محللون: تدخل حزب الله بالقتال في سوريا يهدد بتصدير النزاع الى المنطقة

Read this story in English W460

اجج تدخل حزب الله المدعوم من ايران بشكل علني في النزاع السوري الاستقطاب السني الشيعي الحاد الذي بات يطلق العنان للمتطرفين من الجهتين ويهدد بتصدير النزاع الى المنطقة باسرها، بحسب ما حذر محللون.

ويقاتل حزب الله علنا الى جانب قوات النظام السوري فيما تشير تقارير اخرى الى مشاركة عراقيين شيعة بدورهم في المعارك ضد المعارضين المسلحين الذين هم بشكل اساسي من السنة.

وقد تسبب ذلك بدعوات لاتخاذ موقف سني موحد ضد تدخل المجموعات الشيعية في سوريا.

ودعا مفتي السعودية الشيخ عبدالعزيز آل الشيخ يوم الجمعة "الجميع ساسة وعلماء إلى أن يتخذوا من هذا الحزب الطائفي المقيت (في اشارة الى حزب الله) ومن يقف وراءه خطوات فعلية تردعه عن هذا العدوان ، فقد انكشف بما لا يدع مجالا للشك أنه حزب عميل لا يرقب في مؤمن إلا ولا ذمة".

بدوره، اعتبر الداعية البارز يوسف القرضاي الذي يحظى بملايين المؤيدين لاسيما في تيار الاخوان المسلمين، ان "الذين يسمون انفسهم حزب الله هم حزب الطاغوت استحوذ عليهم الشيطان فانساهم ذكر الله، اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون".

وقال القرضاوي في مقابلة مع قناة العربية الاحد ان علماء السعودية الذين كانوا في السابق يحذرون من حزب الله بينما كان هو يدافع عنه لانه يحارب اسرائيل، "كانوا اكثر نضجا مني وابصر بالامور مني".

اما الرئيس المؤقت للائتلاف الوطني السوري المعارض جورج صبرة فقد اعتبر بعد سيطرة قوات النظام السوري على مدينة القصير الاستراتيجية بمساعدة حزب الله ان "الفعل الطائفي الذي يقوم به مقاتلو حزب الله والسياسية الايرانية والعراقية (الداعمتان للنظام السوري) يستجر ردود افعال من نفس النوع. هذه الردود لا نريدها ولا نقبلها لانها تحول حياتنا في المنطقة الى جحيم".

وقد اججت معركة القصير بالتحديد التوترات الطائفية في المنطقة بشكل كبير.

وقاد مقاتلو حزب الله هذه المعركة التي استمرت 17 يوما وانتهت بسيطرة النظام على المدينة الصغيرة القريبة من الحدود اللبنانية والتي كانت معقلا مهما للمعارضة المسلحة.

وقال مدير معهد بروكينغز في الدوحة سلمان شيخ لوكالة فرانس برس "نحن نخشى اليوم من ان يتم جر المنطقة باسرها الى نزاع طائفي يكون في الواقع سلسلة من الحروب الاهلية، بما في ذلك في لبنان والعراق وبالطبع في سوريا نفسها".

وتهيمن على النظام السوري شخصيات من الاقلية العلوية التي تعتبر متحدرة من الشيعة، في حين يشكل السنة غالبية سكان البلاد.

وقال سلمان شيخ ان "مشاركة حزب الله في هذا النزاع على الخط الطائفي يتسبب بتوترات في لبنان وايضا على مستوى العالم العربي".

وحذر رئيس الوزراء العراقي نوري المالكي الاحد من "العاصفة الطائفية" والاقتتال اللذين يضربان المنطقة داعيا الى النهوض بمشروع للمصالحة الوطنية في بلاده لمواجهة هذا الخطر.

وتم تشييع عدد من الاشخاص في العراق قيل انهم قتلوا في سوريا.

من جهته، قال المحلل السياسي الاماراتي عبدالخالق عبدالله ان "التخندق الطائفي ازداد عدة درجات في الفترة الاخيرة وربما بلغ مستويات مقلقة وغير عادية".

وبحسب عبدالله، فان "الاصطفاف يختلف الآن عما كان موجودا في القدم لأنه في جوهره اصطفاف سياسي وليس بالضرورة اصطفافا عقائديا كما كان. الآن اخذ بعدا اقليميا وسيؤدي للمزيد من التوترات".

