الجيش الاسرائيلي: اسرائيل يجب أن تستعد لاستقبال لاجئين علويين سوريين في هضبة الجولان

Read this story in English W460

أفاد رئيس الاركان الاسرائيلي الجنرال بيني غانتز الثلاثاء أنه يتوجب على اسرائيل "الاستعداد" لاستقبال لاجئين علويين سوريين في هضبة الجولان في حال سقوط نظام الرئيس السوري بشار الأسد.

ونقل متحدث باسم لجنة العلاقات الخارجية والدفاع في الكنيست الاسرائيلي قول غانتز للجنة "في اليوم الذي يسقط فيه نظام الأسد من المتوقع أن تتضرر الطائفة العلوية. نحن نستعد لاستقبال لاجئين علويين في هضبة الجولان".

وينتمي الرئيس السوري بشار الأسد للطائفة العلوية.

وكان وزير الدفاع الاسرائيلي ايهود باراك حذر في خطاب أمام اللجنة نفسها الأسبوع الماضي من أن سقوط عائلة الأسد سيكون له أثر على هضبة الجولان التي تحتلها اسرائيل.

وقال في بيان وزعه مكتبه "في الشمال من المحتمل أن يكون هناك اثار من سوريا على هضبة الجولان وعلى منطقة أوسع نتيجة الفلتان".

وأشار مسؤولون عسكريون اسرائيليون مؤخرا الى احتمال أن تقوم جماعات اسلامية متطرفة من الاستفادة من الفوضى التي قد يحدثها سقوط الأسد للانخراط في "استفزازات" ضد اسرائيل في الجولان.

واحتلت اسرائيل الهضبة في حزيران 1967 وضمتها في 1981. ويعيش حوالى 20 الف مستوطن اسرائيلي على هذه الهضبة الاستراتيجية التي تطالب دمشق باعادتها كاملة شرطا للسلام مع اسرائيل.

التعليقات 3
Default-user-icon sweet home (ضيف) 17:55 ,2012 كانون الثاني 10

they will be coming home sweet home ......:)))))

Default-user-icon wondering? (ضيف) 18:22 ,2012 كانون الثاني 10

Interesting comments... Why only Alawites/Shia? How about supporters of the Assad regime that are from other religions? And if some of those refugees are committing crimes against the Syrian people will they be handed over to the international court if asked?... or will Israel put itself at odds with its Sunni neighbors?
I wonder if this is just the General playing politician and wanting to portray himself as a great humanitarian or if the statements hints to a deeper relationship between the Baath regime in Syria, the mullahs in Iran and Israel. If it is the former than the General should consider adding a PR person to his staff :) and if it is the latter, well, Israel’s image and standing in the Arab street is sure to sink lower and put any existing peace treaty in jeopardy; But on the positive side, it does indicate that the regime in Syria is preparing its exit.

Missing the-last-mohican 20:14 ,2012 كانون الثاني 10

If you read between the lines, he is saying let us have a better reason to keep the Golan Heights under our occupation and keep tensions between Syria and Israel