التلفزيون الألماني: إيران تنقل أسلحة للأسد و"حزب الله" عبر طائرات مدنية

Read this story in English W460

كشفت تقارير أن ايران تنقل أسلحة ومواد متفجرة لنظام الرئيس السوري بشار الأسد و"حزب الله" في لبنان، على متن طائرات ركاب مدنية.

وذكرت القناة الثانية في التلفزيون الألماني "زد دي إف"، بحسب صحيفة "الشرق الأوسط"، أن إيران تورد أسلحة ومواد متفجرة إلى سوريا ولبنان، مشيرة في تقرير عرضته الأربعاء - استنادا إلى مخابرات غربية – الى أن العقل المدبر لذلك هو الحرس الثوري الإيراني، الذي يدعم نظام الأسد و"حزب الله".

ووفقا لبيانات المحطة، فإن الاشتباه موجه ضد الخطوط الجوية الإيرانية وشركة "ياس إير" الإيرانية للطيران، كاشفة عن ان إيران تستخدم خلال نقل هذه الأسلحة في المعتاد طائرات مستخدمة في رحلات من وإلى غرب أوروبا.

ووفقا لتقديرات المخابرات الغربية، من الممكن أن تصل تلك الذخائر والمواد المتفجرة إلى الاتحاد الأوروبي وتستخدم في تنفيذ هجمات.

ويذكر أن صحيفة "غارديان" البريطانية أشارت منذ أيام إلى أن قائدا بارزا بالحرس الثوري الإيراني اعترف بوجود قوات إيرانية تعمل بداخل سوريا لدعم نظام الرئيس بشار الأسد.

ونقلت الصحيفة اعتراف اللواء إسماعيل قاءاني، نائب الجنرال سليماني، القائد العام لفيلق القدس (قوة النخبة في الحرس الثوري الإيراني)، بالوجود العسكري لهذه القوة على الأراضي السورية، والضلوع في قمع المعارضين لنظام الأسد.

وكانت وكالة أنباء الطلبة الإيرانية "إيسنا"، شبه الرسمية، نشرت مقابلة مع اللواء إسماعيل، إلا أنها سرعان ما حذفتها من صفحتها دون أن تعلن عن الأسباب.

وتكمن أهمية تلك المقابلة في كونها أول اعتراف رسمي من مسؤول إيراني يكشف ضلوع بلاده الفعلي في الحوادث الحالية بسوريا، حيث قال: "لولا الوجود الإيراني في سوريا، لأصبحت دائرة المجازر التي ترتكب بحق الشعب السوري أوسع"، بحسب "الشرق الأوسط".

مضيفا: "عندما لم نكن حاضرين في سوريا، كانت المجازر التي تنفذ بواسطة المعارضين أكبر، ولكن إثر الوجود الفعلي وغير الفعلي لنا، تم منع ارتكاب المجازر الكبرى".

التعليقات 8
Default-user-icon thisisgonnabe (ضيف) 09:48 ,2012 أيار 31

ummm...duh!!! This just made news now?!?! WTF! I thought it was an open secret. This has been happening since at least 2001. I witnessed it several times myself when I used to travel to and from Iran. Especially when via Damascus. I remember Iran Air stopped coming to Beirut after a while.

Default-user-icon Thirsty Almani (ضيف) 11:43 ,2012 أيار 31

Wondering what this piece of ZDF's is about.

Is it about weapons? Which is no news at all, but rather common knowledge in Lebanon and Syria.

Or is it about flight safety? The report also goes into detail about possibly unsafe Iranian passengers machines due to the 30 years long embargo imposed on the country.

The reports shows more misunderstanding of the whole situation by western media than usual. And that is not an easy call

Breaking News: Rice bag fallen over!

Missing ulpianus 13:11 ,2012 أيار 31

Cant we just skip all this crap and have normal countries? Can´t we have airports where they stop us because we have banned medicine in our bag? Instead of a Bazooka.

I would like to have a country, where "renting" a sportshall is expensive because it´s so popular, not because they are storing weapons there ( the picture).

Missing ulpianus 20:08 ,2012 أيار 31

Inspiration of Lebanese politicians----)Hollywood!

Missing allouchi 14:47 ,2012 أيار 31

Let the M8rs deny that...whre are they? yohoooooo :)

Missing allouchi 17:34 ,2012 أيار 31

rudes, the VAST majority is, so yes...

Missing sergio 15:13 ,2012 أيار 31

you know I have been just reading for a while & refraining from answering the low life scum bag of FT's comments in here indeed he is the same looser mama's boy lover boy whatever the heck it is. go back to Iran you farsi Arsehole

Thumb jcamerican 15:35 ,2012 أيار 31

How come the US didn't shoot them down like when they shot flight 665 mistaking it for a jet fighter and killing 290 people. Mistakes happen you know.