عبدالله السنوسي اعترف بأن القذافي سلّم الصدر لمنشق فلسطيني ذي سجل حافل بالإغتيال فأعدمه

Read this story in English W460

كشفت معلومات جديدة أن الإمام موسى الصدر لم يعدم فور اختفائه في ليبيا بل سلم لمنشق فلسطيني أمره الزعيم الليبي الراحل معمر القذافي بتصفيته، بعد ان انكشفت حيلته بإرسال شبيه للإمام إلى روما للتضليل.

ونقلت صحيفة "الراي" الكويتية عن مصدر عربي رفيع المستوى ان "عبدالله السنوسي الذي كان رئيسا للاستخبارات العسكرية ايام الزعيم الليبي معمّر القذافي يتعاون تعاوناً تاماً مع المحققين الليبيين الذين يستجوبونه في شأن الجرائم الكبيرة التي ارتكبت في عهد القذافي الذي اعدمه ثوار ليبيون بعد القبض عليه العام 2011".

وكشف المصدر الذي اطلع على سير التحقيقات مع السنوسي الذي استردّته ليبيا في ايلول الماضي بعد لجوئه الى موريتانيا ان "الرجل اعترف، بين ما اعترف به، ان الامام موسى الصدر، رئيس المجلس الاسلامي الشيعي الاعلى في لبنان، لم يعدم فور صدور امر من القذافي باعتقاله في اواخر آب 1978".

وأوضح السنوسي، استناداً الى المصدر العربي، ان "الصدر احتجز بين سنتين وثلاث سنوات في مقر الاستخبارات العسكرية الليبية، ووضع مع رفيقين له كانا برفقته في زنازين تقع في طبقة تحت الارض".

وذكر انه "في مرحلة لاحقة، سلّم الصدر الى مجموعة تابعة للمنشق الفلسطيني صبري البنا (ابو نضال). وتولت المجموعة تنفيذ حكم الاعدام الذي اصدره القذّافي بالصدر الذي دفن في المكان نفسه الذي كانت تقيم فيه تلك المجموعة".

وصبري البنا هو فلسطيني أسس ما عرف باسم فتح-المجلس الثوري أو منظمة أبو نضال. حيث يقال أنه شارك في اغتيال العديد من السياسيين الفلسطينيين بالتنسيق مع المخابرات العراقية إبان حكم الرئيس العراقي صدام حسين.

كذلك أشار المصدر الذي كشف ايضا ان "السنوسي يتعاون في شكل كامل مع المحققين، انّه فسّر القرار الذي اتخذه القذافي باعدام الصدر عن طريق جماعة "ابو نضال" بشعوره بالاحراج، وقال في هذا المجال ان الزعيم الليبي، وقتذاك لم يعد قادراً على اطلاق الصدر ورفيقيه بعد الحملة التي استهدفته والتي اتهمته بأنه أخفى رئيس المجلس الاسلامي الشيعي الاعلى في لبنان".

وأردف ان "القذّافي وجد في التخلص من الصدر الوسيلة الافضل للخروج من المأزق الذي وضع نفسه فيه، خصوصا بعد انكشاف الحيلة التي اعتمدها والتي قضت بإرسال شخص يشبه الصدر الى روما حاملا جواز سفره، بغية اقناع الرأي العام العربي والدولي ان الرجل غادر ليبيا مع رفيقيه".

وروى السنوسي في اثناء التحقيق معه ان "هذا ليس صحيحا وان التعليمات التي تلقاها من الزعيم الليبي قضت باحتجاز الصدر ورفيقيه في زنازين الاستخبارات العسكرية الموجودة تحت الارض".

وكشف ان اعدام الصدر مع رفيقيه نفّذ عن طريق جماعة "ابو نضال" وذلك بعد تورط القذّافي بارسال ثلاثة من عناصر الاستخبارات، احدهم يشبه الصدر، الى روما لاثبات انه غادر الاراضي الليبية.

لكن هذه الحيلة لم تنطل على احد. وقال السنوسي ان "ذلك جعل القذّافي يشعر بحرج شديد، فأمر بتصفية الصدر ورفيقيه" دائما بحسب الدبلوماسي العربي.