وقال عبدالله انه في هذه المعادلة، "هناك السعودية التي تبدو كطرف سني مدافع عن المعاقل السنية وهناك طهران التي تقول انها مسؤولة عن الشيعة ليس فقط في ايران بل في كل المنطقة".

كما ذكر ان "المواجهة مفتوحة على كل الجبهات بين ايران ودول الخليج" السنية.

ويبدو لبنان المجاور لسوريا متأثرا بشكل خاص بتداعيات الازمة.

وتشهد مدينة طرابلس باستمرار معارك بين العلويين الموالين للنظام السوري والسنة المؤيدي للثورة.

وقال الكاتب اللبناني حازم صاغية ان "النظام السوري ضخم الخارج السوري .. هناك سوريا في لبنان، سوريا في الاردن، سوريا في العراق وسوريا في الجو الفلسطيني وسوريا في تركيا من دون أن يكون ذلك مؤسس على داخل صلب. الداخل عار فارغ ... وهذا ما جعل الأزمة السورية تصبح ازمة اصطفاف سني شيعي عابر للحدود".

وبحسب صاغية، فان "الدعم الايراني ومن حزب الله للنظام السوري يزيد تأكيد الطابع السني للطرف المقابل" مشيرا الى انه "بعد 40 سنة من الحكم بيد اجهزة امن علوية لم يكن صعب وجود هذه النزعة لدى السوريين".

كما ان "بشار الأسد قال مرارا بأن الصراع في سوريا هو صراع بالمنطقة بأسرها".

وفي لبنان، دان السياسيون السنة بشدة تدخل حزب الله في القصير فيما اشارت تقارير الى مشاركة مقاتلين سلفيين في القتال الى جانب المعارضة في هذه المدينة وغيرها.

وفي هذا السياق، قال الكاتب السعودي طارق الحميد ان "المخيف هو ان صعود الطائفية قد يؤجج مجددا القاعدة والتطرف ما يشكل خطرا على المنطقة".

واتهمت المعارضة السورية مؤخرا مسلحين يمنيين من الحوثيين الشيعة بالقتال الى جانب قوات النظام السوري، الا ان الحوثيين نفوا ذلك.

وفيما تحظى المجموعات الشيعية المسلحة التي تقاتل في سوريا بدعم واضح من ايران، يدخل المقاتلون السنة الى سوريا عموما بشكل متفرق كافراد وغالبا ما يكون ذلك ضد ارادة دولهم.

فالسعودية مثلا حذرت مواطنيها مرارا من القتال في سوريا بالرغم من دعمها المعلن للمعارضة.

وخلص صاغية الى القول "هناك مناخ عام سني شيعي في المنطقة ككل وقد وصل الى باكستان وهو موجود اينما وجد سنة وشيعة".

التعليقات 20
Thumb superhabib 14:24 ,2013 حزيران 10

Bring it on.

Thumb Bandoul 14:53 ,2013 حزيران 10

...Animals! Party of God? Really?

Thumb superhabib 14:58 ,2013 حزيران 10

Hezbollah won't do that to Druze and Christians, don't be silly. This treatment is reserved for the Salafists.

Missing idris_gray 19:15 ,2013 حزيران 10

More "justice" courtesy of bashar's dogs:

http://www.youtube.com/watch?v=P_fN6Un28Mc&bpctr=1370881778

http://www.youtube.com/watch?v=JuxQ-5PPaYo&bpctr=1370882547

http://www.youtube.com/watch?v=Sve_sW8swTY

http://www.youtube.com/watch?v=jffUNQw8Fl8&bpctr=1370882712

Thumb Senescence 22:22 ,2013 حزيران 10

idis_gray and mcbeth007, I don't quite see what point is it you're trying to make besides the obvious. There are just as much videos depicting the brutality of rebel forces as there is depicting those by regime forces, perhaps rebels ever more so in actuality. So ... yeah, thanks for the videos. It stands moot.

Missing idris_gray 22:31 ,2013 حزيران 10

that's funny considering that the UN and every other neutral organization has said clearly that the regime's atrocities far outweigh those of the opposition

Thumb LebCynic 15:03 ,2013 حزيران 10

Why such an uproar for Shia helping Alawites? Why does no one have an issue with all the imported salafi/wahabi mercenaries that are fighting with FSA from day one? Extremist sunni's are the ones who hijacked the revolution from the Syrians and turned it into a sectarian civil war... Now that things haven't gone their way they are crying foul and blaming Hizballah for their intervention, Hizballah's intervention is a stratgic engagement that will ensure its survival along with President Bashar.

