جنبلاط: لا لنسبية ترسي القوقعة...كفى تذاكي!

Read this story in English W460

جدد رئيس الحزب "التقدمي الاشتراكي" النائب وليد جنبلاط رفضه للنسبية، معلنا أنه فقط يؤيد النسبية التي فيها الحد الادنى من الشراكة.

وقال جنبلاط في تغريدة على "تويتر" صباح الأحد "افضل شيء الوضوح.نعم لنسبية فيها الحد الادنى للشراكة ولا لنسبية ترسي الطلاق والقوقعة. فكفى التذاكي وصبرنا طويل جدا".

ومنذ بداية البحث في قانون جديد للانتخابات النيابية، اعلن حنبلاط رفضه لاعتماد الصيغة النسبية، لإذ اعتبرها مرة أنها تلغي وتهمش "مكون أساسي" في لبنان وهي طائفة الموحدين الدروز.

وفي مؤتمر الجمعية العامة للاشتراكي، اقترح جنبلاط السير إما بقانون الستين معدلا أو العودة لاتفاق الطائف. وكان أعلن مرارا مطالبته باعتماد النظام الاكثري مع ضم قضائي عاليه والشوف وجعلهما محافظة قائمة بذاتها.

ويرى جنبلاط أنه لا يمكن اعتماد النسبية الا عندما يتم الغاء الطائفية السياسية من مجلس النواب.

مصدرنهارنت
التعليقات 3
Thumb chrisrushlau 14:59 ,2017 آذار 12

Walid's "partnership" is the same endorsed by Lebanon's Minister of Fashion Defence, Patriarch al Rahi, and others, which consists of the Shia majority agreeing to let the Christian minority have half the seats in Parliament (via Article 24 of the Lebanese Constitution). When did the Shia majority agree to this? Naharnet offers one key detail: it is an "unwritten agreement". It's a standard legal form: when one nation invades another nation without cause, the invaded nation becomes the junior partner in the new partnership. When a mugger attacks a child, the child becomes the junior partner in the new relationship. When you let someone lie to you, you become the junior partner. It's called co-dependency.

Missing moonsear 10:51 ,2017 آذار 13

Did anyone check the proposition of Mowatinoun wa Mowatinat fi Dawla? I thought it was quite an interesting departure from the current sterile debate and a good way to gradually move to a secular state based on the willingness of citizens.

Missing moonsear 10:51 ,2017 آذار 13

Did anyone check the proposition of Mowatinoun wa Mowatinat fi Dawla? I thought it was quite an interesting departure from the current sterile debate and a good way to gradually move to a secular state based on the willingness of citizens.