توقيف الناشطين خضر سلامة وعلي فخري بتهمة "الغرافيتي" لمدة يوم قبل إطلاق سراحهما

Read this story in English
  • W460
  • W460

أوقفت السلطات ليل الجمعة السبت الناشط والمدون علي فخري والمدون والصحافي خضر سلامة في بيروت كانا يخطان على الجدران عبارة "الثورة مستمرة"، في اشارة الى الاحتجاجات في سوريا ما اثار استياء عشرات الناشطين الذين تجمعوا قرب مكان التوقيف في حي راس النبع، ليطلق سراحهما ليل السبت.

وقال الناشط الحقوقي والكاتب فادي توفيق في اتصال مع وكالة فرانس برس ان القوى الامنية "اوقفت بعد منتصف ليل الجمعة السبت الناشطين علي فخري وخضر سلامة بسبب قيامهما برسم علم الثورة السورية (العلم السوري قبل حزب البعث) والى جانبه عبارة "الثورة مستمرة" في منطقة تهيمن عليها قوى مقربة من النظام السوري".

كما قال المحامي عادل حوماني في اتصال مع فرانس برس ان "النيابة العامة طلبت تحويل الشابين الى دائرة التحري للتوسع في التحقيق (...) على اعتبار ان هذا الامر يثير القلاقل والفتنة".

واوضح حوماني ردا على سؤال، ان التهم التي يمكن ان توجه في حالة كهذه "قد تكون مخالفة الانظمة او تشويه الاماكن العامة"، لكنه ابدى تخوفه في هذه القضية من امكانية "تكبير التهم (..) وتركيب اتهام مسيس".

وتجمع في مكان توقيف الشابين في بيروت عشرات من الناشطين افترشوا الارض ورسموا لوحات تندد بتوقيفهما منها "المدون جوا (داخل السجن) والحرامي برا".

ودعا المعتصمون امام مركز التوقيف الى تجمع عند الساعة الثامنة من مساء اليوم والانطلاق في شوارع العاصمة لرسم الشعار نفسه على الجدران، في تحد لقرار توقيف الشابين.

واعتبر فادي توفيق ان هذا التحرك هو "لرفع الصوت بوجه الدولة التي لا تقوى سوى على توقيف مواطن يعبر عن رأيه على الجدران".

واضاف "ليس في ما فعله الناشطان اي مخالفة للقانون...ان التعامل معهما بهذا الشكل هو من ادبيات الانظمة الآفلة او التي هي في طور الافول".

وتشهد العديد من شوارع بيروت "حرب شعارات" بين المؤيدين للنظام السوري والمعارضين له.

التعليقات 8
Missing helicopter 20:16 ,2012 نيسان 21

Arrest them and all others that write graffiti anywhere and about anything in Lebanon. The country is already looking like crap. And while at it, remove all other bill boards and posters of our glorious leaders and leaders of their puppeteers (Iranians, Syrians, Qataris, Saudis, does not matter...all of them. It was a paradise and now it has become a ghetto.... thanks to the Lebanese people, Islamic resistance, Palestinian refugees and our great neighbor Syria. Do we still have the statue of the great Hafez Assad somewhere in the South? If so take it down while at it.

Default-user-icon moe (ضيف) 18:37 ,2012 نيسان 23

brother i have never ever heard anyone making more sense than you.

Thumb heda 20:32 ,2012 نيسان 21

Banana Republic

Thumb primesuspect 22:44 ,2012 نيسان 21

Does anyone know where I can download 'Sesame Street' in Arabic (عالم سمسم) for my niece? I looked on the torrents... no seeders :-/ anyone's advice would be greatly appreciated.

Thumb primesuspect 02:05 ,2012 نيسان 22

thanks for the reply, but I desperately need it to be online.

Default-user-icon Rolfen (ضيف) 23:34 ,2012 نيسان 21

So wait people die in hospitals because of bad hygienic standards but they are busy investigating if this consitute "incitement to cause trouble and division".

Default-user-icon Gabby (ضيف) 23:48 ,2012 نيسان 21

If it was pro-Hezz, or pro-ASSad they would not have been arrested.

The drug lab guys were caught in process of making drugs, nothing happened to them. We all know why. Hizb-hashish runs the show.

Default-user-icon Chris (ضيف) 09:30 ,2012 نيسان 22

They should of hung them by the Balls. They remind me of the Palestinians during the late 60's early 70's before the Civil War. These guys are causing material damage and are creating a toxic environment in a country that is not short of catastrophe and tension.