Thumb benzona 15:26 ,2013 حزيران 10

يا بهلول the Sunni are the majority and the oppressed just like in Saddam's day it was the opposite way around.

Thumb superhabib 16:26 ,2013 حزيران 10

Yes, that explains why the Syrian army is still 70% Sunni...

Missing idris_gray 18:53 ,2013 حزيران 10

70% before the revolution...many have since defected and many more still would if they have the chance

Thumb chrisrushlau 18:44 ,2013 حزيران 10

So if Lebanon has been warned, will it adopt majority rule and minority civil rights, as opposed to minority rule and warlord civil rights?

Thumb bashir 21:38 ,2013 حزيران 10

well stated and beyond dispute Phoenix, good post.

Thumb saturn 16:41 ,2013 حزيران 10

What's the big deal? A few Lebanese expatriate workers went to Qusair on a job, done it, on the way home now.

Thumb chrisrushlau 18:37 ,2013 حزيران 10

Is this the end of constitutional racism in Lebanon?

Thumb chrisrushlau 18:41 ,2013 حزيران 10

Look, Israel is based on sectarianism. That's what the word means: one arbitrarily defined group gets all the guns and money. It is inherently unstable, and it defies the concept of law. Expect it to not last. Anything can provoke an outbreak of reality in such a situation.

Missing idris_gray 18:51 ,2013 حزيران 10

You are just a liar John. The massive protests included people of all sects and walks of life that are against the regime. I personally know syrian christians who are to this day actively working against the regime. The Free Syrian Army is around 100,000 fighters who are mostly defected soldiers from the syrian army yet you want to only talk about foreigners. Not to mention the fact that there was no FSA, al nusra or any other fighters until months after the assad's dogs started shooting and torturing people. The word Islamist and Wahabbi and salafist are thrown around so easily these days, any sunni is considered one of these to your type.

Missing idris_gray 20:27 ,2013 حزيران 10

This might come as a surprise to you john, but I have friends of all religions and ethnicities. I live in America where we have people of every religion and nationality under the sun and for the most part we all get along fine. Not everybody lives in a bubble of sectarian hatred and paranoia like yourself. I'm sorry you want to turn this into a racial issue. I never denied that "persons of color" were historically oppressed. Yes, the Jews are doing fine NOW, but historically speaking, they were persecuted far more than any ARABS. I don't recall anybody ever trying to wipe the arabs from the face of the earth.

Missing idris_gray 04:17 ,2013 حزيران 11

And what to American jews or american indians or american blacks even have to do with this discussion? you are the one who is obsessed with jews and zionists and keep bringing them into the conversation...just because I said I have a syrian christian friend? Really your thinking is quite twisted. By the way, the fSA and al nusra etc are all people of color as well so maybe you should cut them a little slack, ok chief?

Default-user-icon Vozalio Pishpash (ضيف) 01:58 ,2013 حزيران 11

Who's gonna fight? The cowards in Saudi Arabia or the cowards in Qatar or the cowards in Israel or the cowards in Lebanon who did not fight when fighting was necessary but instead decided to collaborate with the Syrian occupation and scheming against ebn baladon a la Dr. Arreet 7akeh and his followers Drs. Arteena Satleh? Who's left? The lunatics of the al-Qaeda International who got smothered in a matter of days? Oh, I know who will fight, the loud mouths on Naharnet that are known as the NostraDamsels. How did this slip my mind all along until this last sentence? You go, warriors NostraGeha, NostraHarrier, NostraAllouchti, NostraBenzona, NostraPeace, NostraMustafaO3amYeghliGhali, NostraGabbyMarch14 and last but not least, NostraPrimeSuspect.

Missing peace 11:38 ,2013 حزيران 11

hezbis do not care if protecting their weapons mean total war...if it means dragging the majority of innocent lebanese only aspiring to live in peace and decent life into war and deaths...
it is the common psychotic trait shared by all dictators throughout history, ready to burn one's own country to stay in power, nothing new under the sun of stupidity.....