سليمان وجه بعدم ترحيل أي سوري الى سوريا تنفيذا لشرعة حقوق الإنسان

Read this story in English W460

اعلن رئيس الجمهورية ميشال سليمان، ظهر الخميس، انه اعطى توجيهات تقضي بعدم ترحيل أي شخص سوري إلى سوريا، تنفيذاً لشرعة حقوق الإنسان.

بدورها كشفت منظمة "هيومن رايتس واتش"، الخميس، وبمناسبة صدور تقريرها العالمي لعام 2013، أن "لبنان أخفق في تنفيذ الإصلاحات المطلوبة للحد من الانتهاكات أثناء الاعتقال والاحتجاز، وتعزيز حقوق المرأة، وحماية الوافدين واللاجئين".

ولفتت الى انه على الحكومة أن تلتزم بتحسين سجلها في مجال حقوق الإنسان في عام 2013، وأن تنشئ آلية لزيارة مراكز الاحتجاز ومراقبتها، حسبما يشترط البروتوكول الاختياري لاتفاقية مناهضة التعذيب.

كما اشارت المنظمة الى انه على الحكومة "مواصلة سياسة الحدود المفتوحة حتى يتمكن الفارون من سوريا من دخول لبنان، والالتزام بسياسة عدم ترحيل الأشخاص إلى سوريا طالما استمر النزاع فيها".

الى ذلك، اضافت انه "على الحكومة التوقف عن احتجاز السوريين وغيرهم من اللاجئين لدخول البلاد بطريق غير مشروع".

ووفق تقرير "هيومن رايتس واتش"، الذي صدر نهاية كانون الثاني، كشفت المنظمة انه وعلى الرغم من أن لبنان أبقى حدوده مفتوحة إلا أنه قام في آب بترحيل 14 سورياً إلى سوريا، قال أربعة منهم إنهم يخشون الاضطهاد هناك. غ

الا أن وسائل الإعلام المحلية، في كانون الثاني، أفادت بأن وزير الشؤون الاجتماعية وائل أبو فاعور قال إن الحكومة اللبنانية لن تقوم بترحيل أي لاجئ إلى سوريا.

كما ان "لاجئين سوريين في لبنان لفتوا الى أنهم يشعرون بافتقاد الأمان، خاصة في أعقاب اختطاف سوريين في لبنان، واعتداءات أخرى في آب، انتقاماً من اختطاف لبنانيين يد جماعات المعارضة المسلحة في سوريا"، وفق التقرير.

يُشار الى انه تم خطف 11 لبنانياً في سوريا اثر عودتهم من رحلة حج الى ايران، في ايار الفائت، الا انه تم الافراج عن اثنين منهم وهما حسين علي عمر، اواخر آب، وعوض ابراهيم في ايلول الفائت.

واقدم عشيرة آل االمقداد في لبنان على خطف سوريين في لبنان رداً على خطف حسن المقداد في سوريا.

التعليقات 8
Thumb geha 15:02 ,2013 شباط 07

thank you Mr president.
but your army chief is not abiding by your directive! is he working for the Lebanese government or for someone else?

Thumb primesuspect 15:20 ,2013 شباط 07

buenos días!

Our president is doing his job, reminding that Lebanon does respect the basic human rights from time to time (not for the foreign workers such as maids).

Missing mohammad_ca 20:32 ,2013 شباط 07

Thank you Mr. President!

Thumb bigsami 20:41 ,2013 شباط 07

Bravo Mr. President. But why not deport HA to Iran....they don't qualify in the Universal Declaration of Human Rights since they have no respect/consideration for human rights!

Thumb gebran_sons 21:46 ,2013 شباط 07

It is fair to say that our president, despite being soft on the criminal Hizbollah organization and its masters in Iran & Syria, has shown himself to be more in line with the Cedar Revolution aspirations and our value system than any other politician... while M14 has degraged into another inapt organization full of old thinking and selfish ways; and lacking any vision for a bright future built on the basis of transparent democracy, civility, human dignity, economic growth, streamlined government operation, and reformed system consistent with Cedar Revolution ideals.
Thanks Mr. President... I admit I was wrong about you!

Thumb jabal10452 23:26 ,2013 شباط 07

Well done Mr President!

Missing mountian1 23:34 ,2013 شباط 07

God bless you Mr President ..

Default-user-icon shanty (ضيف) 23:42 ,2013 شباط 07

If anyone should be deported it is this good-for-nothing lucky SOB. Then, the Lebanese can claim to be potentially lucky with him gone into the pages of history dedicated for quazi-men who were dropped into a high position while their deserved place is the bottom of a garbage dump.