ميقاتي يطلب في جلسة الحكومة إلغاء رخص السلاح ويقطع الطريق على الزواج المدني

Read this story in English W460

طلب رئيس الحكومة نجيب ميقاتي عصر الثلاثاء إلغاء رخص السلاح بعد الإعتداء على وزير الشباب والرياضة فيصل كرامي كما رفض من جهة أخرى النقاش في الزواج المدني.

وفي التفاصيل أفادت قناة الـ"MTV" أن ميقاتي طلب في جلسة عقدت في السراي من وزيري الداخلية مروان شربل والدفاع فايز غصن "إعداد خطة أمنية لإلغاء رخص السلاح والزجاج الداكن للسيارات".

كما نقلت القناة عن شربل قوله في الجلسة أنه "تم إلقاء القبض على احد المتورطين في الاعتداء على كرامي".

هذا وهنأ ميقاتي الوزير فيصل كرامي بسلامته بعد حادث الإعتداء الذي تعرض له في مدينة طرابلس الأسبوع الفائت داعيا من جهة أخرى وزير العدل بالاسراع في محاكمة الموقوفين سجن رومية.

من جهة أخرى نقلت قناة الـ"LBCI" معلومات مفادها أن وزير الطاقة والمياه جبران باسيل "لم يأخذ باقتراح تحديد ساعات التغذية في منطقة بيروت إسوة بباقي المناطق".

هذا وقال ميقاتي خلال الجلسة "لقاءاتي مع ولي العهد السعودي تناولت السياسة التي تنتهجها الحكومة ازاء التطورات في المنطقة وخصوصا في سوريا وكان سموه متفهما لهذه السياسة".

وأكد أن "الانتخابات النيابية في موعدها ومشروع الحكومة يشكل أرضية مهمة للنقاش البناء".

يشار الى أن اللجنة النيابية الفرعية كانت قد أنهت الاسبوع الفائت الجولة الاولى من اجتماعاتها والتي خُصّصت لبحث قوانين الانتخاب المطروحة، على أن تستكمل جلساتها الأربعاء.

يذكر أن المشاريع المطروحة هي مشروع الحكومة الذي اقر في السادس من ايلول والمبني على اعتماد النسبية في 13 دائرة، الى جانب مشروع الدوائر الصغرى المقدم من 14 آذار، ومشروع "اللقاء الاورثوذكسي" الذي ينص على ان كل طائفة تنتخب ممثليها.

وتعليقا على موضوع الزواج المدني في لبنان قال ميقاتي: "هذا الموضوع أثير سابقا وأدى الى تعارض في المواقف ولا ضرورة للخوض في سجالات لا طائلة منها في ظل الظروف التي تمر بها البلاد "، موضحا في هذا السياق أن "الظروف تحتاج الى تقريب في وجهات النظر وأن هذا الموضوع ليس مطروحا".

وكان ميقاتي وفور وصوله الى لبنان اتصل برئيس الجمهورية ميشال بسليمان و رئيس مجلس النواب نبيه بري واطلعهما على نتائج لقاءاته في الرياض.

التعليقات 12
Missing gcb1 19:09 ,2013 كانون الثاني 22

Civil marriage not on table? But the Orthodox Gathering Law is? How sectarian can this Parliament be?

Thumb Sanelebanese 13:57 ,2013 كانون الثاني 23

FT what clergy are you talking about? Some of them believe in celibacy, others in sister wives, yet others in pleasure marriage!,

Missing allouchi 20:51 ,2013 كانون الثاني 22

This is why we need the clergy to butt off politics...

Thumb lebanon_first 23:39 ,2013 كانون الثاني 22

Yes Mr. Prime minister. Finally. Revoke all the weapons liscences. revoke the tinted windows. I dont see why anyone should have those.

Thumb jabal10452 00:02 ,2013 كانون الثاني 23

Ma3ak 7a2!

Missing ArabDemocrat.com 06:57 ,2013 كانون الثاني 23

The irony is that in the 1920s and 1930s, the muslim religeous authorities did not object to civil marriage. The one that raised hell was the maronite church. So the french killed it. Now all of the religeous authorities are against it since they are as institutionalized as the maronite church. It comes to show that when someone usurp power, it is difficult to give up.

Missing peace 10:36 ,2013 كانون الثاني 23

lol! it is never the time to discuss secularism or civil marriages.... LOL..
no wonder ! the religious authorities have too much to lose in it and the leaders of political parties too as they base their policies on the fear of other sects!!!!

Thumb eliecoopter 11:11 ,2013 كانون الثاني 23

i don't get it , how hard it is to do a national referendum , one lebanese one vote , regardless of his sect , to see if civil marriage is the will of the nation or not . It is your duty as prime minister to organize this , and it will be the first non sectarian vote in lebanon . What are you afraid of? Impress us and inspire us , be a symbol of union . You wanted to be the man of the middle , this is being a man IN the middle , a link between Muslims and Christians .

Default-user-icon + oua nabka + (ضيف) 12:05 ,2013 كانون الثاني 23

civil marriage happenned in lebanon
these two pioneers found a loophole in the constitution and it worked
so let our spiritual and political leaders shout as loud as they can
ALL one has to do is to be atheist

Missing peace 17:28 ,2013 كانون الثاني 23

not to be atheist but without a religion, which is different....

Default-user-icon Mario S (ضيف) 14:04 ,2013 كانون الثاني 23

Civil Marriage and government is the answer for all your problems.

Default-user-icon XRumerTest (ضيف) 12:02 ,2013 أيار 04

Hello. And Bye.