings"

Thumb beatryce 16:57 ,2019 كانون الثاني 17

Bonjour Jaafar

Thumb s.o.s 15:23 ,2019 كانون الثاني 15

Persia delenda est

Thumb canadianleb 18:36 ,2019 كانون الثاني 15

@marcus; typical comeback. thank you

Thumb s.o.s 18:49 ,2019 كانون الثاني 15

Da3is is a creation of Bashar and Maliki. Don’t attempt to rewrite history. The proof is that Western forces and their allies are the only ones killing them. Bashar instrumentalized religious fanatics, released them from his prisons and armed them. The same happened in Iraq. Basically, they did what Iran did with Hizbala.

Thumb canadianleb 19:04 ,2019 كانون الثاني 15

Too funny doesn't deserve a comment . Thanks for the laugh

Thumb liberty 04:44 ,2019 كانون الثاني 16

You can take the shia out of Iran but you cannot take Iran out of the shia.

Thumb enterprise 06:01 ,2019 كانون الثاني 16

'You can take the shia out of Iran to Canada but you cannot take Iran out of the shia in Canada'.

Thumb barrymore 07:46 ,2019 كانون الثاني 16

lol, so true!

Thumb whyaskwhy 17:42 ,2019 كانون الثاني 16

Iran will continue to meddle as long as they have Russia and China to cover and justify their crimes around the world. Iran's religious program is no different from the other radical Islamic programs the Mullahs have to step up to the plate and take responsibility for this crazy religious jihad both sides of Islam are practicing. The world has seen this from both Christians and now Muslims and in the end both their Gods will not be able to help them from the mass killings for nothing. Iran is simply repeating the same mistakes of the past.