بروجردي يشدد على العلاقات الثنائية بين ايران ولبنان: لتعزيز الاستقرار في المنطقة

Read this story in English W460

شدد رئيس لجنة الامن والسياسة الخارجية في مجلس الشورى الايراني علاء الدين بروجردي، على ان بلاده تسعى لترسيخ العلاقات الاخوية مع لبنان، ما يؤدي الى تعزيز الامن والاستقرار في المنطقة.

وصرّح بروجردي بعد لقائه وزير الخارجية والمغتربين جبران باسيل، الجمعة، قائلاً: "أكدت اننا كنواب في مجلس الشورى الايراني نؤيد بكل قوة كل ما من شأنه ان يرسخ ويعزز العلاقات الطيبة مع لبنان الشقيق".

واوضح انه ناقش مع باسيل "أوجه العلاقات بين ايران ولبنان"، الى جانب "افضل السبل الايلة الى تعزيز وتطوير هذه العلاقات، ولا سيما في المجالات الاقتصادية والمجال التجاري بين البلدين".

وشد على ان بلاده تعطي "اهمية خاصة وعناية مركزة لكل ما من شأنه ان يعزز ويرسخ الامن والاستقرار ليس فقط في لبنان الشقيق وإنما على صعيد المنطقة برمتها بشكل عام".

كما اعلن انه ابلغ باسيل " رغبة بلاده الأكيدة والواثقة في مجال تعزيز وتوثيق العلاقات الطيبة والقوية مع المملكة العربية السعودية" وذلك بعد وفاة الملك عبدالله الجمعة الفائت ومبايعة الملك سلمان زمام الامور.

وعن الانتخابات الرئاسية، اعتبر ان "هذا الاستحقاق هو استحقاق داخلي لبناني" غير انه امل " ايجاد حل سريع ومخرج قريبا لهذا الملف".

ومن الجدير بالذكر، ان لبنان يعيش فراغاً في سدة الرئاسة الاولى منذ ايار الفائت، لرفض الرئيس السابق ميشال سليمان تمديد ولايته وفشل النواب في التوافق على رئيس جديد.

وفي وقتٍ لاحق، التقى المسؤول الايراني رئيس الحكومة تمام سلام في السراي الحكومي، واكد بعد اللقاء "كامل الاستعداد للعب الدور الحيوي في مجال دعم وتعزيز العلاقات الثنائية بين البلدين".

واضاف: "كلما تعززت العلاقات بين دول المنطقة كلما تعزز الامن والاستقرار في المنطقة".

وفي الختام، امل "ان تؤدي اللقاءات مع المسؤولين اللبنانيين الى المزيد من تعزيز وتعميق وتوثيق العلاقات الثنائية الطيبة في مختلف المجالات بين الجمهورية الاسلامية ولبنان".

ثم التقى المسؤول الايراني رئيس مجلس النواب نبيه بري في عين التينة حيث كرر ما قاله خلال المحطتين السابقتين.

وكان بروجردي قد وصل إلى بيروت الخميس حيث شدد على ضرورة "حفظ الإستقرار"، وذلك بعد التطور على الحدود حيث نفذ الحزب عملية داخل المزارع المحتلة قتل فيها عسكريين اسرائيليين اثنين وجرح سبعة، في تطور كان مدروسا بدقة وتجنب الإسرائيليون التصعيد ما عدا الرد المحدود بداية.

وبذلك يكون حزب الله قد ردّ على استهداف الإسرائيليين لموكب له في القنيطرة السورية قتل فيه القيادي محمد عيسى وجهاد مغنية نجل القائد العسكري في الحزب عماد مغنية، والجنرال الإيراني علي الله دادي.

ك.ك.

التعليقات 10
Thumb Mystic 13:25 ,2015 كانون الثاني 30

Ice-man, why did you stop posting with your original account?

Thumb EagleDawn 13:45 ,2015 كانون الثاني 30

like I told your other alias the_roar; focus on the article, stop harassing norma.jean, and on the unlikely chance post something of value.

Thumb Mystic 14:08 ,2015 كانون الثاني 30

Naharnet will probaly have me banned now, but guess what. I don't give a damn. Then all you M14'ers can discuss among yourself, without any readers paying attention to the comments.

Your call Naharnet mods.

Thumb _mowaten_ 14:21 ,2015 كانون الثاني 30

"Jannah, Firdous and I speak for the majority of Lebanese and refugees of all nationalities"
hahahahahah can't stop laughing at that.

Thumb _mowaten_ 14:25 ,2015 كانون الثاني 30

shoukran iran! while the others are still putting the 74th "final touches" to the pile-o-junk saudi deal and taping each other's backs celebrating their uselessness and asking lebanon to swear loyalty to saudi's oily sheikhs, iran simply gives us the best weapons they have, without publicity, delay or terbih jmileh.
thanks to iran we have actual weapons to defend this country, much more efficient than m14's load of hot air.

Thumb Mystic 14:55 ,2015 كانون الثاني 30

Yes we thank Iran, we the real people living in Lebanon. Not the westerners living abroad.

https://www.youtube.com/watch?v=mocsTnn_jnM

Default-user-icon Jaafar Ibn Iblees (ضيف) 15:06 ,2015 كانون الثاني 30

Mystic... is that a martyred Khomeini Jihadist family in your avatar?

Missing helicopter 16:29 ,2015 كانون الثاني 30

Tehran gives particular importance to all that leads to the consolidation of security and stability not just in Lebanon but in the entire region,” he said.

What he did not say is that the security is consolidated under the auspices of the Mullahs of Iran. They already secured Iraq, Syria, Lebanon, Gaza, and recently Yemen. They are on their way to further expand their welayat elfaqhih. But they will eventually fail because Fanatics, extremists, Dictators and violent regimes can not exist and prosper for long.

Default-user-icon elias bu saab (ضيف) 15:30 ,2015 كانون الثاني 30

flamethrower I read the comments section occasionally. I wonder why you even bother to post. You are simply a gossip bored person.

Thumb Elemental 19:22 ,2015 كانون الثاني 30

Iran is no better than Israel, both occupy foreign lands and bend their will onto the locals, both are equally as arrogant and manipulative and neither have any collective regard for the locals of the land. ALl they care about is their agenda and will step over anyone to achieve it, shame on both of you.