مود: انفجار درعا مثال من اعمال العنف التي لا يحتاجها السوريون

Read this story in English
  • W460
  • W460
  • W460

ندد الجنرال روبرت مود رئيس فريق المراقبين الدوليين في سوريا الاربعاء بانفجار درعا الذي استهدف موكبه وجرح فيه ستة جنود سوريين ووصفه بانه "مثال عن اعمال العنف التي لا يحتاجها السوريون"، بحسب متحدث باسمه.

ونقل نيراج سينغ المتحدث باسم المراقبين عن مود قوله "هذا مثال حي على اعمال العنف التي لا يحتاجها السوريون ومن الضروري ان تتوقف اشكال العنف كافة ونحن سنبقى مركزين على مهمتنا".

وانفجرت عبوة صباح الاربعاء لدى مرور موكب للمراقبين الدوليين من بينهم رئيس الفريق الجنرال روبرت مود، ما اسفر عن اصابة ستة جنود سوريين بجروح، بحسب ما افاد مراسل وكالة فرانس برس.

والعبوة انفجرت لدى مرور مركب المراقبين المؤلف من ست سيارات عند مدخل مدينة درعا جنوب البلاد، ما ادى الى عن اصابة ستة جنود سوريين من بينهم ضابط بجروح، فيما لم يصب مود بأذى.

وكان ضمن الموكب ايضا المتحدث باسم فريق المراقبين نيراج سينغ.

وهو الهجوم الاول من نوعه الذي يقع لدى مرور دورية تابعة للمراقبين.

ولم يتسن معرفة ما اذا كان الهجوم يستهدف المراقبين بالتحديد او الجنود السوريين المرافقين للموكب.

واتهم المجلس الوطني السوري المعارض نظام الرئيس السوري بشار الاسد بتدبير تفجير درعا الذي وقع صباح الاربعاء لدى مرور موكب للمراقبين الدوليين من ضمنهم رئيس الفريق الجنرال روبرت مود.

بدوره اتهم عضو المكتب التنفيذي في المجلس سمير نشار في اتصال مع وكالة فرانس برس السلطات السورية بالوقوف وراء هذا التفجير قائلا "نعتقد ان سياسة النظام من خلال هذه التفجيرات ابعاد المراقبين عن الساحة وسط المطالبات الشعبية بزيادة اعدادهم".

واعتبر نشار ان هذا الانفجار "يندرج ضمن سياسة النظام التي اعتدنا عليها لتثبيت مزاعمه ان هناك ارهابا واصولية في سوريا".

وقال "المتظاهرون هم من يريدون المراقبين لانهم يشكلون عنصر امان لهم. وفي وجودهم الشعب يستطيع ان يعبر عن من خلال تظاهراته السلمية"، متوقعا ان يقدم المراقبون "شهادات عن الاساليب الدموية التي تنتهجها السلطات في قمع الاحتجاجات".

اعلنت فرنسا الاربعاء انها "تدين بحزم" الهجوم على موكب لمراقبي الامم المتحدة في سوريا اصيب فيه ستة جنود سوريين وحملت دمشق مسؤولية امن القبعات الزرق، بحسب وزارة الخارجية الفرنسية.

وصرح المتحدث باسم الوزارة بيرنار فاليرو في لقاء صحافي "ندين بحزم الهجوم الذي تعرض اليه موكب الجنرال روبرت مود رئيس بعثة المراقبين في سوريا". واضاف "اننا نحمل نظام دمشق مسؤولية امن المراقبين".

ويعمل على مراقبة وقف اطلاق النار في سوريا حوالى ستين مراقبا على ان يرتفع عددهم الى 300 في الاسابيع المقبلة.

التعليقات 10
Missing allouchi 17:05 ,2012 أيار 09

No peace in Syria with Assad family in power or alive. Many great current great countries had their civil wars and if that's what it takes so BE IT.

Missing youssefhaddad 18:29 ,2012 أيار 09

Although it is possible, it would be stupid for the opposition to knowingly attack UN observers escort convoys!
If not could this have been another badly produced Syrian movie?
Is this the Regime's way to show the UN observers that "Terrorists" are attacking the regular troops and that he is legitimately defending Syria...

Missing mohammad_ca 18:49 ,2012 أيار 09

It is stupid to think that the oppositino did this, the regime wants to show that there really are "terrorists" in Syria when, in fact, the regime is the one and only terrorist.

Missing peace 20:37 ,2012 أيار 09

yes they are!

Missing realist 22:31 ,2012 أيار 09

just shut up already, go watch thousands of youtubes and quit watching OTV

Missing realist 22:29 ,2012 أيار 09

just shut up already, bashar taba3ak will go to the history bin, dont you feel ashamed as a she3i who believes in the OPRESSED HUSSEIN! to defend such a regime?? sti7i 3a 7alak, 3ala deenak, dont you feel ashamed to support genocide, rape and murder?? who are you trying to fool? your hasan nasrala is now the most despised figure in the arab street from morroco to yemen, you know why? cause you are bunch of HYPOCRITES and racist/sectarian thugs.Your real enemy are the muslims and your hizbustan, israel, iran are in the same bed when it comes to that common enemy.

Default-user-icon Greenie (ضيف) 01:32 ,2012 أيار 10

Rudes,next time ask your hairdresser to trim your ears while doing your hair.
How would you see what is bashar doing in Syria when you cannot see what he and his father did in lebanon.

Tonto y capullo

Missing helicopter 03:23 ,2012 أيار 10

If Gaegae can do that so can Bashar (this is your own theory man)

Missing cedars 04:32 ,2012 أيار 10

Why are there too many propane canisters that explode in the Dahyeh only?

Thumb whyaskwhy 08:44 ,2012 أيار 10

I thought that one of illustrious leaders mentioned that that situation in Syria will be fine in a couple of weeks....ummm I think he said that three months ago though? maybe this is all fake put together by the IDF to confuse us part of the greater Kissinger campaign of killing all Arabs by 1973...etc...