كلينتون قلقة من تداعيات العنف في سوريا على لبنان

Read this story in English W460

اعربت وزيرة الخارجية الاميركية هيلاري كلينتون الجمعة عن قلقها ازاء تداعيات العنف في سوريا على لبنان، معتبرة ان الازمة السورية "تساهم في زعزعة استقرار" هذا البلد المجاور.

وكانت مواجهات مسلحة اندلعت بين معارضين ومؤيدين لنظام الرئيس السوري بشار الاسد خلال الايام الماضية في طرابلس شمال لبنان وفي بيروت.

وقالت كلينتون في بيان ان "الولايات المتحدة قلقة لكون التطورات في سوريا تساهم في زعزعة استقرار لبنان". واضافت "نشجع كل الافرقاء على اظهار الاعتدال والاحترام تجاه امن لبنان واستقراره".

وجددت كلينتون دعوتها الاسد الى تطبيق الخطة التي قدمها مبعوث الامم المتحدة والجامعة العربية الى سوريا كوفي انان.

وقالت الوزيرة الاميركية "ندعو النظام السوري الى وقف العنف ضد شعبه وتطبيق خطة انان بالكامل".

واضافت انه "على النظام البدء بانتقال سلمي وديموقراطي الآن ونحن نبقى ملتزمين بلبنان موحد ومستقر وسيد ومستقل".

واضافة الى المواجهات في طرابلس وبيروت، خطف 13 شيعيا لبنانيا الثلاثاء في محافظة حلب شمال سوريا لدى عودتهم من زيارة حج الى ايران، على ما افادت الوكالة الوطنية للاعلام في لبنان.

وتم الافراج عن المخطوفين اللبنانيين الجمعة بحسب مسؤولين لبنانيين.

واعلن الامين العام للامم المتحدة بان كي مون في تقريره الاخير بشأن الوضع في سوريا الجمعة ان المعارضين لنظام الرئيس بشار الاسد يسيطرون على اجزاء "كبيرة" من مدن سورية وحذرا من تنامي خطر اندلاع نزاع شامل في سوريا.

وقال بان في التقرير الذي رفعه الى مجلس الامن الدولي واطلعت عليه وكالة فرانس برس ان القوات الحكومية السورية مسؤولة عن انتهاكات "كبيرة" لحقوق الانسان وتكثف عملياتها فيما يشتبه في تورط "مجموعات ارهابية موجودة" في عدد من الهجمات الدامية.

التعليقات 7
Missing realist 09:39 ,2012 أيار 26

If serious US pressure was applied for regime change in march-august 2011 when the revolution was still largely peaceful all the violence that we are seeing today would have been averted. This is the result of having Israel's love for Assad in western calculations. It is too late now, the genie is outside the bottle, after 12000 killed the violence in Syria is irreversible and there will be revenges for years to come even if the regime goes tomorrow. Most likely lebanon will be dragged into the mess, hard to imagine how it will not.

Thumb geha 10:11 ,2012 أيار 26

I agree with your comment, but there is still a way to vert repercussion: a real policy of distancing lebanon from the syrian events.
but that will not happen as long as hizbushaitan is in power through their weapons.

Thumb jcamerican 11:12 ,2012 أيار 26

I agree with all your comments. But hopefully, you are all wrong. I have faith that Lebanon will survive all these problems.

Missing realist 21:36 ,2012 أيار 26

i disagree with you slash, those days are over, the regime in syria is weaker by the day and bashar is politicaly finished and we are living the last chapter. The point i was making is that the problems will not be over merely by his departure. It is too late for peace to prevail even in that event. The revenge wars will linger in syria for many years to come and most likely will spread to lebanon.

Thumb The-Patriot 11:05 ,2012 أيار 26

Thats all you do condemn and get concerned ... enough talk do some action .

Missing helicopter 20:39 ,2012 أيار 26

Mrs. Clinton, spare us your concern and arm our army instead. This will be more useful than crocodile tears.

Default-user-icon Yubert (ضيف) 03:16 ,2012 حزيران 17

Are US citizens still allowed to travel abroad to Lebanon?