ميقاتي: التفاهم اللبناني الداخلي مرتبط بالوضع في المنطقة كلها

Read this story in English W460

أسف رئيس حكومة تصريف الاعمال نجيب ميقاتي للارتباط الكبير والتداخل بين الوضع الللبناني وتعقيدات الوضع السوري، معتبراً أن هذا الامر لن يُحلّ الا مع اتضاح الصورة الكاملة في المنطقة.

وخلال لقاء مع السفراء العرب المعتمدين في المانيا، الثلاثاء، اعتبر ميقاتي أن أي "تفاهم لبناني داخلي سيحصل في الملف الحكومي او سواه لن يشكل حلا جذريا للمشكلة وسيبقي الوضع اللبناني معلقا الى ان تتضح الصورة الكاملة في المنطقة".

واعتبر أن التفاهم على تشكيل حكومة جامعة، أتى في لحظة إقليمية مناسبة الا انه لفت الى "اننا نشهد مغالاة داخلية في الخلافات وإغراقا في التفاصيل بما يجعلنا بعيدين عن التوافق والتفاهم الكاملين والدائمين".

وقال: "لقد اصبح لبنان إزاء هذا الوضع على خط زلازل واضح، واي زلزال او هزة يحصل في اي منطقة سيترك انعكاسه على لبنان".

أما عن الواقع العربي، فأشار ميقاتي الى أن العالم العربي يمر بصعوبات كثيرة و"بات الوضع في الكثير من دولنا مؤلما جدا نتيجة الخلافات والإقتتال الداخلي بين طوائفنا ومذاهبنا".

واذ اشار الى أن "الثورات التي قامت في اكثر من بلد شكلت تعبيرا عن الكثير من الهواجس والمطالب المحقة"، لفت الى أن "الديموقراطية ليست مجرد قرار يُتخذ في لحظة معينة بل هي عبارة عن ثقافة طويلة وراسخة في التربية مرتكزها الاساسي الحرية والقبول بالاخر".

التعليقات 4
Thumb FlameCatcher 14:29 ,2014 شباط 04

Radical solution = disarming Hezbollah.

As long as they have weapons, we will have no future, no economy, no hope, no peace, no prospects, no youth, no growth, no investors, no freedom, no tourists ...

Hezbollah is the only obstacle to Lebanon's salvation !

Missing imagine_1979 14:50 ,2014 شباط 04

Hezbollah is the biggest obstacle, the other issued will be tackled in a different ways, civil society, political parties (other than this stupid but needed for now march 8/march14 political scene...
And as mister mikati, thank u for ur evaluation, but u are a litle late..u were prime minister not long ago.. And by the way how come in 2005 ur fortune was some hundreeds of millions of dollars and now it is in trillions of dollar?... He should have worked really hard the past few years.. But this applyes to mist politicians..how much money do u think bassilo bank account grew for exemple...
Chupachups mister mikati, chupachups...

Thumb EagleDawn 14:38 ,2014 شباط 04

I have no respect whatsoever for this man.

Missing imagine_1979 17:04 ,2014 شباط 04

Agreed but we are in state of war, first secure the land, then think of changing the system...
Saddely but that's how we are living...
Plus one for u bro