"النفط والغاز" أولوية الحكومة... والعمل جار على قانون حول مناطق البحار المقسمة

Read this story in English W460

يعمل المسؤولون اللبنانيون على قانون تحديد حدود لبنان البحرية وقانون تحديد المنطقة الاقتصادية الخالصة، لرفعهما الى الامم المتحدة لمنع اسرائيل من التعدي على حدود لبنان البحرية وعلى ثرواته الاقتصادية في البحر من نفط وغاز.

وقال رئيس لجنة الأشغال العامة والنقل محمد قباني لصحيفة "السفير" ان هدف التحرك هو قيام تعاون وتنسيق تامين بين المجلس النيابي والحكومة من اجل إعداد مشروع قانون من الحكومة او اقتراح قانون من المجلس حول مناطق البحار المقسمة الى عدة مراحل.

وأوضح قباني الذي زار أمس الخميس رئيس الحكومة نجيب ميقاتي أن "ما يهمنا هو قانون تحديد حدود لبنان البحرية وقانون تحديد المنطقة الاقتصادية الخالصة وهو الاهم والاكثر استعجالا حالياً، ونعمل على ان يكون جاهزا أمام جلسة مجلس النواب المقبلة، سواء بمشروع قانون او باقتراح قانون لإقراره في الجلسة، من اجل تحديد حقوق لبنان وواجباته في بحره، على ان يصار الى رفع هذين القانونين الى الامم المتحدة لمنع اسرائيل من التعدي على حدودنا البحرية وعلى ثرواتنا الاقتصادية في البحر من نفط وغاز.

وقال وزير الطاقة والمياه جبران باسيل لـ"السفير" ان موضوع النفط والغاز يحتل أولوية في عمل الحكومة "وهناك اجراءات يفترض ان ننتهي منها في القريب العاجل".

واضاف إن "العمل الذي لم ننجزه بين 2007 و2011 انجزناه في بضعة اسابيع، واذا أكملنا بالاتجاه نفسه، فإن ذلك سيشكل نجاحا كبيرا للحكومة، خاصة وانه لا يطال فئة بعينها بل يطال كل اللبنانيين من دون استثناء".

وردا على سؤال قال باسيل "اذا كانت الامم المتحدة غير قادرة على تطبيق القانون الدولي وفرض احترام القانون الدولي فمعنى ذلك انها تخلق سوابق، تشرّع من خلالها فلتان الحدود البحرية وغير البحرية على مستوى كل العالم".

واشار الى ان هناك من يحاول ان يصوّر اسرائيل امبراطورية العالم، وانه يجب على المجتمع الدولي ان يفصل قوانين على مقاسها، ولكن لا الامم المتحدة ولا اية دولة في العالم تستطيع ان تتلاعب بحدود لبنان البحرية والاقتصادية.

التعليقات 3
Default-user-icon Ace (ضيف) 15:52 ,2011 تموز 22

BRAVO! Finally some focus on what's really important for the country instead of all that other nonesense...

The Lebanese Government really needs to get it's finances in order. Exploiting offshore oil & gas resourcing should be the number 1 priority.

My advice to Mr Mikati is: sign-up CHINESE companies asap!!! And use this as an opportunity to develop close ties to China, which is quickly becoming the world's only real superpower (as the West is painfully recognizing) for political, military and economic support.

Another plus is that is that Chinese presence and interests in the region are a great deterrent against Israel keeping it's claws off of Lebanon's right to it's own offshore resources.

Default-user-icon Ali (ضيف) 17:49 ,2011 تموز 22

“Neither the U.N., nor any state in the world can tamper with Lebanon’s maritime and economic borders,” Bassil said in response to a question.

..... and the " Miracle Child" has spoken!

Mr. Basij....ooops... I mean Mr. Bassil: Have you noticed fuel prices are creeping up again? I recall your press conferences a couple of months ago in which you said you refuse to sign the list prices if they included any price increases..... what happened now? I see..... now you have a different finance minister and no need to sabotage anymore since you all are of the same chemistry.

Default-user-icon Eagle (ضيف) 17:54 ,2011 تموز 22

“The achievements that haven’t been made between 2007 and 2011 were made in a couple of weeks.”

I guess it is true then you are "The Miracle Child"....! Let me get this right: so in previous governments since u have been a minister forever, you went to Saniora and/or Harriri and told them you want to protect Lebanon's maritime borders ya batal and both said to you "No"? WOW..... really traitors.... bas enta Batal.