كلمة لبري عصر السبت يعلن فيها "خروجه نهائياً من الاصطفافات السياسية"

Read this story in English W460

يوجّه رئيس مجلس النواب نبيه بري كلمة عصر السبت لمناسبة الذكرى الـ35 لتغييب الامام موسى الصدر ورفيقيه، حيث لفتت مصادر صحافية الى أنه سيعلن "خروجه نهائياً من الاصطفافات السياسية وفي مقدمها قوى 8 و14 آذار".

ويلقي بري كلمته عند الخامسة والنصف من عصر السبت، من عين التينة، بعدما كانت قد ارتأت "حركة أمل" ارجاء مهرجان الذكرى والاستعاضة عنه بالكلمة، حيث أشارت مصادر مطلعة لصحيفة "اللواء" أن بري قد يعلن في هذه الكلمة، أنه لا يعارض صيغة 8-8-8 في تأليف الحكومة.

بدورها لفتت مصادر نيابية للصحيفة عينها الى أن بري سيجدد التنبيه من مخاطر المرحلة، والتأكيد على ان "هذا الظرف الاستثنائي يتطلب قيام حكومة سياسية جامعة، تكون على مستوى التحدي".

ونفت المصادر أن تكون لبري مبادرة محددة من الازمة السياسية الداخلية، "باستثناء اعلان خروجه نهائياً من الاصطفافات السياسية وفي مقدمها قوى 8 و14 آذار".

يُذكر أنه وبعد استقالة حكومة نجيب ميقاتي في آذار الفائت، تم تكليف تمام سلام تشكل حكومة جديدة الا أن جهوده لم تنجح في ذلك، اذ أنه يسعى الى تشكيل "حكومة المصلحة الوطنية"، متعهداً الاستقالة بحال استقالة اي مكون من مكونات الحكومة، وفي حين تطالب قوى 14 آذار بحكومة حيادية تريد 8 آذار حكومة سياسية وقال رئيس "الحزب التقدمي الاشتراكي" النائب وليد جنبلاط أنه "لن يصوت على حكومة من لون واحد".

وأضافت مصادر "اللواء" أن بري سيشدد على مسألة الاستقرار، و"التحذير من الانسياق وراء المخطط الرامي إلى الإيقاع بين المسلمين الشيعة والسنّة".

وأشارت المصادر إلى أن الكلمة ستكون شاملة على المستوى الداخلي، "لجهة التركيز على ضرورة تفعيل المؤسسات ودور الجيش والحفاظ على دور المقاومة في وجه الاحتلال".

وأضافت أنه سيكون لبري "موقف من التهديدات الأميركية لسوريا، وارتداداتها فيما لو حصلت على لبنان".

يُذكر ان بري كان قد أعرب عن خشيته من استمرار عملية زرع المتفجرات على الاراضي اللبنانية وبالاخص في مناطق شيعية وسنية لاستدراجهم الى الفتنة.

التعليقات 7
Thumb general_puppet 10:24 ,2013 آب 31

“he no longer seeks to be politically affiliated with any authority in Lebanon, especially the March 8 and 14 camps”... then stress the need to form a political government that unites all parties... Berri must be taking lessons from General Flip Flop, what ever happened to the New Front Aoun was rambling about?

Missing samiam 11:15 ,2013 آب 31

There is a reason why no one trusts him, and coincidentally why he is the longest serving elected official in the arab world. He changes his mind to suit HIS needs and his only--he cares not about the country he represents.

And anyone for passing a term limit law saying that a person can't serve more than 10 years TOTAL in government.

Missing samiam 21:55 ,2013 آب 31

don't know--probably not hizb iran at this point in time, but maybe someone from one of the other 'minor' parties.

All I know that FM and LF feel they got stabbed in the back by him, Hizb iran saw all the comments he made about them from wikileaks, and FPM and he just parted ways recently.

who does he have left?

Missing rami 12:36 ,2013 آب 31

Does this mean the paychecks from the land of Persia will stop coming in?

Thumb lebanon_first 15:10 ,2013 آب 31

it is berri's way of saying he is against involvment of HA in syria. He doesnt have the political power to say it loud, but he has to do something.

Default-user-icon gmoney (ضيف) 18:23 ,2013 آب 31

And hello centrist party!!

Missing VINCENT 02:35 ,2013 أيلول 01

This is nothing but Iran Logic-101. You bankrupt and defunct your corporation, form a new one under a new name and do business as usual under the new shiny name. So, what's your problem! Who are you kidding? I mean I don't blame him/them, I blame the people who empower these types of depraved people to run our lives and the business of running the country.