تجمع أمام السفارة الأميركية بعوكر احتفالا بانسحاب أميركا من العراق

Read this story in English W460

قامت القوى الأمنية بإقفال الطرقات المؤدية الى مبنى السفارة الأميركية في عوكر، حيث نفذت الجمعة انتشاراً مع انطلاق تظاهرة في المنطقة، بدعوة من حزب "طليعة لبنان العربي الاشتراكي"، احتفاء بالانسحاب الأميركي من العراق.

وأفادت إذاعة "صوت لبنان" (100.5) أن أكثر من 75 شخصاً من حزب طليعة لبنان العربي الاشتراكي تجمعوا ظهرا أمام مبنى السفارة الاميركية في عوكر.

كما أوردت إذاعة "لبنان الحرّ" أن عدداً من الشبّان الموالين للنظام السوري تجمّعوا على طريق السفارة الأميركية في عوكر، وسط إجراءات أمنيّة مشدّدة، وزحمة سير خانقة تسبّب بها التجمّع.

وقد انسحبت الولايات المتحدة نهائيا من العراق في منتصف الشهر الجاري، بعد حوالى تسع سنوات من بداية حرب مثيرة للجدل بأسبابها وفصولها، تاركين خلفهم بلاداً تعيش على وقع أزمات سياسية مغلفة بتحديات أمنية كبيرة.

وسيبقى في العراق 157 جندياً أميركياً يساعدون على تدريب القوات العراقية ويعملون تحت سلطة وإشراف السفارة الاميركية، اضافة الى فرقة صغيرة من المارينز مكلفة حماية بعثة بلادها الدبلوماسية.

وجاء الانسحاب الأميركي تطبيقاً لاتفاقية أمنية وقعت عام 2008 بين بغداد وواشنطن علماً أن الرئيس الأميركي باراك اوباما أكد في تشرين الاول الانسحاب الكامل إثر رفض العراق منح آلاف الجنود الاميركيين حصانة قانونية.

التعليقات 5
Default-user-icon basra (ضيف) 17:04 ,2011 كانون الأول 30

They came from Dahieh some holding pictures of Saddam Hussein making Muqtada al-Sadr's turban spin.

Default-user-icon clean_lebanon (ضيف) 17:54 ,2011 كانون الأول 30

How come the scum of the Iranian/Syrian/Palestinian/Iraqi/etc people end up in Lebanon???

Missing roger@10452 09:29 ,2011 كانون الأول 31

what the hell is wrong with this picture....

The syrians are demonstrating in Lebanon.
The PLO are ALWAYS demonstrating in Lebanon.
The kurds were demonstrating before.
And now this crap!!!

is Lebanon some kind of an open field that everyone can take their turn and play their stupid games...

This is excatly what happens when the politicians sell their honor (assuming they had it to begin with) to the highest bidder...

What a disgrace....

Missing marie 12:09 ,2011 كانون الأول 31

ship these demonstrators to Syria and Iran now and send jabal ahbal on his way with them

Default-user-icon The Truth (ضيف) 00:59 ,2012 كانون الثاني 01

Funny, the 'resistance' that supposedly kicked the US out of Iraq spent more time killing other Iraqis than Americans and this is continuing now between the different militias there. How were they forced to leave when the US stayed for 8 years, brought down the Saddam government, destroyed the Baath party and ended the Al Qaeda in Iraq almost entirely and left peacefully and not under attack?