المجلس الدستوري يبطل نيابة ديما جمالي

Read this story in English W460

أبطل المجلس الدستوري الخميس نيابة ديما جمالي، من دون أن يعلن فوز منافسها عن المقعد السني طه ناجي، إذ أعلن المجلس أن المقعد في دائرة طرابلس-المنية، شاغرا.

وستجرى الانتخابات بحسب ما اعلن رئيس المجلس عصام سليمان في مؤتمر صحافي، خلال شهرين من تاريخ إعلان هذا القرار، عملا بالمادة 41 من الدستور ووفقا للفقرة 4 من المادة 43 من قانون الانتخابات رقم 2017/44، وفق القانون الاكثري.

من جهة أخرى رأى سليمان ان ليس هناك ما يستدعي ابطال اي نيابة في دائرة بيروت الاولى.

وكانت جمانة حداد التي ترشحت في دائرة بيروت الاولى فازت بالانتخابات النيابية عن لائحة "كلنا وطني"، قبل أن يعلن في اليوم الثاني أنها خسرت الانتخابات، وأن مرشّح "التيار الوطني الحر" عن مقعد الأقليات انطوان بانو قد فاز.

ووضعت حداد ما حصل حينها في خانة تزوير النتائج، وطالبت من أمام وزارة الداخلية، في تحركٍ شارك فيه عدد كبير من ناشطي المجتمع المدني، بإعادة فرز الأصوات،

وتقدمت حداد حينها بطعن أمام المجلس الدستوري عبر وكيلها المحامي ملحم خلف، مطالبةً بـ"إبطال العملية الانتخابية برمّتها في بيروت الأولى".

مصدرنهارنت
التعليقات 11
Missing un520 13:19 ,2019 شباط 21

On what grounds? Is it not possible for Naharnet to write more in details?

Thumb Maxx 13:29 ,2019 شباط 21

On the grounds that she's a woman and the grossly insecure Mr. Naji felt his manhood threatened. Inno it's Trablus ya khayyeh...

Thumb s.o.s 13:36 ,2019 شباط 21

She's over qualified for the job...... bearded and turbaned goats don't like that.

Her journey began with the American University of Beirut, where she received her B.A., then she earned her M.A. from San Jose State University in the U.S., and later a Ph.D. in Social Policy and Administration from The University of Kent in the UK.

Missing un520 13:59 ,2019 شباط 21

Tx. Wow! Sounds more than qualified to me. Probably over-qualified for Lebanese politics..

Thumb justin 15:41 ,2019 شباط 21

وتبين أن قلم قرصيصا في طرابلس قد جرى العبث ببياناته، وعليه، قرر المجلس الدستوري إبطال نتيجة القلم وأصبح عدد المقاعد التي فازت بها المستقبل 4،55 أي 4 مقاعد. وأشار إلى ان الفارق يكون معدوم بين اللائحتين وهذا الفارق لا يعول عليه لإعلان فوز أي من لائحة من اللائحتين وبخاصة أن الانتخابات شابتها العيوب.

وقرر المجلس الدستوري إبطال نيابة السيدة ديما جمالي وإعلان المقعد في طرابلس شاغراً، مشيراً إلى أن الانتخابات ستكون فرعية وفقاً للنظام الاكثري على دورة واحدة أي تجري الانتخابات في طرابلس وحدها. ولفت إلى أن القرار اتخذ بأكثرية 7 أصوات. وشدد سليمان على أن تدخلات السياسيين تقف على بوابة المجلس الدستوري ولا تدخل على حرم المجلس.

https://www.lebanese-forces.com/2019/02/21/dima-jamali-3/

Thumb Mrknowitall 17:15 ,2019 شباط 21

وشدد سليمان على أن تدخلات السياسيين تقف على بوابة المجلس الدستوري ولا تدخل على حرم المجلس.

Yes I believe his totally LOL. Although I remember when the Shiite members of the Constitutional Council refused to attend a session to study an appeal filed by the FPM and Karateb, causing the lack of quorum. Then there was no political interference either, right Hezbollah and Amal?

Thumb whyaskwhy 17:43 ,2019 شباط 21

She was a new face and I was happy to see a lady win the seat but since she was running on the mustaqbal ticket was not expecting she was going to move mountains.

Thumb s.o.s 19:54 ,2019 شباط 21

The misogynistic Iranians and Syrians don’t allow Lebanese to empower women, unless they look like trash bags as we see on Manar Terror Networks.

Thumb whyaskwhy 20:54 ,2019 شباط 21

True SOS they have to show signs of being subservient over their covered torso....

Thumb natour 21:24 ,2019 شباط 21

Whatever happened to the other 16 appeals submitted to Constitutional Council last June? Will the Council dare rule on those as well even though this could cause M8 to lose a dozen MPs?

Missing cedars 13:58 ,2019 شباط 23

Anti Syrian and well educated people do not get elected. Just see what Karami is asking for inserted of fighting for her.