وكان قد توجه وزير الخارجية عدنان منصور في كانون الثاني من العام 2012 إلى ليبيا كذلك إلى موريتانيا التي كان السنوسي على أراضيها.

وشوهد الصدر للمرة الاخيرة في 31 آب 1978 في طرابلس التي كان يزورها بدعوة من القذافي يرافقه الشيخ محمد يعقوب والصحافي عباس بدر الدين. ولم يعرف عنهم شيئا منذ ذلك الوقت.

التعليقات 16
Thumb benzona 00:01 ,2013 آذار 11

Palestinians.... Mmmmmhhh someone is trying to create a strife between Shias and Sunni Palestinians maybe?

Who knows!

Missing maroun_khoury 00:05 ,2013 آذار 11

Ufft, im sick of tired of reading new "reports" about moussa sadr, one day he is alive, the next day he is dead, one day he was killed by kadaffis bodyguard the same day he arrived by accident, the next day he was held in a prison cell for 3 years and bla bla bla. Enough of these contradicting reports. Other than that, al sadr was sent to lebanon on iranian orders to start the project of getting hezballah to where it is today. Remember that it was the sadr's of the amal movement that created hezballah.

Honestly im more concerned of people getting killed today by reckless drivers, or by getting sent away from hospitals because they are poor and other ills happening right now.

Missing ArabDemocrat.com 01:38 ,2013 آذار 11

RIP and hope that the truth will be found. One can also hope that all mothers, sisters, daughters who lost a dear one will have closure and their tormentors are prosectuted or shamed. The day that the killers of Musa Sho'iab are brought to justice is the day I believe that hope will come to Lebanon.

Thumb rover98 03:16 ,2013 آذار 11

The imam is indeed in occulation and will return with the proof of Ages and with a halo over his head in pictures.

Thumb Sanelebanese 03:48 ,2013 آذار 11

Killing this noble Lebanese Shiite cleric, gave way to hizbsatan. Idiot Gaddafi.

Missing akkari1 16:21 ,2013 آذار 11

He was an iranian cleric sent to lebanon just like his relative was sent to iraq to spread their filth.

Missing cedars 05:10 ,2013 آذار 11

Time and time again, we never learn from history, our Lebanese politicians visit Syria, KSA, Iran, and Libya without any Lebanese state apparatus cover, we still operate with militia mind set and have the mentality that Lebanon is their farm. When a politician wish to visit a Country it must be under the state sponsorship otherwise you are on your own. State sponsorship means the local embassy will contact that state authority to provide security cover from/to destination.

Thumb shab 05:57 ,2013 آذار 11

who cares

Default-user-icon The Truth (ضيف) 08:13 ,2013 آذار 11

Honorable Palestinian resistance that kills other Arabs like the resistance of Hizb Allah that kills more Arabs than Israelis

Missing orthodoxi89 16:03 ,2013 آذار 11

This was not made by any resistance, it was made by INDIVIDUALS operating under gadaffi.

Missing biglebanese 08:27 ,2013 آذار 11

I agree tony ,he is not even Lebanese ,who cares..

Thumb zahhet 13:48 ,2013 آذار 11

Your English is terrible mate!
Saad eat more more Brilliantine

you'll be Brilliant in English!

Missing orthodoxi89 16:42 ,2013 آذار 11

Al kafi, hafez fought the plo remember? Besides, this sadr had no authority over the syrian muslims so why would his fatwa have any inpact. Lebanon was raped by everyone especially our lebanese factions.

Missing akkari1 16:47 ,2013 آذار 11

Saad, speak for yourself. Mousa sadr was not even muslim according to islam, he believed in the kofr of shiaism so who respected him from the muslims? He was sent to lebanon to start the iranian project. His soul will be in hell.

Missing akkari1 16:49 ,2013 آذار 11

Al sadr will burn in hell according to islam because he believed in things which God forbade us from.

Thumb zahhet 19:35 ,2013 آذار 11

geagea